Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu
Novinky BMW pro rok 2015: Pohon předních kol a tříválcový motor

Novinky BMW pro rok 2015: Pohon předních kol a tříválcový motor Zdroj: acz

Novinky BMW pro rok 2015: Pohon předních kol a tříválcový motor

Rok 2015 bude pro BMW významný: Druhá generace X1 dostane také plug-in hybrid, prodloužený rozvor a sportovní variantu M35i. Představí se rovněž zcela nové typy X4 a X5.

BMW X1 nikdy nebylo kdovíjak hezké ani špičkově zpracované a používalo tvrdý podvozek, přesto se díky image mnichovského výrobce dobře prodávalo. Spousta prvků však již technicky zastarala, a proto inženýři usilovně pracují na nástupci. Ten se představí do tří let a bude pohlednější, prostornější, úspornější i levnější.

Design: Kratší převisy

Typ X1 po sedmi letech výroby opustí platformu s pohonem zadních kol a začne používat přední pohon. Vznikne totiž na základu, který se již koncem tohoto roku objeví u nového mini a napřesrok také v MPV BMW Active Sports Tourer. Nová technika zároveň otevírá šance pro designéry a lepší prostorové využití kabiny: pohonné ústrojí může být kompaktnější, tunel kloubového hřídele pro případný pohon všech kol plošší a kapota výrazně zkrácená.

Strategie: Více variant

Dnešní X1 nabízí pouze jedinou verzi, druhá generace bude v tomto směru mnohem štědřejší. Vedle základního provedení se plánují také další typy:

  • xDrive (4x4) a sDrive (přední pohon);
  • krátký a prodloužený rozvor;
  • plug-in hybrid;
  • sportovní M.

Po technické stránce se novinka bude shodovat s Mini Countryman, což ušetří náklady při vývoji a následné výrobě.

Pohon: Menší je lepší

V příštích třech letech se v nabídce BMW objeví tři nové motory: tříválec, čtyřválec a řadový šestiválec. Všechny dostanou přeplňování, přímé vstřikování a jednotný zdvihový objem 500 cm3 na válec, přičemž vzniknou v provedení benzin i diesel. Mnichovská automobilka tím představí další stupeň svého úsporného programu Efficient Dynamics: Vrcholný tříválec nahradí slabší čtyřválec a silnější čtyřválec vytlačí z nabídky základní šestiválec. Pro představu: X1 16d dostane naftový tříválcový motor 1,5 l/85 kW místo dvoulitrového čtyřválce, čímž se ušetří 15 % paliva.

Tříválec se navíc spokojí s jednodušším a levnějším turbodmychadlem místo drahého dvoustupňového twin-scrollu jako u čtyřválce. Zpočátku se bude nabízet pouze s přímo řazenou šestistupňovou převodovkou, u čtyřválce získáte možnost volit mezi manuálem a osmistupňovým automatem. Provedení X25i, X25d a X30i dostanou samočinnou převodovkou sériově.

Automobilka plánuje v budoucnu uvádět novinky na trh postupně, a to ve čtyřměsíčním cyklu březen, červenec, listopad. Z toho vyplývá, že všechny motorové verze X1 nebudou při debutu k dispozici. Například teprve počátkem roku 2017 se objeví vrcholné M35i, soupeř třeba Mercedes-Benzu GLA 45 AMG nebo Audi RS Q3. Pohon zajistí dvojitě přeplňovaný dvoulitrový zážehový motor s výkonem přibližně 257 kW. V tomtéž roce dojde také na plug-in hybrid, u něhož tříválec pohání přední a elektromotor zadní kola. Navzdory relativně vysokému systémovému výkonu 140 kW se tato verze spokojí s pouhými 2,1 litru na 100 km a v čistě elektrickém režimu ujede téměř 30 kilometrů.

SCHVÁLENÉ MOTOROVÉ VERZE X1
Typ Objem Parametry
Benzin
18i 1,5 l 100 kW/200 N.m
20i 2,0 l 140 kW/280 N.m
25i 2,0 l 170 kW/350 N.m
30i 2,0 l 200 kW/400 N.m
Diesel
16d 1,5 l 85 kW/200 N.m
18d 2,0 l 110 kW/330 N.m
20d 2,0 l 140 kW/400 N.m
25d 2,0 l 170 kW/500 N.m

Kompletní text si přečtete v aktuálním Auto Tipu č. 5/13, který je právě k dostání na stáncích.