Nová Alfa Romeo Junior poprvé naživo v Česku: V čem potěšila a kde naopak zklamala?
Nejmenší alfa se poprvé ukázala na české půdě. Vstupní model překvapí velmi zajímavou cenovkou a neotřelým designem, v některých ohledech ovšem spíše zklame.
I negativní reklama je reklama. Jarní premiéra nejmenšího modelu Alfa Romeo si ovšem díky ní vysloužila celosvětovou pozornost. A více méně zdarma. Nutno ovšem uznat, že v hlavní roli tentokrát nebylo ani tak samotné auto, jako spíše italská vláda. Malý crossover se totiž původně jmenoval Milano, jenže italským úřadům se nelíbilo, že ač nese tamní místopisné označení, vyrábí se ve skutečnosti v polských Tychách. Během několika dní se proto novinka přejmenovala na Alfu Romeo Junior.
A právě tenhle vůz se teprve před několika dny dostal i do Česka, kde jsem si ho mohl poprvé naživo prohlédnout. Oba exempláře spoléhaly výhradně na elektrický pohon, přičemž v nabídce je samozřejmě také konvenční tříválce 1.2 Turbo (neboli PureTech) s mild-hybridním pohonem a novou dvouspojkou se šesti stupni, který známe ze sesterských peugeotů, fiatů, jeepů a dalších vozů koncernu Stellantis.
V Alfě Junior tenhle pohon disponuje výkonem 100 kilowattů, přičemž příští rok nabídku rozšíří také čtyřkolka s tímto motorem. Připojení zadní nápravy zde bude řešeno pomocí přídavného elektromotoru, jako to známe třeba z konkurenčního Lexusu LBX a Toyoty Yaris Cross. Díky pohonu všech kol vůz dostane místo tuhé zadní nápravy víceprvek.

Elektrické verze nabízejí výkony 115 a 207 kilowattů. Silnější provedení pohání pouze přední nápravu. Aby se zabránilo nedostatku trakce (velký problém starších elektrických předokolek), instalovali v Alfě na přední nápravu samosvorný diferenciál Torsen a překalibrovali kontrolu trakce. Bez ohledu na výkon mají obě varianty akumulátor s celkovou kapacitou 54 kWh.
Naživo vypadá Alfa Romeo velmi zajímavě. Dravý design na platformě STLA Small, kterou využívá také Jeep Avenger, Fiat 600, Peugeot 2008 či Opel Mokka, nevypadá vůbec nepatřičně. Zejména v červeném laku Brera s černou střechou to junioru sluší.
V interiéru je to ovšem už horší. Výplně dveří v obou řadách a vrchní díl palubní desky jsou totiž z nepříliš hezkých ani hodnotných tvrdých plastů. Alfa Romeo Junior je sice minimálně ústy zástupců značky brána za prémiový vůz, materiály v kabině se ovšem italská novinka blíží spíše daciím. To se opravdu nepovedlo…
Počítat musíte také s omezeným prostorem na zadních sedadlech. Za sebe jsem se posadil jen s obtížemi, před koleny mi už nezbývaly centimetry, takže jsem musel zvolit polohu s roztaženýma nohama. U malých crossoverů se na druhou stranu nepočítá s tím, že budou sloužit jako rodinná auta, ale jako dopravní prostředek pro dva.
Co mě naopak potěšilo, je cenová politika. Tuzemské zastoupení totiž nasadilo vcelku agresivní akční základní ceny. Nejlevnější model Junior Ibrida s motorem 1.2 Turbo/100 kW s šestistupňovou dvouspojkou totiž startuje na 649.000 Kč, za slabší elektromobil Junior Elettrica se 115 kilowatty dáte 899 tisíc.
Ceník Alfa Romeo Junior | |||
Junior | Speciale | Veloce 280 | |
1.2 Turbo/100 kW e-DSC6 | 649.000 Kč (akční cena)/729.000 Kč | 789.000 Kč | - |
Elektormotor 115 kW a 54 kWh | 899.000 Kč (akční cena)/979.000 Kč | 1.019.000 Kč | - |
Elektormotor 207 kW a 54 kWh | - | - | 1.219.000 Kč |