Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu
Volkswagen ID. Aura
Volkswagen ID. Aura
Volkswagen ID. Aura
Volkswagen ID. Aura
26 Fotogalerie

Nové elektrické volkswageny pro Čínu: Umělá inteligence i obří dojezd

Ondřej Šámal

Německá automobilka na autosalonu v Šanghaji ukáže hned trojici elektromobilů navržených přímo pro Čínu, které se mohou pochlubit například systémy spolupracujícími s umělou inteligencí.

Ačkoliv se zatím jedná o koncepty, jejich sériová podoba je de facto na spadnutí. Trojice elektrických volkswagenů, které si Němci připravili pro autosalon v Šanghaji, totiž představuje modely navržené a vyrobené v Číně pro čínské zákazníky.

Velké SUV Volkswagen ID. Era, vyvinutí ve spolupráci s čínskou společností SAIC (pod ní spadá třeba MG), je svým způsobem přelomové. Jedná se totiž o první elektromobil VW s tzv. prodlužovačem dojezdu (range extenderem) v podobě spalovacího motoru. Němci sice zatím nezveřejnili žádné bližší detaily, několik informací ovšem do světa pustili. Například kombinovaný dojezd má dosáhnout až 1000 kilometrů, přičemž pouze na baterii ID. Era ujede zhruba tři stovky kilometrů. Díky dodatečnému agregátu totiž není třeba tak velký, drahý a těžký trakční akumulátor.

Druhá studie v pořadí nese název Volkswagen ID. Evo, jehož vývoj má na starost společnost Volkswagen Anhui, která již vyrábí model ID. Unyx, což je v podstatě Cupra Tavascan s jinými emblémy. ID. Evo se pyšní dynamičtějším designem a o něco kompaktnějšími rozměry než výše zmíněný Volkswagen ID. Era. Na rozdíl od něj se jedná o klasický elektromobil, ovšem s 800V dobíjecí architekturou. Samozřejmostí jsou on-line aktualizace (over-the-air) a vyspělé asistenční systémy.

Video placeholder
Volkswagen ID.7 • auto.cz

Třetí novinkou je sedan Volkswagen ID. Aura, ten pro změnu vyvinul společný podnik Volkswagenu a automobilky FAW. Jedná se o premiérovou aplikaci platformy Compact Main Platform (CMP) s tzv. zónovou elektronickou architekturou. Ta elektronické systémy rozděluje do autonomních oblastí, což zvyšuje spolehlivost, zjednodušuje vývoj a umožňuje rychlé aktualizace funkcí on-line. ID. Aura se chlubí také palubním rozhraním inspirovaným chytrými telefony. Nechybí ani humanoidní AI asistent pro ovládání palubních funkcí.

In China, for China

Všechny tři modely jsou ušity na míru stále náročnějším čínským zákazníkům. Volkswagen, respektive prakticky všechny zahraniční automobilky totiž na tomto největším světovém trhu v posledních letech ztrácejí podíl na úkor domácích značek, které rychleji podchytily místní trendy směřující nejen k elektromobilitě, ale i k novým technologiím.

V rámci strategie In China, for China, v jejímž rámci dojde též k významnému zrychlení nových modelů v časovém rámci 34 měsíců, Volkswagen do konce roku 2027 představí přes 30 novinek, dvacítka z nich přitom bude spadat do kategorie NEVs neboli New Energy Vehicles, která vedle klasických elektromobilů zahrnuje i plug-iny a vozy s elektrickým pohonem a spalovacím motorem v podobě zmíněného range extenderu.

Zdroj: Volkswagen a Motor1, video: auto.cz