Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu
Audi Prologue
Audi Prologue
Audi Prologue
Audi Prologue
45 Fotogalerie

Odlišná strategie vlajkových lodí. BMW nabídne elektrickou řadu 7, Audi takovou A8 odmítlo

Audi sice patří v rámci koncernu VW Group mezi propagátory elektrického pohonu, ve své vlajkové lodi ho ale překvapivě nepoužije.

Elektřinou poháněné automobily v posledních letech expandují, především z důvodu přísných emisních norem. Elektrický pohon se tak dere i do nejluxusnějších kategorií, kde dává svým způsobem smysl – tichý elektromotor zdůrazňuje komfort, navíc do velkých aut se vejde hodně baterií pro zajištění dostatečného dojezdu. Není tak divu, že u stále více značek bude jejich vlajková loď právě na elektřinu.

Už dříve dal třeba Jaguar najevo, že nová generace jeho největšího modelu XJ, chystaná už pro letošní rok, využije elektrický pohon. Nedávno pak šéf BMW Oliver Zipse oznámil, že příští generace řady 7 nabídne široké portfolio pohonů. Benzinovou, naftovou a plug-in hybridní sedmičku tak u nástupce doplní také elektromobil.

Ne všechny luxusní značky ale půjdou touto cestou. Konkrétně Audi nad elektřinou poháněným sedanem A8 uvažovalo, nakonec ho ale po intenzivní diskuzi vedení značky zamítlo.

„Místo toho zvýšíme dojezd našeho plug-in hybridního modelu na více než 47 kilometrů,“ tvrdí vedoucí vývoje Audi Hans-Joachim Rothenpieler. Na elektrický pohon se podle jeho slov čtyři kruhy zaměří spíše v kategorii SUV, která má větší prodejní potenciál. Zatímco prodeje velkých SUV rostou, luxusní sedany zákazníky ztrácejí.

Ještě loni v květnu přitom letos odcházející šéf značky Bram Schott tvrdil, že příští A8 bude možná nabízena jen ve formě elektromobilu. Nakonec ale tak zřejmě nestane, možná i proto, že Audi luxusní elektromobil nabídne v trochu odlišné formě. Už letos má totiž dorazit e-tron GT, sportovně střižené čtyřdveřové gran turismo.

Podobnou cestou půjde také konkurenční Mercedes-Benz. Ani trojcípá hvězda totiž novou třídu S, chystanou ještě pro letošní rok, s elektrickým pohonem nenabídne. Ve Stuttgartu totiž svoji elektrickou řadu přísně oddělují od konvenčních modelů, a tak po boku třídy S dorazí ještě model EQS. Rovněž půjde o elektricky poháněný luxusní sedan, avšak se svébytným designem a specifickou technikou.

I v případě luxusních automobilek se tak plně projeví dvě odlišné strategie v oblasti elektromobilů, které jsou znatelné i mezi mainstreamovými výrobci. Zatímco jedni elektromobily přísně oddělují od konvenčních modelů (např. Renault Clio a Zoe), pro jiné je to jen další forma pohonu a naopak tvoří elektrovozy co nejpodobnější běžným modelům (Peugeot 208 a e-208). Která strategie bude úspěšnější, teprve uvidíme v následujících letech, až se expanze elektroaut plně promítne do prodejů.