Nový 10,6litrový tříválec z USA prý utáhne kamion, spálí naftu i vodík a má nízké emise
Motor s třemi válci a šesti písty má slušný výkon, nečekaně nízké emise a navržen byl pro spalování benzínu, nafty, plynu i vodíku. Už brzy se navíc vydá na silnice.
Zatímco u běžných osobních automobilů se nabídka vznětových motorů povážlivě zmenšuje a jejích místa zaujímají elektrifikované pohony, u užitkových automobilů, zejména určených k dálkové přepravě, je situace docela jiná.
Někteří výrobci už sice mluví o jejich postupné konverzi na elektrický pohon, ať už bateriový nebo vodíkový, jenže zatím se bavíme spíše o vizích a běhu na dlouhou vzdálenost. Provozovatelé dálkové přepravy však budou potřebovat alternativu k současným pohonným jednotkám již brzy.
Zajímavé řešení přitom nabízí společnost Achates Power, na jejíž nový motor nedávno upozornil Commercial Carrier Journal. Technika, parametry a možnosti motoru totiž trochu berou dech.
Nový motor Achates Power je totiž dvoudobý, má tři válce s šesti protiběžnými písty, jeho maximální výkon by se měl pochybovat okolo 400 koní, nejvyšší točivý moment by měl dosahovat až 2373 N.m (ovšem s potenciálem k dalšímu růstu) a přitom prý již nyní plní přísné kalifornské emisní normy pro rok 2027.
Za společností Achates Power přitom stojí James Lemke (inovátor v oblasti spalovacích motorů, držitel 114 patentů v USA) a James Walton, syn zakladatele sítě amerického obchodního řetězce Walmart. Na vývoji motoru, který probíhá již od roku 2018, se navíc finančně podílela ropná společnost Saudi Aramco, která patří k největším na světě.
Společnost Achates Power se přitom již od začátku zaměřovala na vývoj spalovacích motorů s protiběžnými písty, u kterých viděla výrazná potenciál pro srážení emisí – navíc ekonomickým způsobem za využití pouze dvoudobého motoru, namísto čtyřdobého. Inspirací přitom měly být staré letecké motory.

Nový motor byl nejprve testován na motorové brzdě společnosti Aramco v Detroitu a ve vlastním zařízení společnosti Achates v San Diegu. Poté byl motor instalován do tahače Peterbilt 579, se kterým absolvuje testování ve skutečných podmínkách, takže nejde jen o vizi bez reálných základů.
Výrobce motoru si je přitom jeho kvalitami natolik jistý, že jím chce osadit jeden z tahačů společnosti Walmart. Pod kapotou kolosu křižujícího USA tak bude motor o objemu 10,6litru, který má ale pouze tři válce a šest protiběžných pístů.
Společnost CALSTART, která pro americká stát Kalifornia provádí emisní testy, navíc potvrdila, že nový motor byl schopen dosáhnout emisí 0,02 gramu NOx na koně za jednu hodinu provozu. Společnost Achates pak cituje výkonného viceprezidenta CASTART, podle kterého by novinka měla být nejčistěji spalujícím spalovacím motorem na světě s nejnižšími emisemi.
Fabien Redon, technický šéf Achates Power, ovšem naznačil, že motor by mohl být ještě čistší. Jeho konstrukce totiž počítá s možností spalovat benzín, naftu, plyn i vodík. „Můžete si představit motor spalující vodík téměř bez nutnosti upravovat spaliny a s téměř nulovými emisemi u výfuku.“
Výhoda ve spalování vodíku, namísto jeho využití v palivových článcích napájejících baterie a elektromotory, by přitom podle Redona měla být v relativně nízké náročnosti na kvalitu vodíku. Pro spalování by totiž stačil méně kvalitní a hlavně levnější vodík, než jaký je potřeba pro tankování do vodíkových elektromobilů.
Jak ale nedávno upozornila již Toyota, která testuje tříválec z GR Yarisu upravený na vodík v závodní Corolle, motory spalující vodík stále produkují malé množství NOx a minimální množství CO2. Jejich eliminace už by ale při současných technologiích nejspíš nemusela být zas tak náročná.