Nissan plánuje tři nové elektromobily. Poodhalil leaf, juke i micru
Tři nové elektromobily značky Nissan se mají vyrábět v evropských továrnách a dva z nich uvidíme už v letošním roce.
Problémy zmítaná značka Nissan věří, že se všechno v dobré obrátí. Svědčí o tom prezentace budoucnosti, která obsahuje tři nové modely – přesněji, nové generace malých aut v nabídce. Jde o micru, juke a leaf, které budou během následujících měsíců elektrické.
Jako první má přijít nová micra, a to už v roce 2025. Podle automobilky využije platformu AmpR Small, kterou bude sdílet s Renaultem 5. To znamená baterii o kapacitě 40 nebo 52 kWh a dojezd až 400 km na jedno nabití.
Nissan ukázal prvních pár obrázků chystané novinky, na kterých je jasně rozpoznat boční silueta R5. Příď ovšem dostala kulatý světelný podpis kolem reflektorových LEDkových světlometů, dost možná inspirovaný i designově výraznou microu gen. K12 z roku 2002. Tvary přední části vozu, zejména zalomení kapoty, nicméně R5 docela věrně kopírují.
Zezadu automobilka chystanou micru neukázala a také zatím nemáme pohled do interiéru, ovšem dá se předpokládat architektura velmi podobná té v malém renaultu, stejně jako prostornost. Oba modely se budou vyrábět bok po boku v továrně ve francouzském Douai.

Druhou novinkou, která se také představí v produkční formě ještě letos, bude třetí generace Nissanu Leaf. U něj je elektrický pohon samozřejmostí už od začátku produkce, nově dostane platformu CMF-EV, sdílenou s větším crossoverem Ariya.
Znamená to, že už nebude hatchbackem, nýbrž dostane styling crossoveru. K tomu také přísně aerodynamický tvar a pro severoamerický trh bude mít „teslácký“ nabíjecí konektor NACS; v Evropě půjde téměř jistě o klasické CCS2, stejně jako u ariyi. Dosavadní leaf má pro rychlonabíjení starší japonský konektor CHAdeMO, který nezvládá nabíjecí výkony ani ve vyšších desítkách kilowattů.
Nový leaf se bude vyrábět v anglickém Sunderlandu, do kterého automobilka v nedávné době napumpovala zhruba dvě miliardy liber (59,6 miliardy korun) v rámci přípravy na výrobu elektromobiů Leaf, Juke a Qashqai. Podle Françoise Baillyho, šéfa plánování pro Evropu, který brzy nastoupí na místo globálního produktového ředitele po Ivanu Espinosovi, jenž se stal generálním ředitelem, je budoucnost sunderlandské továrny „velmi jistá. Je šperkem Evropy,“ řekl britskému magazínu Autocar.
Zmíněný elektrický juke je třetí a poslední čerstvě poodhalenou novinkou. Půjde o novou generaci tohoto malého crossoveru a v produkční verzi se má ukázat v roce 2026. Současný spalovací juke ovšem s příchodem toho elektrického nezmizí, budou se nějakou dobu prodávat bok po boku.
Elektrická verze by ale mohla být o něco větší. I když k ní Nissan zatím nic moc nezveřejnil, úpravy sunderlandské továrny podle Autocaru směřovaly k tomu, aby se tam vyráběla auta na platformě CMF-EV. Ta je určená pro segmenty C a D, kdežto Juke nyní spadá do B-SUV a stojí na platformě CMF-B aliance Renault-Nissan-Mitsubishi, stejně jako např. Renault Captur.
Navzdory tomu, že juke, qashqai a leaf budou sdílet platformu, podle Davida Mosse, šéfa výzkumu a vývoje pro Evropu, budou mít každý jiné rozměry včetně rozvoru náprav a odlišný charakter. „Jak roste velikost auta, upravujete jeho jízdní vlastnosti, nebo pokud je to jiný segment, můžete změnit odpružení,“ dodal. Na výsledek na reálné silnici si zatím počkejme.