Nové BMW i5 můžete doslova řídit očima. Vyzkoušeli jsme to
Pravda, očima se dá změnit jen jízdní pruh na dálnici, navíc ne libovolně, a plošně to funguje jen v Německu. Funkce to ale je působivá a pro zbytek Evropy je důležitější to, co se s ní pojí – vynikající fungování aktivního vedení v jízdním pruhu.
Automobilka BMW si na mezinárodní novinářskou prezentaci i5 a i7 M70, které jsem se v minulém týdnu zúčastnil a v pondělí konečně směl zveřejnit všechno, co jsem se tam o sedanech dozvěděl, připravila ještě jednu perličku. Byla jí názorná ukázka toho, jak funguje její nejpokročilejší asistent pro poloautonomní jízdu, s nímž není nutné při jízdě po dálnici držet volant, a to ani při změně jízdního pruhu.
Automobilka mu říká „Aktivní asistent změny jízdního pruhu s potvrzením očima“ a principielně se jedná o stejný jízdní asistent, jako nabídne řada jiných aut. Vůz sám jede středem jízdního pruhu podle čar na silnici, příp. auta před sebou. Rozdíl je zde ten, že zatímco u ostatních aut je třeba držet volant, aby systém nepřerušovaně fungoval, ve speciální i5 na portugalské dálnici nikoliv. Stačí se dívat před sebe, sledovat provoz, a ruce můžete mít v klíně.
Pokud i5 dojede pomalejší auto, sama se „podívá“ do levého pruhu a nabídne přejetí. Řidič-člověk ho následně musí aktivovat tak, že se podívá do zrcátka.

Jak figurant ve videu, tak i já při praktické zkoušce jsme do zrcátka otočili hlavu, ovšem podle automobilky se tam stačí podívat očima. Vůz sleduje obličej řidiče včetně očí pomocí infrakamer v přístrojovém štítu a podle toho zjišťuje, kam se řidič dívá, či třeba zda není nadmíru unaven.
Pokud se nezměnila situace v levém pruhu, vůz následně sám do pruhu přejede. Nikoliv ovšem pomalu, opatrně, až váhavě, jako řada systémů jiných značek – udělá to svižně, skoro jako by to dělal sám řidič-člověk manuálně.
Právě v tom vidím největší pokrok – v jistotě, s jakou poloautonomní řízení v nové i5 funguje. Navíc není znát jen v tomto speciálním kousku, i běžné, produkční vozy, kterými při prezentaci jezdíme bez dohledu vývojáře na sedadle spolujezdce, vykazují zásadně vyšší míru jistoty ve vedení středem jízdního pruhu i ve změně pruhu, aktivované „postaru“ zapnutím směrovky na tu stranu.
Proč hovořím o „speciálních“ vozech? V rámci Evropy je tahle funkce poloautonomní jízdy bez držení volantu dostupná – rozumějte, legislativou povolená – plošně na veřejných silnicích mimo kontrolované podmínky zatím pouze v Německu. BMW získalo speciální povolení pro několik kusů i5, které pod dohledem člověka z automobilky tuto funkci novinářům předvedou.
To mimochodem znamená, že i když jsme jeli po veřejné silnici za běžného provozu, pořád se zdráhám tuto zkoušku označit za proběhnuvší mimo kontrolované podmínky. Tím spíš se ale těším, že až budou patřičně vybavené i5 dostupné v Česku pro klasický týdenní test, jednu z nich vezmu na důkladnou zkoušku tohoto systému na německé dálnice.