Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu
Mini Countryman
Mini Countryman
Mini Countryman
Mini Countryman
165 Fotogalerie

Nový Mini Countryman: Podruhé do terénu, také jako plug-in hybrid

Aleš Dragoun
Britské Mini představuje novou generaci malého crossoveru Countryman, rovnou i coby sériový hybrid. Ukáže se v Los Angeles.

Drsnější Countryman už vlastně nebyl mini ani v předchozí generaci R60, která se vyráběla od roku 2010 a v červenci 2014 byla modernizována. Ta nová narostla ještě více, na délku ve srovnání s o plných 20 cm, do šířky o zhruba 3 cm. To znamená, že měří (přibližně) už značných 4,31 x 1,82 x 1,56 m. Vzdálenost mezi nápravami se prodloužila o 7,5 cm na 2,67 m. Designem navazuje na dosud představené karosářské verze třetí řady moderního Mini, jen samozřejmě vypadá drsněji, je řádně oplastovaná a vybavená střešními nosiči. Z boku nejvíce zaujmou efektní prolisy blatníků, hlavně těch zadních v oblasti klik dveří. Jinak jsou jeho tvary povědomé...

Pod kapotou najdeme už důvěrně čtyři známé turbodmychadly přeplňované motory. Základem je zážehový tříválec 1499 cm3 s parametry 100 kW a 220 N.m, který doplňuje dvoulitrová (1998 cm3) verze S se 141 kW a 280 N.m, tady už jde samozřejmě o čtyřválec. Stejně jako v případě naftových verzí - vždy s objemem 1995 cm3. Provedení s písmenkem D dává 110 kW a 330 N.m, varianta SD 140 kW a 400 N.m. Pro Countrymany jsou k dispozici šestistupňové manuální převodovky, případně automaty Steptronic se stejným počtem rychlostí. Osmistupňovou stejného názvu objednáte ke Cooper S a Cooper D, Cooper SD ji má jako jedinou volbu.

Countryman disponuje i nadále volitelným elektronickým pohonem obou náprav All4 v nejnovější verzi, jinak zabírá tradičně pouze přední náprava. Čtyřkolku tvoří rozdělovací převodovka integrovaná do předního diferenciálu, spojovací hřídel vedoucí dozadu a spojka, která se stará o přenos točivého momentu tamtéž. Nechybí DSC a armáda elektronických asistentů, ta začíná varováním před kolizí se samočinným brzděním, pokračuje aktivním tempomatem, detekcí chodců, čtením dopravních značek, couvací kamerou, samočinným parkováním a končí třeba head-up displejem.

Podvozek s předními vzpěrami McPherson a zadní víceprvkovou nápravou může mít aktivní tlumiče s volbou tří režimů (Mid, Sport a Green) otočným ovladačem na středové konzole. Countryman dostal moderní elektrickou parkovací brzdu s tlačítkem, elektromechanické řízení má posilovač Servotronic. Nejlevnější jezdí na šestnáctipalcových litých kolech, ve vyšších verzích jsou k dispozici větší 17-19palcová.

K dennímu svícení slouží parkovací reflektory v předním nárazníku, spolu s hlavními LED za sumu navíc však případný zájemce dostane diodové kroužky. Dovnitř se vejde pětice cestujících, zavazadelník má slušný základní objem 450 l. Zadní sedadla lze sklápět v poměru 40 : 20 : 40 a podélně posouvat až o 13 cm. Pak je pro bagáž k dispozici 1309 l, dovnitř se však vejdou jen dva cestující. Páté dveře mohou mít v rámci příplatkové výbavy elektrické ovládání včetně bezdotykového otevírání a zavírání pohybem nohy, případně výklopnou piknikovou lavičku. Důležitější je v extra prvcích přítomnost taktéž elektrického seřizování předních sedaček s pamětí (jen pro řidiče). Kabina disponuje vzhledem k nárůstu rozměrů větším množstvím prostoru pro posádku i odkládacích schránek a držáků na nápoje.

Standardní výbava obsahuje rádio s Bluetooth, vyšší nabízejí třeba audio Harman Kardon a navigaci. Centrální obrazovka palubního informačního systému s úhlopříčkou 6,5, či 8,8 palce, která se nachází v obřím „budíku“, může být dotyková. Za peníze navíc jsou k dispozici dále kupříkladu dvouzónová klimatizace, panoramatické střešní okno, LED osvětlení kabiny a další, pro značku typické prvky individualizace designu. Nový Countryman může táhnout 1,8 tuny těžký přívěs.

Plug-in hybrid

Plug-in hybrid se bude vyrábět pouze ve verzi S E s tříválcem 1,5 l (100 kW/220 N.m), respektive synchronním elektromotorem s výkonem 65 kW a točivým momentem 165 N.m. Britská automobilka uvádí celkový výkon soustavy 165 kW a systémový „krouťák“ 385 N.m, hodnoty tedy sčítá. Elektromotor pohání zadní nápravu přes jednostupňovou (v jiné tiskové zprávě ovšem BMW uvádí dvoustupňovou!) skříň, zážehový agregát naopak tu přední díky šestistupňovému Steptronicu. Čistě na elektřinu ujede vlz až 40 km. Normovaná spotřeba 2,1 l představuje samozřejmě pouze tabulkovou hodnotu...

Palivová nádrž na 35 l našla spolu s vysokonapěťovým lithium-iontovým akumulátorem místo pod zadními sedadly u elektromotoru. 80 článků v pěti modulech má kapacitu 7,6 kWh. Zásuvku pro dobíjecí kabel najdeme pod víčkem v levém předním blatníku. Doplnění na 100 procent kapacity trvá minimálně dvě a čtvrt hodiny, z domácí zásuvky pak o hodinu déle. Baterie i elektromotory vyrábí přímo BMW, majitel Mini, v továrně v Dingolfingu.

Přístrojové deska i středový „budík“ samozřejmě poskytují specifické údaje, vlastní je i volič jízdních módů, páčkový přepínač eDrive s režimy Auto, Max a Save Battery. V Auto jede vůz na elektřinu maximálně osmdesátkou, Max znamená bzučivých 125 km/h a poslední hybridní jízdu. Zavazadelník se mírně zmenšil.

Countryman se představí ve světové premiéře na autosalonu v Los Angeles 18. listopadu 2016, do Evropy zamíří příští rok v únoru. Prvního moderního Countrymanu (už v 60. letech existovalo kombi Austin Seven/Mini stejného jména s dřevěnou kostrou karoserie) se dosud prodalo 540 tisíc kusů. V nedávné minulosti se vyráběl i elektrický třídveřový hatchback Mini E (představen v roce 2008), kterého se zrodilo na šest stovek kusů. Moderní plug-in hybrid na něj svým způsobem navazuje, v praxi je ale mnohem použitelnější.