Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu
Abarth
Abarth
Abarth
Abarth
69 Fotogalerie

Ohlasy po 7. dakarské etapě: Kolomý tahal Lopraise z rašeliny

Michal Štěpanovský
Maratónskou etapou začala druhá polovina 39. ročníku Rallye Dakar 2017. V jejím cíli neměli jezdci a posádky nárok na servis mechaniků.

Případné problémy museli řešit účastníci sami nebo vzájemnou pomocí. Speciální měřený úsek 322 kilometrů však byl zkrácen na polovinu.

Rozbitý terén nám vyhovuje

Když mluvili před začátkem soutěže Martin Kolomý a Aleš Loprais o pomoci na trati, když bude druhý potřebovat, možná netušili, že na jejich slova dojde. „Byla to hodně rychlá a rozbitá etapa, což samozřejmě naší technice vyhovuje. V závěru jsme potkali zakopaného kolegu, tak jsme se tam trochu zdrželi. Myslím si, že auto drží a máme docela dobrý výsledek,“ hodnotil Martin Kolomý, který zajel jedenáctý nejrychlejší čas a v průběžném pořadí se posunul na dvanáctou pozici. Kolomý už ťuká na první desítku, na niž ztrácí jen devatenáct minut.

Hůře dopadl Aleš Loprais, který dosáhl sedmnáctý čas. Důvodem bylo čekání na Kolomého. „Neměli jsme žádnou technickou závadu, což je pozitivní. Já udělal menší chybu při přejezdu jednoho rašeliniště, kde jsem zapadnul. Naštěstí to dobře dopadlo, protože nás Martin vytáhnul. Ztratili jsme nějakých deset patnáct minut. Pomalu ale získávám důvěru a je to lepší než se zaseknutým volantem,“ uvedl průběžně třináctý Loprais.

Posádky prováděly v cíli etapy pouze běžnou údržbu na autech. „Zkontrolovali jsme pneumatiky, promazali auto, utáhli nějaké komponenty, a to je tak vše. Ono tady toho stejně více nezvládneme,“ doplnil Kolomý. Na adresu mechaniků promluvil ředitel pro vývoj Robin Dolejš: „Víme, že auta dojela etapu bez technických problémů, takže dřina během dne volna se nám vyplatila. Kluci mají díky maratonské etapě volno, ale osm set kilometrů dlouhý přejezd nám dal docela zabrat. Není to i tak nic jednoduchého.“

Frantovi stačilo pár plechů

Zkrácená etapa nepřidala náladě posádce Big Shock Teamu pod vedením Martina Macíka. „Rádi bychom postupně umazávali ztrátu, navíc jízdu v blátě mám natrénovanou ze Sedlčan, takže se nám teď každý kilometr hodí, z podobných změn radost nemáme,“ hodnotil situaci jezdec.

„V pondělí jsme si zkusili startovat v čele pořadí a byla to pecka,“ komentoval etapu navigátor František Tomášek. „Jelo se dobře, drželi se trasy přesně podle road booku (itinerář). Jen jeden úsek vedl mimo pistu a byl totálně rozbitý. Do etapy jsme po dnech volna vyjížděli s hezkým novým a opraveným autíčkem, ale po noci bez asistence bude Franta zase trochu rozcupovaný. Nic vážného, pár plechů na nástavbě. Víme, že ta obtížnější část nás čeká až v úterý. V pondělí to bylo všechno na jistotu,“ doplňuje Martin Macík.

Po dojezdu do cíle posádka zajistila nejnutnější servis a dotankovala kamion. „Musíme odpočívat, když to jde. Přejezd byl dlouhý, je tu zima, poprchává. Budeme kempovat ve stanu. Probudili jsme se pěkně smradlaví a zmačkaní. Budeme doufat, že naše kamiony nenajdeme na parkovišti s prázdnými koly,“ dodal František Tomášek, navigátor týmu Big Shock Racing.

Shreka vůbec nešetřil

Po dvou volných dnech, které rozhodně nebyly prolenošené, se vydala posádka MP-Sports Martina Prokopa a Ilky Minor s Fordem Raptor F-150 Evo opět zdolávat nástrahy letošního extrémního ročníku legendární soutěže. Martin s Ilkou dokončili pondělní rychlostní zkoušku jako čtrnáctí a celkově se posunuli na patnácté místo.

Dojmy nám prostřednictvím textových zpráv ze společného bivaku přiblížil pilot Martin Prokop: „Byly to devadesát procent duny, písek a pořádně těžký terén! Po takové mlátičce Shrek ještě nejel, ale krásně jsme se přes to dostali. Dařilo se nám předjíždět jedno auto za druhým, ale pak jsme se bohužel ztratili, čímž šla čtyři auta před nás. Následně se začalo šíleně prášit a začaly roviny na plnej plyn, takže mě sedmdesát kilometrů nikdo nechtěl pustit, i když já jim dával neustále signalizaci. Posledních dvacet kilometrů do cíle bylo přes kamení a obrovské kaluže. Jak ve mě bouchly saze z té zácpy na trati, Shreka jsem vůbec nešetřil. V kempu strašně pršelo a všechny kopce kolem byly zasněžené. Opět jsou tady úplné záplavy, tak uvidíme,“ hodnotil Prokop své dojmy.

A jak to vypadá se Shrekem, tedy závodní speciálem Ford Raptor z dílen týmu MP-Sports? „Na úterní etapu je naštěstí celkem v pohodě. Jenom máme pořád zařazenou mezinápravovou uzávěrku a nejde vyřadit, asi je ohnuté rameno nápravy, čímž celé auto táhne hodně doprava,“ popsal situaci Martin Prokop.

Engel stahuje ztrátu

Soutěžní tým Moto Racing Group vstoupil do druhé poloviny legendární vytrvalostní soutěže Dakar 2017 již jen s jedním jezdcem. Tím je český motocyklista Milan Engel. Pro zranění ruky totiž musel vzdát italský motorkář Jacopo Cerruti a porucha motoru zastavila slibně se vyvíjející situaci nováčka Tomáše Kubieny na čtyřkolce.

I přes tuto skutečnost zůstala v týmu MRG bojovná nálada. Na motocyklu KTM 450 Replica Čecha Engela se v průběhu volných dnů intenzivně pracovalo. Na programu byla totiž maratónská etapa, kdy musí závodní stroje a posádky vydržet po etapě jednu noc bez svých asistenčních týmů.

Milan Engel, který v sedmé etapě stahoval zpět ztrátu z pátého měřeného úseku, kde několikrát netrefil navigační bod, si tentokrát nevedl špatně. Podařilo se mu 44. místem v etapě posunout se v celkovém pořadí kategorie motocyklů na aktuální 31. místo.