Odborníci varují. Platforma pro elektromobily může Volkswagenu způsobit velké obtíže
Architektura MEB primárně vyvinutá pro elektromobily se má stát velkou výhodou. Volkswagenu ale může způsobit velké potíže.
Volkswagen zahajuje rozsáhlou expanzi v oblasti elektromobilů, když ve Frankfurtu nad Mohanem oficiálně odhalil prvního zástupce nové rodiny ID., hatchback ID.3. Bude ve znamení nové platformy MEB (Modularer E-Antriebs-Baukasten), která je speciálně vyvinutá pro potřeby elektromobilů. Automobilkou vychvalované řešení ji ale může přivodit velké potíže.
„Pokud tu nebude poptávka po elektromobilech, Wolfsburg bude mít velké, velké obtíže,“ varuje analytik Max Warburton, který tak upozorňuje na hlavní výhodu, ale zároveň nevýhodu platformy MEB. Je přizpůsobena použití elektrického pohonu, díky čemuž maximálně využije jeho výhod, na druhou stranu ale na ní nemůže být postaven vůz s konvenčním pohonem. Jestliže tak Volkswagen upravil třeba továrnu ve Cvikově pro výrobu aut s architekturou MEB, nemůže tam vyrábět auta se spalovacím motorem. A tak jestli nebude poptávka po elektrovozech dostatečná, bude tento závod najednou nevyužitý.
Volkswagen si je evidentně těchto hrozících obtíží vědom, a tak chce na MEB postavit maximum elektromobilů. Celý koncern chystá celou záplavu aut s touto platformou, včetně značky Škoda. Automobilka dokonce navázala spolupráci s konkurenčním Fordem, který MEB využije minimálně v jednom svém modelu. Díky tomu německá automobilka alespoň částečně rozloží náklady na vývoj moderní techniky (údajně dosáhly sedm miliard dolarů), širší využití pak může snížit cenu takových elektroaut.
Přesto všechno se jiným firmám zdá jako velké riziko postavit platformu dedikovanou elektromobilům, a tak jiné značky raději upravují stávající architektury pro využití v elektřinou poháněných automobilech. To je případ BMW (pokud nepočítáme i3), Mercedes-Benzu nebo Skupiny PSA.
„V roce 2030 bychom možná měli jiný přístup. Teď ale není rok 2030, a tak jsme si jisti, že toto je správná odpověď, jak udržet firmu nad vodou a ziskovou,“ říká předseda představenstva BMW Oliver Zipse. Automobilky stále totiž nevědí, jestli zákazníci skutečně mají o elektromobily zájem. Do elektřiny je totiž tlačí primárně přísnější emisní normy než poptávka.
Podobnou strategii evidentně razí Mercedes, který zatím staví elektromobily na základech stávajících platforem (EQC vychází z GLC), do budoucna ale také chystá architekturu jen pro elektrovozy. Říká se jí Electric Vehicle Architecture (EVA2) a očekává se v roce 2021. Použijí ji sedany i SUV. Na platformách pro elektřinou poháněné vozy pak pracují i Renault nebo Toyota.
Díky úpravě stávající platformy může BMW (stejně jako Mercedes nebo PSA) vyrábět své elektromobily ve stejných továrnách jako vozy s konvenčním pohonem. Díky tomu může flexibilně upravovat výrobu jednotlivých modelů podle aktuální poptávky, aniž by hrozilo nevyužití kapacity daného závodu, jako to může hrozit Volkswagenu.
Zipse si navíc myslí, že zákazníkům je jedno, na jaké platformě je dané auto postaveno. „Nepoznáte žádný rozdíl mezi jednoúčelovou platformou, upravenou platformou nebo modulární platformou, možná dvě kilogramy hmotnosti tady a tam. Není to ale relevantní při nákupu daného auta,“ tvrdí Zipse.
S tím však někteří nesouhlasí, protože platforma výhradně pro elektromobily plně využije jejich výhod. Baterie v podlaze neomezí vnitřní prostor, který může být opravdu velký (ID.3 o velikosti Golfu má nabídnout prostornost Passatu), pohon zadních kol je kvůli vysokému točivému momentu výhodnější. Výhodou je i flexibilita, u elektropohonu si lze snadněji hrát s různými karoseriemi a výkonovými verzemi. Navíc se nemusí počítat s nutným prostorem pro velký spalovací motor. Do budoucna pak mohou zmizet brzdové kotouče, které může plně nahradit brzdění rekuperací brzdné energie.
Nechme se tak překvapit, jak to všechno dopadne. Volkswagen díky MEB může získat velkou výhodu, nebo naopak může hodně ztratit. Jaký výsledek tipujete vy?