Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu
Škoda Kodiaq
Škoda Kodiaq
Škoda Kodiaq
Škoda Kodiaq
56 Fotogalerie

Nová Škoda Kodiaq má za sebou důležité bouračky. Jak si vedla oproti předchůdci?

Ondřej Šámal

Nové generace vlajkových lodí mladoboleslavské automobilky si z nárazových testů organizace Euro NCAP odvážejí plné, pětihvězdičkové hodnocení. Na stejný počet dosáhli i předchůdci. Jsou tedy novinky v něčem lepší?

Evropský program hodnocení nových automobilů (Euro NCAP) založený v roce 1997 a sídlící v belgické Lovani je společným projektem ministerstev dopravy, automobilových klubů, pojišťovacích asociací a výzkumných ústavů z osmi evropských zemí. Provádí nárazové zkoušky současných vozů a hodnotí jejich aktivní a pasivní bezpečnost, a rovněž bezpečnost při záchraně a vyprošťování. Od roku 2020 jsou každé tři roky prováděny úpravy kritérií, které rozšiřují oblast působnosti o aspekty terciární bezpečnosti, jako je tísňové volání a informace pro integrovaný záchranný systém o vozidlech poškozených nehodou.

Nižší počet hvězdiček některých modelů si proto neberte úplně k srdci, nejdůležitější jsou stejně procenta z hodnocení ochrany dospělých, dětí a chodců. I v jejich případě se kritéria sice postupem času zpřísňují, přesto nelze říci, že by první generace Škody Kodiaq z roku 2016 byla výrazně méně bezpečná než aktuální provedení.

Video placeholder
Škoda Kodiaq v nárazových testech Euro NCAP • Euro NCAP

Premiérové vydání si v roce 2017 z nárazových testů odnesla pětihvězdičkové hodnocení díky 92% procentní ochraně dospělých cestujících, 77 procentům za ochranu dětí, 71 % v kategorii ochrany chodců a dalších zranitelných účastníků silničního provozu a 54 procent za elektronické asistenty. Kdyby ve výbavě nechybělo vedení v pruzích, dostal by kodiaq ještě vyšší ohodnocení.

Nejčerstvější vysvědčení opět nese pět hvězdiček, přičemž za ochranu dospělých a dětí SUV dostalo 89, respektive 83 procent, za chodce 82 % a v kategorii elektronických pomocníků pak 78 %.

Škoda Superb si v roce 2015 vedla následovně: ochrana dospělých a dětí shodně za 86 %, chodci s výsledkem 71 procent a bezpečnostní asistenti za 76 %. Následovník dopadl o poznání lépe, byť obě zkoušky dělí devět let.

Superb čtvrté generace nárazovými zkouškami osobně neprošel, v Euro NCAP místo něj použili Volkswagen Passat Variant. Protože jsou ale oba vozy v mnoha ohledech identické, organizace výsledky německého sourozence aplikovala i na škodovku. A jak si nový passat vedl?

V ochraně dospělých si připsal 93 %, u dětí 87 procent, v případě chodců a dalších zranitelných účastníků silničního provozu slušných 82 procent a v kategorii bezpečnostních asistentů o dva procentní body více než Škoda Kodiaq, tedy rovných 80 %. Toto hodnocení činí z dvojice Volkswagen Passat Variant a Škoda Superb druhé nejbezpečnější vozy v žebříčku Euro NCAP pro rok 2024.

V celkovém hodnocení Škoda Kodiaq dosáhla na 84 % z celkového počtu bodů, Škoda Superb/Volkswagen Passat Variant pak dokonce na 87 procent maxima.