Nový Fiat Doblo oficiálně: Užitkáč i osobák, na spalovací motory nezanevřel
Značky koncernu Stellantis mezi sebou vesele sdílí užitkové vozy a z nich odvozené osobní verze. Dalšími do party jsou Fiaty Doblo a E-Doblo.
Automobilka Fiat představila pátou generaci modelu Doblo, která zároveň přichází v elektrickém provedení E-Doblo. Obě provedení budou dostupná v osobní i užitkové verzi. Pro Fiat je E-Doblo třetím elektromobilem (po 500e a E-Ulysse), stejně jako třetím elektromobilem pro divizi Fiat Professional (po E-Scudo a E-Ducato). Jde o další krok italské automobilky k elektrifikaci modelového portfolia, které by mělo být plně elektrické od roku 2027.
Nové Doblo se bude vyrábět ve dvou délkách a třech různých provedeních: Van, Crew Cab a Combi. Verze se spalovacími motory nabídne trojici pohonných jednotek. Základem je 1,5litrový diesel o výkonu 75 kW (101 k) spolupracující s manuální převodovkou. Tentýž motor je připraven také v silnějším provedení s 96 kW (131 k), přičemž v tomto případě je již na výběr mezi manuální a osmistupňovou automatickou převodovkou.

Zážehový motor je k dispozici jediný, a to o objemu 1,2 litru. Naladěn je na výkon 82 kW (112 k) a spolupracuje s manuální převodovkou. Fiat v tiskové zprávě neuvádí, kolik převodových stupňů manuál má, ale soudě dle koncernových sourozenců půjde ve všech třech případech o šestikvalt.
Elektrické E-Doblo dostalo motor o výkonu 100 kW (136 k) čerpající energii z 50kWh baterie. Točivý moment dosahuje maxima 260 Nm. Maximální rychlost byla stanovena na 130 km/h. Měřením metodikou WLTP by E-Doblo mělo na jedno nabití ujet přes 280 kilometrů. Nabíjení stejnosměrným proudem o nejvyšším výkonu 100 kW dobije baterii na 80 % za 30 minut.
Řidič E-Dobla bude moci volit ze tří jízdních režimů: Normal, Eco a Power. Dělají přesně to, co si člověk podle názvu představí. Pozitivní zprávou je, že zástavba baterie nijak neomezila dostupná provedení vozu. E-Doblo tudíž pořídíte ve stejných délkách a provedeních, jako klasické Doblo se spalovacím motorem.
Užitkové Doblo nabídne řadu chytrých řešení po vzoru prvků Simply Clever od škodovky. Magic Cargo zvýší objem nákladového prostoru o 0,5 m3 a umožní naložení předmětů dlouhých až 3,4 metru. Dále je možné zvednou sedák spolujezdcovy sedačky a místo něj umístit další náklad. Přítomen je také otočný stolek. Magic Mirror je pětipalcové vnitřní zpětné zrcátko, které může kromě své základní funkce zobrazovat výstup z parkovací kamery či obraz pokrývající slepé úhly. Magic Plug v E-Doblu umožní napájet například elektrické nářadí z baterie vozu.
V osobním provedení obě Dobla nabídnou další „magická“ vylepšení. Pod názvem Magic Window se skrývá zvlášť otevíratelné okno v pátých dveřích, zatímco řešení Magic Top přináší částečně prosklenou střechu a dodatečné odkládací prostory pod neprosklenými částmi střechy. Funkce Magic View přidává 180° parkovací kameru.
Elektrické užitkové E-Doblo pojme až 800 kilogramů nákladu (v osobní 750 kg), zatímco se spalovacím motorem Doblo uveze až tunu nákladu. Ve verzi s delším rozvorem Doblo nabídne až 4,4 m3 prostoru, tedy za předpokladu, že je zároveň vybaveno výše zmíněným balíčkem Magic Cargo. Verze Crew Cab s dlouhým rozvorem umožní měnit velikost prostoru pro náklad a cestující dle aktuální potřeby.
Nové Doblo ve všech motorizacích nabídne až 17 bezpečnostních funkcí a systémů, což jej dle automobilky řadí na vrchol segmentu. Například osobní verze je už v základu vybavena rozpoznáváním dopravního značení, protikolizní brzdou, aktivním hlídáním jízdy v pruhu nebo systémem hlídajícím pozornost řidiče. S jízdou v nepříznivých podmínkách či mimo zpevněné silnice pomůže Grip Control System, zatímco se sjezdem kopců pomůže systém Hill Descent Control.
Výroba Dobla i E-Dobla bude probíhat ve Španělsku. Ceny, bližší technické informace či termín uvedení na trh automobilka zatím nezveřejnila.