TEST Nissan 370Z – Poslední samuraj
Sedím pohodlně uvelebený v křesle s notebookem na klíně, společnost mi dělá sklenka osmnáctileté Yamazaki a já si dávám dohromady klady a zápory kupé Nissan 370Z. To auto mě opravdu uchvátilo, tak proč mám ve sloupečku záporů mnohem více řádků? Budu se na to muset podrobně podívat...
Co Nissan 370Z umí fakt brilantně, je udělat první dojem dojem. A pak i druhý, třetí, čtvrtý… Působivě široké a nízké auto v bílém laku budí více pozornosti, než bych asi vyvolal já s katanou u pasu a v samurajské zbroji. Po zhlédnutí prvních fotek byl můj dojem z 370Z sice trochu rozpačitý, zejména kvůli podivnému tvaru světlometů. Jenže osobní seznámení všechny pochybnosti rozptýlilo.
Mnohogenerační skok
Oč drsnější vzhled Nissan má, o to víc překvapí přerod, jímž prošel interiér. Nejde ale ani tak o pozměněné tvary palubní desky – to potřebné je stále přímo před řidičem a poblíž jeho pravé ruky.
Obrovský posun kupředu zaznamenaly použité materiály. Jasně, kvalitní plasty auto na silnici moc nezrychlí, ale u kupé s cenovkou začínající na 990.900,- Kč přece jen pocit, že sedím v umakartové koupelně, není úplně exkluzivní. Jenže tím si asi kabina vybrala svých pár minut slávy.
Sedadla sice drží tělo ve spodní části slušně, ale co je to platné, když se úzká horní část opěradla se špatně tvarovanými polštáři snaží řidiče a spolujezdce ze sedadla vystrčit. Volant má sice tlustý věnec, ale na sportovní auto je trošku velký a lze jej seřídit pouze výškově. Posaz sice není rozhodně špatný, ale uměli bychom se usadit ještě lépe.
A pak tu jsou nizoučká okna, takže z auta není pořádně vidět ani do stran, natož dopředu nebo směrem vzhůru. A vzad už vůbec ne. Pokud tedy trpíte klaustrofobií, vyhýbejte se 370Z velkým obloukem.
Objem (skoro) ničím nepokazíš
Pochybnosti o japonském kupé by měl rázně vyvrátit šestiválec o objemu 3,7 l. Ten má velmi slibné parametry - 241 kW při 7000 min-1 a 363 Nm při 5200 min-1. Jenže někdo trochu žehral na to, že jsou tahle čísla na 1,5 tuny těžké auto více než dostatečné, a tak dostal šestiválec dost těžké zpřevodování - na dvojku umí jet Nissan přes 120 km/h a při stotřicítce na šestku točí nějakých 3200 min-1.
Ne, 370Z rozhodně netrpí nedostatkem dynamiky, ta ale překvapivě přichází až ve „čtyřválcové sféře“ nad 4500 min-1 a k dispozici je tak jen necelých 2000 otáček, v nichž ze sebe kupé dostává to nejlepší.
Pod touto hranicí poskytuje dynamiky méně, než by se - vzhledem k jeho objemu - dalo čekat. A aby toho nebylo málo, reakce motoru na pokyny plynového pedálu je trošku pomalejší, než by bylo u moderního sporťáku s elektronickým pedálem žádoucí.
Ještě, že situaci zachraňuje manuální šestistupňová převodovka, pyšnící se přesnými a krátkými drahami.
Když už jsme se dopracovali k řazení, nelze nezmínit významnou inovaci Nissanu, a tou jsou meziplyny. Ano, meziplyny u manuální převodovky. Než stačíte manuálně zařadit, nastaví elektronika, v závislosti na zvoleném stupni, optimální otáčky pro daný „kvalt“ , takže lze po podřazení ihned zrychlovat. Navíc i úplný řidičský zelenáč s touhle specialitou vypadá jako mistr volantu. Nejprve jsme se na tuhle specialitu dívali s pochybami, nakonec jsme tomu ale přišli na chuť a naprostou většinu testu jsme absolvovali s převodovkovým režimem „S“.
Podvozek až na prvním místě
Milovník sportovních aut sice musí vydržet trochu toho nepohodlí, ale otravné hučení nízkoprofilových pneumatik bychom si s klidným svědomím odpustili. Naštěstí se už okreska začíná klikatit, takže sešlapujeme pořádně tuhou spojku, podřazujeme a posíláme zetko v ostrém tempu do první série esíček.
Ale co se děje? Na palubce zběsile bliká kontrolka stabilizace a stabilizační systém VDC auto v ostře projížděném oblouku skoro zastavil. Nissan se prostě ze třistapadesátky nepoučil a i tady 370Z nastavil stabilizaci tak starostlivě, že dokáže spolehlivě ostřejší jízdu otrávit. Jako u předchůdce tedy nezbývá, než elektroniku vypnout a spolehnout se pouze na své schopnosti.
A teprve teď to začíná být ono. Nissan má díky vyváženému šasi a opravdu hodně širokým pneumatikám v zatáčkách obrovskou přilnavost a stabilitu, takže se počáteční obavy z nenadálého vybočení zádě rychle vytrácejí. O pár minut později máme pocit, že už jezdíme s tímhle kupé několik měsíců a zvykáme si i na méně ostré řízení, než by se u takovéhoto vozu očekávalo.
V zatáčkách se 370Z naklání jen zanedbatelně a tvrdé pérování, schopné velmi dobře pohlcovat rázy od nerovností vozovky, zprostředkovává řidiči dostatek informací o tom, co se děje se všemi čtyřmi koly. Navíc hranice, při níž se začne záď hnát dopředu, je posunutá opravdu daleko, a když už na to dojde, na korekce protipohybem volantu a povolením tlaku na plynový pedál reaguje zetko velmi ochotně a rychle.
Pochválit je třeba i minimální tendence k nedotáčivosti. Co ovšem jedenapůtunovému kupé se salámy místo pneumatik trošku chybí je obratnost a agilita. Na tom ale opravdu není nic divného.
Aniž by to řidiči přišlo, chvilkové podržení plynového pedálu u podlahy znamená i na klikaté okresce dosažení takových rychlostí, o nichž se nemluví. Proto přijdou vhod naprosto fantastické, ostré brzdy s rychlým nástupem a parádním účinkem. Nemilosrdný jízdní styl sice po čase způsobí lehkou ztrátu účinku, přece jen toto kupé něco váží, ale zchlazení klidnou jízdou jim zase po pár kilometrech vrací formu.
Jak na tachometru přibývají další a další kilometry, máme pocit, že začínáme rozumět, proč Nissan naladil nové zetko přesně tak, jak ho naladil. Respektive něčemu z toho...
Jak jsme zmínili v úvodu – 370Z umí brilantně zahrát na emoce a napěchovat vás dojmy, pod jejichž tíhou i přes zjevné skvrny na dokonalosti asi nikomu neřeknete, že jste od 370Z čekali trochu víc.
První cena vozu | 999 900,- Kč (241 kW) |
První cena vozu s testovanou motorizací | 999 900,- Kč (241 kW) |
Základní cena testovaného vozu | 1 206 400,- Kč (241 kW) |
Cena testovaného vozu vč. příplatků | 1 206 400,- Kč (241 kW) |
Plusy
- Výkonný motor
- Působivý vzhled
- Přesné řazení
- Velmi dobré jízdní vlastnosti
- Výkonné brzdy
- Dobré tlumení rázů
Mínusy
- Méně ostré řízení
- Méně ostrý plyn
- Pouze výškově stavitelný volant
- Tvar sedadel
- Výhled z vozu
- Příliš starostlivé ESP
- Větší volant
- Hluk od kol