Nové Audi A5 oficiálně: Liftback a kombi nahrazuje A4, má chytré mild-hybridy i V6
Německá značka kompletně překopává svou nabídku. Z A4 je A5, ze sedanu se stal potichu liftback a celá modelová řada postupuje do segmentu vyšší střední třídy.
U Audi se dějí velké změny. Vedení německé automobilky už dříve oznámilo, že chystá zásadní restrukturalizaci označování svých modelů – sudé číslice bude používat výhradně u elektromobilů, zatímco liché u vozů se spalovacím motorem. Po třiceti letech existence řady A4 proto nyní tuto střední třídu modelů kompletně nahrazuje označení A5. Osud původního kupé a kabrioletu A5 je nejasný, zatímco nová generace A5 dle předpokladů kopíruje karosářské varianty starší A4. K dispozici tak bude jako „sedan“ a rovněž kombi Avant.

Slovo sedan je přitom u nové A5 záměrně v uvozovkách. Přestože samotné Audi o liftbacku nemluví a stále model označuje za sedan, tradiční čtyřdveřová karoserie disponuje víkem kufru, které se nyní praktičtěji otevírá společně se zadním oknem. K řadě změn v modelové řadě můžeme také přidat, že Audi zvyšuje úroveň základní výbavy modelů, čímž A5 nově zaujímá postavení ve vyšší střední třídě.
Novinka mimochodem patří mezi první modelovou řadu postavenou na nové platformě PPC (Premium Platform Combustion) pro prémiové vozy se spalovacím ústrojím. Už v základních verzích působí A5 sportovnějším dojmem, čemuž napomáhají upravené proporce s výraznějšími boky a více splývající linií střechy u obou karosářských verzí. Nové modely jsou ostatně delší a širší, konkrétní hodnoty rozměrů včetně objemů zavazadlového prostoru však Audi zatím neuvádí.
Zcela nová je také architektura interiéru A5, kde na palubní desce vyčnívá takzvané „digitální pódium“, tedy zakřivený panel kombinující dvojici displejů ve formě přístrojového štítu před řidičem (11,9 palce) a dotykové obrazovky infotainmentu (14,5 palce). Volitelně může být před spolujezdce zasazen do palubní desky další 10,9palcový displej. Do výbavy nasazuje Audi i vylepšený konfigurovatelný head-up displej, jehož prostřednictvím muže nyní řidič ovládat také funkce vozidla a infotainmentu. Nejnovější elektronická architektura E3 1.2 pak zajišťuje, že A5 nabídne již standardně hlasový asistent využívající umělou inteligenci.
Audi A5 se bude zprvu spoléhat především na novou generaci 48V mild-hybridního ústrojí, u Audi označovaného jako MHEV plus. Systém využívá nový pomocný generátor PTG (Powertrain Generator), který má funkci krátkodobé podpory spalovacího motoru výkonem až 18 kW (24 koní). Při své rekuperaci ukládá PTG energii zpátky do sady akumulátorů a v omezeném rozsahu umožní také manévrování a parkování výhradně na elektrický pohon. Navíc, s čistě elektrickým kompresorem klimatizace může být klimatizace zapnutá i při stání na semaforech s vypnutým spalovacím motorem.
Rekuperace energie pracuje u mild-hybridu se systémem řízení brzdové soustavy (iBRS), který kombinuje zpomalování rekuperací elektromotoru a třecími brzdami, přičemž brzdový pedál a hydraulický brzdový systém dokáže kompletně odpojit. Do určité míry umí A5 brzdit bez použití mechanických brzd výhradně prostřednictvím rekuperace. Klasické třecí brzdy přichází na řadu až při větším sešlápnutí pedálu. Audi dodává, že citlivost a charakteristika brzdového pedálu není tímto kombinovaným procesem brzdění nijak ovlivněna.
Mezi motory nabízenými při uvedení na trh se nicméně objevuje i zcela základní benzinový čtyřválec 2.0 TFSI bez elektrifikace a ve dvou naladěních výkonu – 110 kW/150 koní a 150 kW/204 koní. Dvouspojková automatická převodovka je u obou verzí standardem, zatímco silnější motor bude volitelně k dostání také s pohonem všech kol.
Vznětové 2.0 TDI (150 kW/204 k) už na systém MHEV plus spoléhá, rovněž má standardně dvouspojkový automat a na výběr mezi pohonem předních či všech kol. Na sportovnější variantu S5 u Audi nezapomínají, nově jakožto čtyřdveřový liftback či kombi dostane pod kapotu přeplňovaný mild-hybrid 3.0 TFSI V6 (270 kW/367 k) poprvé využívající turbodmychadlo s variabilní geometrií lopatek. Součástí bude standardně modernizovaná dvouspojková převodovka S tronic a pohon všech kol se sportovním diferenciálem quattro.
K motorizacím nové generace A5 lze nakonec zmínit, že ji v budoucnu čeká i nasazení plug-in hybridních ústrojí. Na podrobnosti o této technice si ale musíme ještě počkat.
Na evropské trhy včetně České republiky budou nové modely A5 uvedeny v listopadu, přičemž u nás budou moci zájemci předběžně objednávat už v průběhu léta. Cenovky a výbavy pro náš trh Audi teprve zveřejní. Prozatím ale víme, že v Německu bude výchozí A5 se základním benzinovým motorem startovat od 45.200 eur (asi 1,15 milionu korun).