Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu
BMW řady 1
BMW řady 1
BMW řady 1
BMW řady 1
5 Fotogalerie

Nové BMW 1 se blíží. Co už víme o nové kompaktní předokolce?

Kompaktní bavorák čeká radikální přeměna, ze zadokolky se stane předokolka. Výrobce má pro to hned několik důvodů.

Mezigenerační proměna prémiových kompaktů pokračuje. Loni na trh dorazil nový Mercedes-Benz třídy A, v nadcházejících měsících pak očekáváme příchod nového Audi A3 a BMW řady 1. Mnichovská novinka se začne prodávat na podzim, přičemž dostane zcela novou techniku.

Z bavorského kompaktu se totiž po vzoru konkurentů také stane hatchback s pohonem předních kol. Automobilka má pro to několik důvodů, jednak to zvětší vnitřní prostor, protože napříč uložený motor pohánějící přední kola zabírá méně místa než podélně uložený agregát s pohonem zadní nápravy. Druhak to pomůže snížit výrobní náklady, analytici odhadují, že jednodušší útroby pomůžou ušetřit 660 eur (bezmála 17.000 korun) na každém vyrobeném autě.

Cílové klientele přitom podle všeho nebude změna koncepce vadit. Z někdejšího, mediálně proslaveného dotazníku vyplynulo, že majitelé jedničky ani nevědí, že má jejich auto poháněnou zadní nápravu – 80 % respondentů si myslelo, že jde o předokolku. Další zákaznický průzkum zase ukázal, že cílová klientela chce spíše prostornější kabinu než skvělé jízdní vlastnosti, což je další důvod, proč BMW nic nebrání změnit koncepci auta.

Nadcházející řada 1 s interním označením F40 tudíž použije platformu FAAR, což je vylepšená varianta platformy UKL, použité třeba v dnešní X1. Připravena je na zástavbu hybridního i elektrického pohonu, a tak je jasné, že se nová 1-Series dočká i takových variant, minimálně na trzích, kde je o ně velký zájem.

Prim budou každopádně pořád hrát spalovací agregáty. Základem bude přeplňovaný benzinový tříválec o objemu 1,5 litru, vedle něhož bude nabídnut i zážehový dvoulitrový turbočtyřválec a dvoulitrový turbodiesel. Vybrané jednotky budou dostupné i s pohonem všech kol.

Na vrcholu nabídky má stát model s označením M130iX, tedy vůz s přeplňovaným dvoulitrovým čtyřválcem pod kapotou pohánějícím všechna čtyři kola. Jeho výkon se má pohybovat okolo 221 kW. K dispozici bude ale i silný vznětový agregát, dvoulitr M135dX s nějakými 170 kW.

Co se týče vzhledu, tak špionážní fotografie prototypu nové jedničky potvrzují, že se z kompaktního bavoráku stane typicky tvarovaný hatchback, což souvisí se změnou koncepce pohonu. Současná silueta s dlouhou kapotou a masivními zadními blatníky totiž zdůrazňovala pohon zadních kol. Po vzoru konkurence pak bude dostupná už jen pětidveřová varianta.

Milovníci kompaktních zadokolek se ale nemusejí bát, že by jim BMW už nemělo co nabídnout. Stávající kupé řady 2 si totiž v nadcházející generaci uchová pohon zadní nápravy, má použít zkrácenou verzi platformy CLAR z roadsteru Z4. Zda bude pokračovat i 2 Cabrio, zatím jasné není, spekuluje se o jeho konci.

Co se týče dalších modelů, tak je jasné, že pohon přední nápravy zůstane zachován v nadcházejících generacích modelů X1, X2 i řady 1 sedan, modelu dosud určenému pro čínský trh. Využije ho i připravované „čtyřdveřové kupé“ známé dosud jako 2 Gran Coupé, plánované jakožto konkurent Mercedesu CLA. Naopak budoucnost dvojice MPV 2 Active Tourer/2 Gran Tourer je trochu nejasná, hovoří se o tom, že v příští generaci už bude pokračovat jen jeden z těchto velkoprostorových modelů, zřejmě ten menší.