Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu
Výroba Hyundai Kona Electric
Výroba Hyundai Kona Electric
Výroba Hyundai Kona Electric
Výroba Hyundai Kona Electric
30 Fotogalerie

Nošovická automobilka Hyundai vyrobila loni 340.500 automobilů, víc než předloni

Automobilka Hyundai vyrobila loni v Nošovicích na Frýdecko-Místecku 340.500 aut. Bylo to o 18.000 vozů více než v roce 2022, nárůst činil meziročně 5,6 procenta. Letošní plán výroby je 330.890 vozů. Automobilka to oznámila v tiskové zprávě.

Více aut než loni sjelo z výrobní linky v Nošovicích naposledy v roce 2017. Výrobní plán závod Hyundai Motor Manufacturing Czech (HMMC) překonal o 12.000 aut. „Úspěšným výrobním výsledkům napomohla stabilizace dodávek polovodičů i dalších dílů, značná poptávka po našich autech i vyšší efektivita výroby," uvedl prezident HMMC Changki Lee.

V Nošovicích stoupá podíl vyrobených elektroaut. „Roční produkce vozu Kona Electric poprvé dosáhla na úroveň modelové řady i30, v letošním roce podíl elektromobilů opět poroste," uvedl mluvčí závodu Petr Michník. Vozy s dieselovými motory tvořily v roce 2023 už jen sedm procent produkce slezského závodu.

Největší podíl výroby připadal i v roce 2023 na model Tucson, který tvořil přibližně 72 procent celkové produkce. Zhruba dva z pěti vyrobených vozů modelu Tucson jsou v hybridní nebo plug-in hybridní variantě. „Modely i30 a Kona Electric měly oba shodně třináctiprocentní podíl a zbylá dvě procenta připadala na ostrý sportovní vůz i30 N," uvedl Michník.

Auta z Nošovic loni putovala do 73 destinací, nejvíce do Německa, Velké Británie, Francie, Španělska a Polska. Do těchto pěti zemí zamířila téměř polovina loňské produkce závodu. Pro český trh bylo určeno necelých pět procent produkce.

„Kromě Evropy putují auta z Nošovic ve velkém také do zemí Středního východu, Mexika, ale také do Maroka, Ekvádoru či Austrálie. K exotickým destinacím s desítkami dodaných vozů se řadí například Brunej, Madagaskar, Chile či Salvador," uvedl Michník.

Poklesl rovněž podíl vyrobených aut s manuálními převodovkami, a to na 24 procent. Automobilka proto na konci února ukončí výrobu manuálních převodovek v hale Převodovkárna 1, ze které se obdobně jako z bývalé haly Převodovkárna 2 stane provoz společnosti Mobis zaměřený na montáž baterií do elektromobilů.

Na avizované hromadné propouštění ale nedošlo, z firmy odcházejí jen necelé dvě desítky lidí. „Většina zaměstnanců Převodovkárny napříč všemi profesemi nalezne náhradní pozici na jiném pracovišti v HMMC," potvrdil Michník.

Závod loni vyrobil 186.500 manuálních převodovek. Přibližně 120.000 jich putovalo do závodů Kia na Slovensku a HAOS v Turecku. Meziročně šlo zhruba o patnáctiprocentní pokles.

Video placeholder
Hyundai Kona Electric • Hyundai

Na základě loni uzavřené kolektivní smlouvy stouply zaměstnancům od letošního ledna mzdy v průměru o 7,8 procenta. „Pracovník v pozici operátor 3, která je v závodě HMMC nejčastější, si tak v samotné základní mzdě polepší o 3000 korun měsíčně," uvedl Michník. Průměrný měsíční výdělek v dělnických pozicích podle něj za rok 2023 dosáhl 55.497 korun.

Továrna v Nošovicích je jediným výrobním závodem Hyundai v Evropské unii. Nyní vyrábí modely Tucson, i30 v několika variantách a Kona Electric. Závod má více než 3200 zaměstnanců, dalších asi 8700 lidí pracuje pro jeho přímé dodavatele. V roce 2022 podniku stoupl zisk o 2,05 miliardy na 10,96 miliardy korun a tržby o 27,31 miliardy na 167,73 miliardy korun.