Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu
Interiér je na pohled stejný jako u nižšího modelu Rio a ani se tu o moc výš nesedí. Zpracování je ale dobré a ergonomie výtečná, na vše důležité jsou tu ještě samostatná fyzická tlačítka. Na snímku interiér před faceliftem (do 2020) bohatě vybavené verze Premium s hliníkovými pedály a kombinovaným čalouněním látka/ kůže. Sedadla jsou pohodlná, ale možnost výškového nastavení u spolujezdce přišla až s předloňskou modernizací.
Zmodernizovaný model přinesl v září 2020 nové benzinové motory Smartstream, nový infotainment, vrcholnou výbavu GT Line a světlomety LED (u GT Line, Top + paket Premium).
Příplatkový automat tu byl dvojího typu: buď klasický 6° s hydrodynamickým měničem pro čtyřválec 1.4 CVVT, nebo 7° dvouspojkový 7DCT pro tříválec 1.0 T-GDI. Obě skříně si Korejci vyvinuli sami a jsou velmi spolehlivé, mladší dvouspojková má dokonce částečné elektromechanické ovládání. S případnými pozáručními opravami to bude horší, výrobce neuvolnil téměř žádné díly k opravám a preferuje výměnu celku.
Dotykový displej mají i vozy bez navigace, tedy i jen s rádiem. Apple CarPlay a Android Auto podporují všechny verze od počátku, což ale neznamená, že u všech vždy dobře fungují.
32 Fotogalerie

Ojetá Kia Stonic: Spolehlivá, ale proč ztrestá havarijně nepojištěné?

Marek Oborník

Kia Stonic je spolehlivá, má dlouhou tovární záruku a dají se u ní ještě najít motory, kterým neškodí krátké městské trasy. V bazarech je zatím vzácná, drahá a zlomyslně čeká na okamžik, kdy ji zapomenete havarijně pojistit.

Stonic je v podstatě zvýšená a mírně rozšířená Kia Rio 4. generace, taktéž prodávaná od roku 2017. Oba vozy se vyrábějí v Jižní Koreji na stejné lince, nesou rukopis téhož designéra Petera Schreyera, mají téměř identický interiér a až na drobnosti i shodnou základní techniku.

Větší rozdíl byl jen v nabídce naftových motorů – rio nabízelo jen 1.4 CRDi, stonic zase 1.6 CRDi. V letech 2017-2018 šlo ještě o diesel staré řady U2 s rozvodovým řetězem (výkon 81 kW, bez AdBlue), který chviličku figuroval i v českém ceníku. V letech 2018-2020 pak o zcela nový agregát 1.6 CRDI SCR „New U“ s rozvodovým řemenem (85 nebo 100 kW, s AdBlue), který se už u nás oficiálně ve stoniku neprodával. U individuálně dovezených aut ze západní Evropy se s ním ale v budoucnu můžete setkat a rozhodně jej obcházejte obloukem – je plný neskutečně drahých dílů. Když už je řeč o mladším 1.6 CRDI SCR, nejde nezmínit problémy, které začínají postihovat větší modely korejského koncernu nabízející mild-hybridní kombinaci 1.6 CRDI SCR + MHEV. U ní tento motor trpí rychlým opotřebením hlavních ložisek klikového hřídele. Motor-generátor totiž není součástí převodovky, ale je jednodušeji připojen na opačné straně motoru ke klikovému hřídeli řemenem. Tím, že není uložen v ose klikového hřídele, ale nad ní, prudký záběr elektromotoru s klikovkou vertikálně škube a po nějakém čase ji doslova vymlátí z uložení. Někdy až tak, že přeskočí rozvody.

Video placeholder
Kia Stonic: První jízdní dojmy • Auto.cz

Proto chtějte klasiku

Stoniku se sice zmíněná kombinace dieselu s elektromotorem netýká, ale můžeme z ní vyvodit dvě věci. Zaprvé že přicházející nové technologie už nemusí být zdaleka tak dobře prověřené, jak bývalo u Korejců proslulých dlouhými zárukami léta zvykem.

Zadruhé pokud rázy elektrického motor-generátoru dokážou vymačkat masivní hlavní ložiska dieselu, pak s těmi polovičními u benzinového tříválce těžko budou mít větší práci.

Protože kombinace „hybridizovaného“ 1.0 T-GDI (88 kW) MHEV 48V se už u stoniku vyskytuje (od modernizace v roce 2020), doporučujeme z opatrnosti preferovat osvědčenou nehybridní klasiku. Třeba už jen proto, že na nízkonapěťové akumulátory (včetně 48V u MHEV) se vztahuje jen dvouletá, a nikoliv sedmiletá záruka tovární záruka jako na baterie konvenčních (HEV) nebo nabíjecích hybridů (PHEV) typu Kie Niro.

Tento článek je součástí balíčku AUTO+

Odemkněte si exkluzivní obsah a videa!