
Novinky BMW pro rok 2015: Pohon předních kol a tříválcový motor
BMW X1 nikdy nebylo kdovíjak hezké ani špičkově zpracované a používalo tvrdý podvozek, přesto se díky image mnichovského výrobce dobře prodávalo. Spousta prvků však již technicky zastarala, a proto inženýři usilovně pracují na nástupci. Ten se představí do tří let a bude pohlednější, prostornější, úspornější i levnější.
Design: Kratší převisy
Typ X1 po sedmi letech výroby opustí platformu s pohonem zadních kol a začne používat přední pohon. Vznikne totiž na základu, který se již koncem tohoto roku objeví u nového mini a napřesrok také v MPV BMW Active Sports Tourer. Nová technika zároveň otevírá šance pro designéry a lepší prostorové využití kabiny: pohonné ústrojí může být kompaktnější, tunel kloubového hřídele pro případný pohon všech kol plošší a kapota výrazně zkrácená.
Strategie: Více variant
Dnešní X1 nabízí pouze jedinou verzi, druhá generace bude v tomto směru mnohem štědřejší. Vedle základního provedení se plánují také další typy:
- xDrive (4x4) a sDrive (přední pohon);
- krátký a prodloužený rozvor;
- plug-in hybrid;
- sportovní M.
Po technické stránce se novinka bude shodovat s Mini Countryman, což ušetří náklady při vývoji a následné výrobě.
Pohon: Menší je lepší
V příštích třech letech se v nabídce BMW objeví tři nové motory: tříválec, čtyřválec a řadový šestiválec. Všechny dostanou přeplňování, přímé vstřikování a jednotný zdvihový objem 500 cm3 na válec, přičemž vzniknou v provedení benzin i diesel. Mnichovská automobilka tím představí další stupeň svého úsporného programu Efficient Dynamics: Vrcholný tříválec nahradí slabší čtyřválec a silnější čtyřválec vytlačí z nabídky základní šestiválec. Pro představu: X1 16d dostane naftový tříválcový motor 1,5 l/85 kW místo dvoulitrového čtyřválce, čímž se ušetří 15 % paliva.
Tříválec se navíc spokojí s jednodušším a levnějším turbodmychadlem místo drahého dvoustupňového twin-scrollu jako u čtyřválce. Zpočátku se bude nabízet pouze s přímo řazenou šestistupňovou převodovkou, u čtyřválce získáte možnost volit mezi manuálem a osmistupňovým automatem. Provedení X25i, X25d a X30i dostanou samočinnou převodovkou sériově.
Automobilka plánuje v budoucnu uvádět novinky na trh postupně, a to ve čtyřměsíčním cyklu březen, červenec, listopad. Z toho vyplývá, že všechny motorové verze X1 nebudou při debutu k dispozici. Například teprve počátkem roku 2017 se objeví vrcholné M35i, soupeř třeba Mercedes-Benzu GLA 45 AMG nebo Audi RS Q3. Pohon zajistí dvojitě přeplňovaný dvoulitrový zážehový motor s výkonem přibližně 257 kW. V tomtéž roce dojde také na plug-in hybrid, u něhož tříválec pohání přední a elektromotor zadní kola. Navzdory relativně vysokému systémovému výkonu 140 kW se tato verze spokojí s pouhými 2,1 litru na 100 km a v čistě elektrickém režimu ujede téměř 30 kilometrů.
SCHVÁLENÉ MOTOROVÉ VERZE X1 | ||
Typ | Objem | Parametry |
Benzin | ||
18i | 1,5 l | 100 kW/200 N.m |
20i | 2,0 l | 140 kW/280 N.m |
25i | 2,0 l | 170 kW/350 N.m |
30i | 2,0 l | 200 kW/400 N.m |
Diesel | ||
16d | 1,5 l | 85 kW/200 N.m |
18d | 2,0 l | 110 kW/330 N.m |
20d | 2,0 l | 140 kW/400 N.m |
25d | 2,0 l | 170 kW/500 N.m |
Kompletní text si přečtete v aktuálním Auto Tipu č. 5/13, který je právě k dostání na stáncích.