Nová Škoda Kodiaq má za sebou důležité bouračky. Jak si vedla oproti předchůdci?
Nové generace vlajkových lodí mladoboleslavské automobilky si z nárazových testů organizace Euro NCAP odvážejí plné, pětihvězdičkové hodnocení. Na stejný počet dosáhli i předchůdci. Jsou tedy novinky v něčem lepší?
Evropský program hodnocení nových automobilů (Euro NCAP) založený v roce 1997 a sídlící v belgické Lovani je společným projektem ministerstev dopravy, automobilových klubů, pojišťovacích asociací a výzkumných ústavů z osmi evropských zemí. Provádí nárazové zkoušky současných vozů a hodnotí jejich aktivní a pasivní bezpečnost, a rovněž bezpečnost při záchraně a vyprošťování. Od roku 2020 jsou každé tři roky prováděny úpravy kritérií, které rozšiřují oblast působnosti o aspekty terciární bezpečnosti, jako je tísňové volání a informace pro integrovaný záchranný systém o vozidlech poškozených nehodou.
Nižší počet hvězdiček některých modelů si proto neberte úplně k srdci, nejdůležitější jsou stejně procenta z hodnocení ochrany dospělých, dětí a chodců. I v jejich případě se kritéria sice postupem času zpřísňují, přesto nelze říci, že by první generace Škody Kodiaq z roku 2016 byla výrazně méně bezpečná než aktuální provedení.

Premiérové vydání si v roce 2017 z nárazových testů odnesla pětihvězdičkové hodnocení díky 92% procentní ochraně dospělých cestujících, 77 procentům za ochranu dětí, 71 % v kategorii ochrany chodců a dalších zranitelných účastníků silničního provozu a 54 procent za elektronické asistenty. Kdyby ve výbavě nechybělo vedení v pruzích, dostal by kodiaq ještě vyšší ohodnocení.
Nejčerstvější vysvědčení opět nese pět hvězdiček, přičemž za ochranu dospělých a dětí SUV dostalo 89, respektive 83 procent, za chodce 82 % a v kategorii elektronických pomocníků pak 78 %.
Škoda Superb si v roce 2015 vedla následovně: ochrana dospělých a dětí shodně za 86 %, chodci s výsledkem 71 procent a bezpečnostní asistenti za 76 %. Následovník dopadl o poznání lépe, byť obě zkoušky dělí devět let.
Superb čtvrté generace nárazovými zkouškami osobně neprošel, v Euro NCAP místo něj použili Volkswagen Passat Variant. Protože jsou ale oba vozy v mnoha ohledech identické, organizace výsledky německého sourozence aplikovala i na škodovku. A jak si nový passat vedl?
V ochraně dospělých si připsal 93 %, u dětí 87 procent, v případě chodců a dalších zranitelných účastníků silničního provozu slušných 82 procent a v kategorii bezpečnostních asistentů o dva procentní body více než Škoda Kodiaq, tedy rovných 80 %. Toto hodnocení činí z dvojice Volkswagen Passat Variant a Škoda Superb druhé nejbezpečnější vozy v žebříčku Euro NCAP pro rok 2024.
V celkovém hodnocení Škoda Kodiaq dosáhla na 84 % z celkového počtu bodů, Škoda Superb/Volkswagen Passat Variant pak dokonce na 87 procent maxima.