Nissan Murano stále žije! Jeden z předchůdců novinky vám dokázal pořádně rozčechrat účes
První dvě generace japonského SUV pro americký trh známe i z Česka. Poté sice z našich končin tenhle model zmizel, v USA ovšem žije dál. Nyní se představilo jeho již čtvrté vydání.
Zatímco ve Spojených státech auta s vyšší světlostí „frčí“ již dlouhá desetiletí, v Evropě tenhle boom můžeme datovat až do období třetího tisíciletí. Právě tehdy se na náš kontinent dostalo hned několik značek či modelů, které byly určeny primárně pro jiné trhy. I na českých silnicích jste tak mohli potkat SUV značky Infiniti, případně technicky příbuzný Nissan Murano, který se v tuzemsku svého času docela zabydlel.
První generace z let 2002 až 2007 přitom postrádala tolik oblíbený diesel. V nabídce totiž dominoval zážehový atmosférický šestiválec o objemu 3,5 litru, který byl navíc spojen s bezstupňovou převodovkou CVT, které Evropané obecně neholdují.
Nástupce z roku 2007 jsme dokonce testovali na Auto.cz. Druhé provedení navíc bylo zajímavé díky nevšední verzi CrossCabriolet, jež se veřejnosti představila v roce 2010 na autosalonu v Los Angeles. Nissan křížence kabria s SUV tituloval jako první takový crossover s pohonem všech kol na světě.

Třetímu vydání už zůstaly dveře do Evropy zavřené. A totéž se velmi pravděpodobně týká také nejčerstvější, již čtvrté generace, která se před několika dny oficiálně představila. Jedná se mimochodem o první murano, které nabízí volitelná přední sedadla s masážní funkcí a až 21“ kola. Samozřejmostí jsou také dva displeje, každý o úhlopříčce 12,3“. Ve výbavě nechybí ani balíček bezpečnostních asistentů Safety Shield 360. Ambientní osvětlení v interiéru zvládne až 64 různých odstínů, po vzoru elektrického SUV Ariya se klimatizace částečně ovládá pomocí dotykové kapacitní lišty, která sice vypadá efektně, tradiční fyzické ovladače jsou přesto lepší.
Po vzoru aliančně spřízněných renaultů dostala multimédia operační systém Android Automotive, takže američtí zákazníci se mohou těšit na tovární podporu mapových podkladů dalších aplikací od Googlu a dalších poskytovatelů. Bezdrátová rozhraní Apple CarPlay a Android Auto jsou standardem.
K pohonu zatím slouží výhradně přeplňovaný zážehový čtyřválec KR20DDET s variabilním kompresním poměrem, jehož objem se pohybuje od 1970 do 1997 kubických centimetrů. Zdvih pístů se totiž mění od 88,9 do 90,1 mm. Výkon motoru dosahuje 177 kilowattů, točivý moment pak 353 newtonmetrů, což je na dvoulitrové agregáty s turbodmychadlem spíše průměrná hodnota. O přenos hnací síly na přední, či všechna kola se stará devítistupňový automat.
Ceny nové generace na americkém trhu ještě oznámeny nebyly. Odcházející provedení SV ve verzi s pohonem přední nápravy začíná na 38.740 dolarů bez místních daní (asi 901 tisíc korun) a končí na částce 48.450 dolarů (1.127.000 Kč) za vrcholné provedení Platinum s pohonem 4x4.