Nový Aston Martin Vantage je tu. S motorem Mercedesu a elektronickým diferenciálem
Aston Martin postupně omlazuje svoji modelovou paletu. Po velkém modelu DB11, dostupném jako kupé a kabriolet, přichází nová generace „baby Astonu,“ neboli modelu Vantage. Debutuje ve formě kupé, přičemž jeho ostrá vizáž navazuje na model DB10, speciálně postavený pro potřeby natáčení bondovky Spectre.
Pod kapotou výhradně dvoumístné novinky pracuje očekávaný čtyřlitrový vidlicový osmiválec twin-turbo původem od Mercedes-AMG. Ve Vantage je naladěn na 375 kW (510 koní), což je stejně jako v případě osmiválcové verze DB11, která využívá stejný agregát. Točivý moment se zastavil na hodnotě 685 N.m, což je dokonce o 10 N.m více než v DB11.

Agregát je spárován s osmistupňovou automatickou převodovkou od ZF. Umístěn je co nejníže a co nejblíže středu auta, aby snižoval těžiště auta a zajistil ideální rozložení hmotnosti 50:50 mezi nápravy. Aston si jej ladil sám, i proto má jiné výkonové parametry než ve vozech Mercedes. Suchá hmotnost auta mimochodem činí 1.530 kilogramů.
Aston Martin Vantage – srovnání rozměrů s DB11 | ||
Model | Vantage | DB11 kupé |
Délka (mm) | 4465 | 4739 |
Šířka (mm) | 1942 | 1940 |
Výška (mm) | 1273 | 1279 |
Rozvor (mm) | 2704 | 2805 |
Objem zavazadelníku (l) | 350 | 270 |
Osmiválec přitom není jediným prvkem od Mercedes-AMG. Sportovní divize trojcípé hvězdy se podílela i na vývoji elektroniky nebo multimediálního systému. Novinkou je třeba elektronický zadní diferenciál (E-Diff), použitý ve voze Aston Martin vůbec poprvé. Spolupracuje se stabilizačním systémem, a tak dokáže ideálně přenést točivý moment na to kolo, kde je to právě potřeba. Automobilka slibuje jak vyšší stabilitu za vysokých rychlostí, tak větší agilitu v zatáčkách.
Aston Martin Vantage – srovnání s konkurencí | |||
Model | Aston Martin Vantage | Mercedes-AMG GT S | Porsche 911 Turbo |
Motor | 4.0 V8 twin-turbo | 4.0 V8 twin-turbo | 3.8 boxer twin-turbo |
Zdvihový objem [cm3] | 3982 | 3982 | 3800 |
Válce/ventily | 8/4 | 8/4 | 6/4 |
Největší výkon [kW/min] | 375/6000 | 384/6250 | 397/6400 |
Točivý moment [N.m/min] | 685/2000-5000 | 650/1750-4750 | 660/1950-5000 |
Převodovka | 8A | 7DS | 7DS |
Max. rychlost [km/h] | 314 | 310 | 320 |
Zrychlení 0-100 km/h [s] | 3,6 | 3,8 | 3,0 |
Kombinovaná spotřeba [l/100 km] | 10,5 | 9,6 | 9,1 |
Základem 4.465 mm dlouhého sporťáku je zkrácená platforma z DB11, 70 % použitých komponentů je však nových.Oba vozy se tak neliší jen velikostí, ale i vzhledem nebo interiérem. Šéf značky Andy Palmer ostatně už dříve slíbil, že každý z budoucích modelů bude mít vlastní identitu a nebudou tak podobně jako dosud. Právě kabina je proti většímu bratrovi až nečekaně jiná, což je dnes stále méně časté řešení, a to zvlášť u tak malého výrobce jako Aston Martin. Palubní deska Vantage je stylizovaná výrazně sportovněji, firma však slibuje perfektní materiály i vynikající zpracování.
Nový Aston Martin Vantage se u našich západních sousedů prodává s cenovkou 154.000 eur, což v přepočtu odpovídá zhruba čtyřem milionům korunám. Za tuto částku je vůz standardně vybaven parkovacími senzory vpředu i vzadu, bluetooth nebo navigací ovládanou prostřednictívm osmipalcové obrazovky. První vozy se u zákazníků objeví v druhé čtvrtině roku 2018.
Označení Vantage je mimochodem pro Aston Martin už tradiční. Jako první ho nesla v roce 1951 vrcholná verze modelu DB2, později, v sedmdesátých letech, jej využil třeba model V8 Vantage, s nímž jezdil i James Bond.