Odbory v nošovickém Hyundai budou požadovat vyšší mzdy

Odbory v nošovickém Hyundai budou požadovat vyšší mzdy Zdroj: acz

Odbory v nošovickém Hyundai budou požadovat vyšší mzdy

redakce AUTO.CZ
Kolektivní vyjednávání začne v Hyundai Motor Manufacturing Czech po Novém roce.

V nošovické automobilce Hyundai budou odbory požadovat v kolektivním vyjednávání zvýšení mezd. Podle odborářů se firma dostala z loňské ztráty do zisku. Proto půjdou do vyjednávání o nové kolektivní smlouvě s vyššími nároky než minule, kdy zaměstnancům platy vzrostly o sedm procent. ČTK to řekl šéf odborů společnosti Hyundai Motor Manufacturing Czech Radek Kuchař.

Vyjednávání začne podle něj po Novém roce, kvůli loňským problémům s přesčasy a složitějšímu vyjednávání se strany dohodly až v dubnu. "Určitě půjdeme do vyjednávání s vyššími nároky, než co jsme měli minulý rok. Zatím máme jenom předběžné plány, musíme se ještě zeptat lidí. Asi mezi ně rozšíříme nějaký dotazník, aby napsali, co by si přáli," uvedl Kuchař.

Mluvčí automobilky Petr Vaněk ČTK řekl, že vedení je připraveno s odbory vyjednávat seriózně a korektně. "Vyslechneme jejich návrhy, předložíme návrhy společnosti, jsem si jist, že k nějakému kompromisu dospějeme," uvedl.

Průměrná dělnická mzda v Hyundai se pohybuje podle odborářů přibližně kolem 17.000 až 18.000 korun, což je o 10.000 Kč méně než ve Škodě Auto. "Určitě se opět budeme chtít přiblížit mzdám ve Škodovce a TPCA. Zástupce Hyundai sliboval, že se do pěti let vyrovnáme jiným automobilkám. Přitom zatím se k nim vůbec neblížíme," konstatoval Kuchař.

Konkrétní procentuální navýšení platu, které budou požadovat, určí podle hospodářského výsledku firmy na konci roku. Letos nošovický závod za první pololetí dosáhl podle údajů mateřské společnosti zisku zhruba 400 milionů korun. Minulý rok byl ve stejném období ve ztrátě zhruba 650 milionů korun. "Samozřejmě budeme požadovat navýšení mezd plus nějaké benefity navíc. Jestli půjde o nějaký příspěvek na dovolenou, 13. plat, to ještě uvidíme," podotkl Kuchař.

Odbory znovu budou žádat stanovení práce přesčas, kvůli které loni v prosinci přerušili zaměstnanci výrobu a na dva týdny vyhlásili stávkovou pohotovost. "Chceme přesčasy upravit vnitřním předpisem, ale se zaměstnavatelem jsme se minule nedohodli, vůbec na to nechtěl přistoupit. Zahrneme to znovu do návrhu kolektivní smlouvy, ale počítám, že to nebude opět průchozí," uvedl Kuchař. Situace s přesčasy je nyní podle něj v Hyundai klidnější, protože nejsou nařizovány tak často jako loni.

V Tatře již kolektivního vyjednávání začalo. "Předali jsme si vzájemně návrhy, jak by to mělo vypadat. Zatím se s návrhy vzájemně seznamujeme," uvedl předseda tatrováckých odborů Pavel Baroň. Požadavky zatím nechtěl specifikovat. "Nechci dávat do světa, že chceme tolik a tolik více na mzdách, protože někdo řekne, že chceme zvyšovat mzdy a Tatře se přitom nedaří, nebo opačně, když řeknu, že nechceme zvyšovat, tak mi lidé vyčtou, že za ně nebojujeme," prohlásil.

Kolektivní smlouva v Tatře je podepsána do konce roku. Pokud by se odbory neshodly s vedením na znění nové, stávající bude platit do března 2011. Tatra v říjnu kvůli snižování nákladů propustila 76 zaměstnanců. Počet propuštěných snížila, původně jich chtěla propustit 180. Za poslední dva roky vykázala kopřivnická automobilka ztrátu zhruba 1,3 miliardy Kč.

Kolektivní vyjednávání o pracovní době na rok 2011 a sociálních nákladech už zahájili také v největší tuzemské automobilce Škoda Auto.