Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu
Norové porovnali dojezd 21 elektromobilů
Norové porovnali dojezd 21 elektromobilů
Norové porovnali dojezd 21 elektromobilů
Norové porovnali dojezd 21 elektromobilů
29 Fotogalerie

Norové porovnali dojezd 21 elektromobilů, rozdíly se začínají smazávat

Ve velkém srovnání dojezdu elektromobilů nechybí sedany, SUV ani malé městské modely. Testování některých modelů už navíc probíhalo v létě i v zimě.

Norsko, podobně jako další severské státy, patří mezi místa, kde jsou elektromobily stále populárnější. Není proto divu, že právě Norská Automobilová Federace (NAF) nedávno zveřejnila výsledky zajímavého testu, ve kterém vyzkoušela a porovnala dojezd celkem 21 čistě elektrických automobilů různých značek a typů, respektive v různých konfiguracích a jiných modelových roků.

Vítězem se sice stala Tesla Model 3 Long Range, konkrétně modelový rok 2021, NAF ovšem dodává, že rozdíly mezi Teslou a ostatními výrobci začínají pomalu mizet. Doby, kdy byla Tesla v dojezdu jednoduše nedostižitelná, se tak během pár let stávají minulostí. A jak vlastně samotný test probíhal?

Všechny elektromobily byly nejprve nabity na 100 % a následně vyrazily na stejnou trasu, která vedla napříč městy, venkovskými silnicemi, po dálnicích a nechyběly dokonce ani horské průsmyky. Všechny vozy přitom pokračovaly tak dlouho, dokud nebyla jejich baterie zcela vybitá. V jednom případě to dokonce znamenalo i 106 kilometrů od upozornění na nulový dojezd (BMW iX3).

Aby organizace NAF eliminovala rozdíly v podmínkách testování, vyslala všechny elektromobily na trať ve stejný den. A počasí měly téměř dokonalé. Teploty se pohybovaly okolo 20-25 °C a silnice byly suché. Není proto překvapením, že většina testovaných elektromobilů opět vykázala vyšší dojezd, než jaký udává hodnota naměřená dle WLTP.

Jak už jsme zmínili, nejvyšší dojezd předvedla Tesla Model S Long Range pro modelový rok 2021, která oproti modelovému roku zvýšila papírový dojezd z 580 km na 614 km (dle WLTP). V praxi ovšem zvládla ujet dokonce 654,9 kilometru, zatímco Model 3 Long Range pro modelový rok 2020 urazil v minulém roce „jen“ 612 km.

Na druhém místě se pak umístil Ford Mustang Mach-E Long Range RWD (pohon zadních kol), který sice podle WLTP slibuje dojezd 610 km, ovšem v praxi dokázal nabídnout dojezd 617,9 km. Verze s pohonem všech kol slibuje dle WLTP 540 km, v praxi ale zvládla 551 km. Je přitom škoda, že se v testu neobjevil crossover Tesla Model Y, jehož srovnání s podobně tvarovaným Mustangem Mach-E by byl bezesporu ještě zajímavější.

Porovnání dojezdu čistě elektrických vozů dle NAF
ModelDojezd dle (WLTP)Dojezd v létě (rok testu)Dojezd v zimě (rok testu)
Tesla Model 3 LR 2021614654,9 (2021)/
Ford Mustang Mach-e LR RWD610617,9 (2021)502,5 (2021)
Tesla Model 3 LR 2020560612 (2020)404,4 (2020)
Ford Mustang Mach-e LR AWD540551,9 (2021)430 (2021
VW ID.3 Pro S539564 (2021)/
Škoda Enyaq520522 (2021)/
VW ID.4487//
Hyundai Kona 2021484537 (2021)/
Polestar 2470467 (2021)344 (2021)
Audi e-tron GT468528,1 (2021)/
Hyundai IONIQ 5460502 (2021)/
Xpeng G3451438,9 (2020)341,8 (2021)
BMW iX3450556,2 (2021)432 (2021)
Tesla Model 3 SR448454,4 (2021)/
VW ID.3418421 (2021)340 (2021)
Mercedes-Benz EQA417451 (2021)/
Volvo XC40 Recharge417442,9 (2021)332 (2021)
Citroën ë-C4350345 (2021)261 (2021)
Opel Mokka-e324332,4 (2021)/
Fiat 500 Icon298307,8 (2021)230,2 (2021)
Honda e210236,2 (2021)162 (2021)
Mazda MX-30200219,6 (2021)165 (2021)

Z výsledků dalších vozů ale můžeme zmínit například ještě výkony VW ID.3 Pro S (539 km dle WLTP/564 km do vybití), BMW iX3 (450 km dle WLTP/556,2 km do vybití), Hyundai Kona 2021 (484 km dle WLTP/537 km do vybití), Hyundai Ioniq 5 (460 km dle WLTP/502 do vybití) nebo Škody Enyaq (520 km dle WLTP/522 km do vybití).

Jak už jsme zmínili, většina z 21 testovaných elektromobilů předváděla v létě lepší výsledky, než jaké slibovaly dle WLTP. Našly se ovšem i tři výjimky. Například Polestar 2 slibuje 470 km dle WLTP, v létě ovšem najel do úplného vybití pouze 467 km. Citroën C4 ujel namísto slibovaných 350 km dle WTLP pouze 345 km a čínský Xpeng G3 zvládl namísto slibovaných 451 km (dle WLTP) v praxi jen 438,9 km.