
Nové testy Euro NCAP: Suzuki Celerio získalo jenom tři hvězdy
Nové testy Euro NCAP se stále více zaměřují na moderní asistenční systémy. Na to pak v celkovém hodnocení doplácí zejména jednodušší vozy jako je aktuálně Suzuki Celerio. Naopak Tesla Model S měla největší problém v podobě předčasného vyfouknutí airbagu spolujezdce.
Suzuki Celerio: Tři hvězdy
Špatné hodnocení přinesl malému vozu zejména výsledek v ochraně cestujících (61%), kde se díky chybějícímu hlavovému airbagu spolujezdce vyloučil z testu bočního nárazu na sloup.
Ochrana dětí v autosedačkách vynesla výsledek 74 %. Důvodem bylo zejména vyhodnocení sil působících na krk a hrudník 3letého dítěte jako nadměrných a ochranu těchto oblastí těla jako špatnou.
V ochraně chodců (68 %) získal nárazník maximum bodů, naproti tomu přední hrana kapoty téměř celá poskytuje špatnou ochranu před poraněním pánve chodců. Povrch kapoty poskytuje ochranu dobrou nebo mezní s výjimkou špatných v oblasti A sloupků.
V oblasti bezpečnostní výbavy Celerio se získanými 38 % takřka pohořelo. Důvodem je kromě absence systémů autonomního brzdění a sledování jízdního pruhu, které by u něj snad nikdo ani neočekával, také chybějící omezovač rychlosti a připomínání zapnutí bezpečnostních pásů pro zadní sedadla.
Euro NCAP 2014 - Suzuki Celerio | |||||||||
Kategorie | 1 | 2 | 3 | 4 | Celkem | ||||
Název | Ochrana dospělých | Ochrana dětí | Ochrana chodců | Asist. syst. | Vážený průměr | ||||
Jednotky | body | % | body | % | body | % | body | % | % |
Výsledky | 23 | 61% | 36 | 74% | 25 | 68% | 5 | 38% | 63% |
Počet hvězd | *** |
Tesla Model S: Pět hvězd
Testy absolvovala Tesla Model S 85kWh, která získala díky velmi dobrý výsledkům ve všech kategoriích pět hvězd. V kategorii ochrany cestujících získal 82 %, ochrana těla byla ve všech kategoriích vyhodnocena jako dobrá nebo dostačující. Výraznějším problémem se ukázalo předčasné vyfouknutí airbagu spolujezdce, v jehož důsledku nebylo dosaženo zabránění nárazu spolujezdce do palubní desky. Tesla tento problém vyšetřila a opravila chybu v softwaru. Vůz byl však penalizován.
Oblast ochrany dětí získala Modelu S hodnocení 77 %, přestože za ochranu 18měsíčního i 3letého dítěte obdržel maximální počet bodů. Komisaři Euro NCAP byli nespokojeni se systémem vypnutí airbagu, které se provádí pomocí interface vozu, protože ten nemá dostatek jazykových mutací. Dalším důvodem k nespokojenosti je fakt, že dětskou sedačku pro skupinu I nelze, nebo jen velmi obtížně, nainstalovat na vnější zadní sedadla.
Tesla je vybavena tzv. aktivní kapotou, která zaručuje chodcům dostatečnou nebo mezní ochranu. Nárazník poskytuje ochranu převážně dobrou, stejně jako středová část přední hrany kapoty. Bezpečnost chodců byla celkem ohodnocena 66%.
Tesla obdržela za bezpečnostní hodnocení 71 % především vzhledem k tomu, že není vybavena systémem autonomního brzdění.
Euro NCAP 2014 - Tesla Model S | |||||||||
Kategorie | 1 | 2 | 3 | 4 | Celkem | ||||
Název | Ochrana dospělých | Ochrana dětí | Ochrana chodců | Asist. syst. | Vážený průměr | ||||
Jednotky | body | % | body | % | body | % | body | % | % |
Výsledky | 31 | 82% | 38 | 77% | 24 | 66% | 9 | 71% | 77% |
Počet hvězd | ***** |
Jaké jsou hranice pro udělení pětihvězdičkového hodnocení v roce 2014?
Testovaný automobil musí splnit předepsané procentní plnění maximálních bodových přídělů (vážený průměr všech 4 kategorií, viz poslední sloupec následující tabulky), ale také dílčí minimální úrovně v jednotlivých kategoriích. Konkrétní hodnoty jsou v tabulce.
Procenta maximálních bodových hodnocení potřebná pro zisk hvězd (2014) | |||||||||
2014 | Ochrana dospělých | Ochrana dětí | Ochrana chodců | Asistenční systémy | Vážený průměr | ||||
Pro ***** | 80% | 75% | 60% | 60% | 80% | ||||
Pro **** | 70% | 60% | 50% | 40% | 70% | ||||
Pro *** | 40% | 30% | 25% | 25% | 60% | ||||
Pro ** | 30% | 25% | 15% | 15% | 55% | ||||
Pro * | 20% | 15% | 10% | 5% | 45% |