Nižší cla měla EU vyjednat dřív, zní z Ineosu
Zatímco šéf skupiny Ineos sir Jim Ratcliffe byl zastáncem brexitu, jeho divize Ineos Automotive nyní spílá Evropské unii za nečinnost v otázce amerických cel. EU se nyní bude snažit cla snížit.
Uvalování cel na kohokoliv, kdo se na prezidenta USA Donalda Trumpa jen trochu křivě podívá, má samozřejmě velké množství odpůrců mezi spojenci této severoamerické velmoci. Rozbroje však Trumpova cla působí také v rámci Evropy, ukazuje názor automobilky Ineos Automotive, která patří pod chemickou korporaci Ineos Group sira Jima Ratcliffa.
Přestože je Ineos britská firma, bez EU se neobejde přinejmenším právě v divizi Ineos Automotive. Ta totiž ve francouzském Hambachu, v továrně, kde se dřív montovaly smarty, vyrábí své modely Grenadier a Quartermaster. A proto se těchto vozů týká 25% clo, které Trump uvalil na auta importovaná z EU i dalších míst.
Společnost je „rozlícena, že situace s americkými cly byla Evropskou unií zanedbána“, jelikož Trump hovořil o svých plánech dlouhou dobu jasně. „Přesto evropští lídři nezasedli k jednacímu stolu s cílem najít lepší řešení,“ dodává Ineos s tím, že cla „mohla být a měla být odvrácena“.
„Jako rostoucí automobilová značka se sídlem v Evropské unii jsme zranitelní cly a potřebujeme, aby politici podporovali náš byznys, naše pracovní místa,“ uvedla Lynn Calderová, šéfka divize Ineos Automotive. Společnost říká, že se na cla připravovala, ale že se zvýšení cel nevyhne.
To bude mít pravděpodobně za následek snížení odbytu ineosů v USA. Grenadier tam začíná na 75.100 dolarech (1,74 milionu korun), po 25% přirážce by základní cena mohla být až 93.875 dolarů (2,17 milionu korun). Quartermaster je se současnou základní cenou 83.900 dolarů (1,94 milionu korun) dražší, s clem by mohl stát až 104.875 dolarů (2,4 milionu korun).

Ineos také uvádí, že je ochotný s jednáním pomoci. „Poskytneme jakoukoliv podporu, kterou budeme moci, našim politickým lídrům ve snaze uchovat rovné podmínky i pro malé značky,“ stojí v prohlášení. EU v současnosti podle agentury Bloomberg plánuje ústupky, aby dosáhla zmírnění cel. Na stole je snížení vlastních cel na dovoz, které jsou aktuálně ve výši 10 %, úprava vzájemných investic s USA, ale také uvolnění některých předpisů a standardů.
Šéf skupiny Ineos byl před několika lety podporovatelem brexitu se slovy, že mnoho vrstev unijní legislativy činí evropské ekonomiky neefektivní a nepružné. „Ineos podporoval společný trh, ale ne Spojené státy Evropské,“ řekl v roce 2019.