Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu
Nissan Juke
Nissan Juke
Nissan Juke
Nissan Juke
36 Fotogalerie

TEST Nissan Juke Nismo RS – Znovu a lépe

Po verzi Nismo přichází Nissan Juke jako Nismo RS. Přidává více výkonu a v provedení s pohonem předních kol také samosvorný diferenciál.

Pokud si chcete koupit sportovní Nissan, máte už po mnoho desetiletí možnost jít klasickou cestou šestiválcového kupé s pohonem zadních kol, nyní reprezentovaného modelem 370Z, anebo bestie s pohonem všech kol alias GT-R. Vždycky však existovala také levnější alternativa s pohonem přední nápravy, vzpomeňme na Sunny GTI či Almeru GTI, jenže ta v posledních letech v podstatě vymizela. Až nedávno se vrátila ve velmi netradiční podobě ostrého crossoveru Juke Nismo. První varianta nebyla dostatečně dobrá, nyní tedy přichází náprava v podobě zběsilejšího modelu Nismo RS.

Nedávný facelift Juke změnil pouze detaily, ostatně automobil jsme již testovali s benzinovou dvanáctistovkou. Ve verzi Nismo RS je však komiksový vzhled vozu dotažený téměř k dokonalosti. Všemožné záhyby, výstupky a agresivní nárazníky dělají z Juke jednoznačně automobil pro extroverty, kteří jsou hrdí na to, jak výrazným a neobvyklým strojem jezdí. Problém je pouze v blatnících, ty dostaly ještě jeden lem navíc, i bez něj je však nemá co vyplňovat. Zapadlá černá osmnáctipalcová kola v dírách určených snad pro jedenadvacítky vypadají nepatřičně. Dovedli bychom si však na autě představit široké japonské aftermarketové disky, se kterými by mohlo vypadat fantasticky.

Uvnitř najdete standardní interiér Juke, až na přístroje s nápisem Nismo RS a volant z poloviny obšitý alcantarou. Zapomenout však nesmíme na to nejdůležitější, a tím jsou příplatková skořepinová sedadla Recaro známá již třeba z Renaultu Mégane RS, která skvěle vypadají a výtečně fungují. V zatáčkách pevně drží tělo, zároveň jsou poměrně pohodlná i na delších cestách, jednoduše ideální „židle“ do sportovního vozu.

nissan testy crossovernissan testy crossover | acz 

Bohužel, vylepšit pozici za volantem sice dovedou, ale stále ne dostatečně. Může za to podivný zvyk Nissanu známý i z modelu 370Z - volant není podélně stavitelný. Ideální pozice (nejen) ve sportovních vozech je s téměř nataženýma nohama a volantem pěkně u těla. V případě Juke si musíte vybrat, zda budete mít značně pokrčené nohy a volant blízko, nebo natažené nohy a nedosáhnete pořádně na volant. Ať už naleznete jakoukoliv pozici, vždycky půjde o kompromis, který má k ideálu daleko.

Stejně jako u ostatních Nissanů Juke, ani zde není místa nazbyt, zejména na zadních sedadlech, nicméně u této sportovní varianty to vadí pravděpodobně o kousek méně, než u běžné verze.

Model Nismo RS se nabízí ve dvou variantách: jako předokolka s manuálním šestikvaltem, nebo čtyřkolka s bezestupňovým automatem CVT. Pokud opravdu toužíte po sportovní jízdě, vaší volbou by měla být silnější a lehčí verze s pohonem pouze jedné nápravy, jako máme v tomhle testu.

Jako za starých časů

Pamatujete si na sportovní turbomotory z dřívějších dob? Byly to agregáty, kterým se v nízkých otáčkách moc nechtělo, ale jak se naplno roztočilo turbodmychadlo, auto zasedlo na zadní nápravu a rozpoutalo se hotové peklo. V dnešní době plné proměnné geometrie lopatek se zdá, že nic podobného se již nemůže vyrobit. Jenže Nissan se neostýchal vrátit podobný charakter turbomotorů zpět, byť si nejsme jisti, že to bylo cíleně.

Podobně jako slabší testované varianty motoru 1.6 DIG-T v Qashqaii či Pulsaru se také tato reinkarnace se 160 kW (oproti 147 kW u Nisma) chová v nízkých otáčkách trochu letargicky. Odezva na plyn není přesná ani konzistentní, z hlediska výkonu se automobil v daném režimu projevuje tak trochu jako atmosférická jednotka se stejným objemem.

Zašlápnete tedy pedál do podlahy a následuje příval zklamání. Jenže kdo si počká, ten se dočká. Okolo 4000 otáček v motoru bouchnou pověstné saze a neobvyklý crossover vyrazí naléhavě vpřed, zatímco volant ovlivněný samosvorným diferenciálem si začne dělat co chce a řidič jej musí držet velmi pevně. V tu chvíli má Juke i poměrně zajímavý zvuk a konečně zrychluje tak, jak by člověk od 218 koní čekal.

nissan testy crossovernissan testy crossover | acz 

Při každém přeřazení je třeba turbomotor dotočit až k šesti tisícům, aby otáčky opět spadly do ideálního pásma, jinak budete na zátah zase čekat. Když se tedy agregátu přizpůsobíte, umí být velmi zábavný, v otáčkách se navíc rovněž zlepší jeho reakce.

I přes spíše kratší zpřevodování (zejména šestky) budete muset s pákou řadit hodně často a popravdě, příliš uspokojivé to nebude. Hlavice je sice téměř v ideální pozici, auto ale řadí jako jakýkoliv jiný Juke, což je v pořádku u běžných modelů, ale zde by to chtělo více přesnosti a mechaničnosti.

Pokud vás zajímá spotřeba, tak vězte, že Nissan udává průměr 7,2 l na 100 km, přičemž my jsme jezdili svižnější jízdou spíše za deset litrů, po městě i o půl litru více. Pokud se však vydáte klidným tempem mimo město a budete i v nižších rychlostech využívat vyšší převodové stupně, dostanete se až někam k šesti litrům na sto kilometrů.

Jako na člunu

Koncept sportovního crossoveru je poměrně zvláštní záležitostí. Vůz má silný motor i obratný podvozek, na rozdíl od běžných sportovních modelů se však musí popasovat s vyšším těžištěm, což ve výsledku znamená jediné – buď bude auto nepřístojně tvrdé, nebo se jako v tomto případě neubrání větším přesunům hmotnosti a náklonům.

V praxi to znamená, že když už se turbomotor probere a pošle veškerý točivý moment na přední kola, automobil se citelněji zhoupne dozadu. Při brzdění zase dopředu a v zatáčkách jsou náklony rovněž více citelné. Vůz však stále zatáčí ochotně, je obratný a hravý, jenom k tomu přidává zmíněné drama. Kvůli náklonům si připadáte tak trochu jako ve člunu.

Verzi Nismo RS musíme pochválit za to, že dokázala vymazat jednu z největších slabin běžného Juke při ostré jízdě, a to protáčení vnitřního kola v zatáčce. Může za to samosvorný diferenciál, který je právě v tomto voze potřebnější, než kde jinde. Při náklonech bylo totiž vnitřní kolo Juke příliš odlehčeno a jakýkoliv pokus o akceleraci na výjezdu z oblouku přišel vniveč.

nissan testy crossovernissan testy crossover | acz 

To nyní nehrozí a navíc toho dobrého přibylo – můžete jít po plynu již před apexem a vůz se k němu díky samosvoru krásně stočí, reakce jsou jasnější, přesnější a výrazně vzrostla rychlost v zatáčkách. Najednou je automobil ještě o kus hravější, více poslouchá a můžete tak v zatáčce vymýšlet několik způsobů, jak ji projet, od přísně neutrálního rychlého stylu až po zábavně rozevlátý – i to Juke Nismo RS umí.

Stále nejde o precizní řidičský nástroj, na to je podvozek trochu gumový, nyní se však tento Nissan blíží pravověrnému sportovnímu hatchbacku mnohem více, než kdy předtím, přičemž jistý talent se dá vypozorovat také u běžné varianty.

Z hlediska každodenního použití se připravte na to, že Juke Nismo RS není zrovna ideální stroj na cestování, ať už jde o hlučnost od kol nebo pohodlí, pokud však chcete automobil používat hlavně na kratší vzdálenosti a pro pobavení, asi to nijak vadit nebude.

Závěr

Nissan se rozhodl postavit ostrý Juke znovu a lépe, což se mu jednoznačně povedlo. Nicméně stále nepovažujeme Nismo RS za nejlepší ostrý hatchback. Už jenom vyšší platforma crossoveru je znát, nicméně pro koupi mluví jedna věc – vůz je zcela odlišný od toho, co si můžete normálně pořídit.

Není to dokonalý stroj, ale má charisma, vypadá jedinečně, jezdí taktéž specificky a umí pobavit. To mu pak snadno zapomenete i nepřirozenou pozici za volantem nebo motor, který je do nějakých čtyř tisíc otáček utlumený.

Pokud hledáte precizní svezení za dostupné peníze, jste na špatné adrese. Jestli se však chcete bavit jedním z nejneobvyklejších sportovních strojů, pak je Nismo RS právě pro vás. A bavit vás budou i některé nedokonalosti.

nissan testy crossovernissan testy crossover | acz 





Nejlevnější verze modelu289.900 Kč (Visia 1,6 l/69 kW)
Základ s testovaným motorem589.000 Kč (Nismo RS 1.6 DIG-T/160 kW)
Testovaný vůz s výbavou663.100 Kč (Nismo RS 1.6 DIG-T/160 kW)

Plusy

  • Síla motoru ve vysokých otáčkách

 

  • Obratný a hravý podvozek

 

 

  • Skvělá příplatková sedadla Recaro

 

 

  • Samosvorný diferenciál

 

Minusy

  • Síla motoru v nízkých otáčkách

 

  • Pouze výškově nastavitelný volant

 

 

  • Přílišné tahání za volant při akceleraci

 

Foto: Petr Homolka