Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu
Nissan
Nissan
Nissan
Nissan
30 Fotogalerie

Nissan TeRRA: SUV se třemi elektromotory, 4x4 a palivovými články

Aleš Dragoun
´TeRRA je čtyřmístným SUV či crossoverem. Jeho pohyb zajišťuje trojice elektromotorů, která ovšem není napájena bateriemi, nýbrž palivovými články.

Tvary vozu možná nejsou tak extravagantní jako v případě malého crossoveru Juke, přesto ale zaujmou a Nissan se možná v budoucnosti vydá touto cestou. Ostré linky vystouplých blatníků s originálními výřezy pro obří kola a světlometů doplňují obliny, celkový vzhled umocňují velmi nízká okna a ve značném úhlu skloněné čelní sklo. Převisy jsou velmi krátké.

Interiér s čtveřicí samostatných sedadel je přístupný dvěma páry proti sobě otevíraných (tzv. sebevražedných) dveří. Zcela chybí střední sloupek a zbylé dva řádně narostly. Palubní deska i dveře se pyšní obložením z bukového dřeva a kovu. Volant je z horní strany zploštělý, tradiční přístroje i většinu ovladačů nahrazuje za ním umístěný vyjímatelný tablet. Zobrazují se na něm všechny provozní údaje i data z navigace, jeho pomocí se rovněž ovládají multimédia i klimatizace. Funguje dokonce jako klíč, pokud řidič vystupuje, vezme si jej s sebou a auto „zamkne“. Po návratu jej uloží zpět na své místo. Sedí také blíže ke středu vozu než zadní dvojice cestujících. Všechna tři ostatní sedadla jsou navíc sklopná.

Uvnitř chybí díky koncepci pohonu tradiční středový tunel a podlaha je zcela rovná. Pokud je TeRRA skutečně funkčním vzorkem, pohybuje se díky trojici elektromotorů. Přední nápravu pohání jediný elektromotor stejně jako v produkčním elektromobilu Leaf, zadní dva jsou pak umístěny přímo v kolech. Potřebnou energii všem poskytují palivové články s výkonovou hustotou 2,5 kW/l. Žádná složitá mechanika, kloubové hřídele ani diferenciály tak nejsou potřeba a jejich absencí se ušetřilo místo.

Vzhledem k tomu, že koncept je 4160 mm dlouhý, 1800 mm široký a 1560 mm vysoký, nabízí se otázka, zda jeho tvary nepřevezme nástupce Juke. Pořád se jedná o crossover určený hlavně do města a nikoli klasické SUV či dokonce terénní automobil. V této podobě ale zůstane TeRRA určitě pouze studií, techniku koneckonců ani převzít nemůže, protože ta je realitě a praktické použitelnosti stále příliš vzdálená.