Ojetá Kia Stonic: Spolehlivá, ale proč ztrestá havarijně nepojištěné?
Kia Stonic je spolehlivá, má dlouhou tovární záruku a dají se u ní ještě najít motory, kterým neškodí krátké městské trasy. V bazarech je zatím vzácná, drahá a zlomyslně čeká na okamžik, kdy ji zapomenete havarijně pojistit.
Stonic je v podstatě zvýšená a mírně rozšířená Kia Rio 4. generace, taktéž prodávaná od roku 2017. Oba vozy se vyrábějí v Jižní Koreji na stejné lince, nesou rukopis téhož designéra Petera Schreyera, mají téměř identický interiér a až na drobnosti i shodnou základní techniku.
Větší rozdíl byl jen v nabídce naftových motorů – rio nabízelo jen 1.4 CRDi, stonic zase 1.6 CRDi. V letech 2017-2018 šlo ještě o diesel staré řady U2 s rozvodovým řetězem (výkon 81 kW, bez AdBlue), který chviličku figuroval i v českém ceníku. V letech 2018-2020 pak o zcela nový agregát 1.6 CRDI SCR „New U“ s rozvodovým řemenem (85 nebo 100 kW, s AdBlue), který se už u nás oficiálně ve stoniku neprodával. U individuálně dovezených aut ze západní Evropy se s ním ale v budoucnu můžete setkat a rozhodně jej obcházejte obloukem – je plný neskutečně drahých dílů. Když už je řeč o mladším 1.6 CRDI SCR, nejde nezmínit problémy, které začínají postihovat větší modely korejského koncernu nabízející mild-hybridní kombinaci 1.6 CRDI SCR + MHEV. U ní tento motor trpí rychlým opotřebením hlavních ložisek klikového hřídele. Motor-generátor totiž není součástí převodovky, ale je jednodušeji připojen na opačné straně motoru ke klikovému hřídeli řemenem. Tím, že není uložen v ose klikového hřídele, ale nad ní, prudký záběr elektromotoru s klikovkou vertikálně škube a po nějakém čase ji doslova vymlátí z uložení. Někdy až tak, že přeskočí rozvody.

Proto chtějte klasiku
Stoniku se sice zmíněná kombinace dieselu s elektromotorem netýká, ale můžeme z ní vyvodit dvě věci. Zaprvé že přicházející nové technologie už nemusí být zdaleka tak dobře prověřené, jak bývalo u Korejců proslulých dlouhými zárukami léta zvykem.
Zadruhé pokud rázy elektrického motor-generátoru dokážou vymačkat masivní hlavní ložiska dieselu, pak s těmi polovičními u benzinového tříválce těžko budou mít větší práci.
Protože kombinace „hybridizovaného“ 1.0 T-GDI (88 kW) MHEV 48V se už u stoniku vyskytuje (od modernizace v roce 2020), doporučujeme z opatrnosti preferovat osvědčenou nehybridní klasiku. Třeba už jen proto, že na nízkonapěťové akumulátory (včetně 48V u MHEV) se vztahuje jen dvouletá, a nikoliv sedmiletá záruka tovární záruka jako na baterie konvenčních (HEV) nebo nabíjecích hybridů (PHEV) typu Kie Niro.
Tento článek je součástí balíčku AUTO+
Odemkněte si exkluzivní obsah a videa!