Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu
Toyota 2000GT
Toyota 2000GT
Toyota 2000GT
Toyota 2000GT
14 Fotogalerie

Nevěříte, že auta Jamese Bonda předpověděla budoucnost? Tady je hned několik důkazů!

Navigace, kontrola trakce nebo dálkové ovládání pomocí mobilu, to všechno ve svých autech používal James Bond dávno předtím, než se takové prvky staly realitou.

Aston Martin DB5, Aston Martin V8 Vantage nebo BMW 7 nespojuje jen fakt, že se jednalo o služební auta slavného agenta Jejího Veličenstva Jamese Bonda, ale také to, že jejich výbava předběhla dobu. Ponechme stranou jejich „bojovou výbavu,“ všechna nabídla i prvky, které jsou dnes v automobilovém světě realitou. Jen ta konkrétní výbava byla mnohdy řešena poněkud jinak, než jak ji dnes známe.

Vezměme si třeba nejslavnější služební auto agenta 007, Aston Martin DB5. Ano, jeho katapultovací sedačku nebo měnící registrační značku v dnešních autech nenajdeme, navigační systém ale ano. Pravda, v tomto případě šlo spíše o sledovací zařízení než o typickou navigaci dnešní doby. Mapa se ale na palubní desce auta objevila, že neukazovala pohyb Aston Martinu ale jiného vozidla (sledovaného Rolls-Royce padoucha Aurica Goldfingera) je už vedlejší. Navigacím měla zkrátka blízko, a to už v roce 1964!

DB5 navíc měla i „simple clever“ řešení, které se však na scéně přímo neobjevilo. Pod sedadlem řidiče každopádně měla šuplík na zbraně. Nepřipomíná vám to podobný šuplík třeba z Karoqa na deštník? Dále tu byla i neprůstřelná skla (dají se objednat do limuzín) nebo komunikační systém. Tehdejší fax byl zkrátka takový předchůdce dnešních handsfree systémů nebo předčítání krátkých textových zpráv.

Právě komunikační systém se objevil také v dalším „Bondově“ auta z éry šedesátých let, Toyotě 2000 GT, byť v tomto případě vůz nepatřil přímo britskému agentovi, ale jeho japonské kolegyni „Aki“. Roadster proslavený tím, že vznikl jen díky tomu, že se tehdejší představitel Jamese Bonda, Sean Connery, nevešel do originálního kupé, byl vybaven technikou Sony, jejíž součástí byl i jakýsi předchůdce dnešních handsfree systémů.

V autě se dalo telefonovat, aniž by bylo nutné držet telefon, posádka v tomto případě navíc díky displeji viděla i obraz volajícího. Krásná otevřená Toyota navíc měla i něco, co se dá považovat za parkovací kameru, byla vyzbrojena hned dvěma kamerami u přední registrační značky.

Éra Lotusů vizionářství Bondových aut na čas zastavila, přece jen samodestrukční systém nebo ponorkový mód bychom v dnešních autech hledali marně, s návratem Aston Martinu v bondovce Dech života na scénu ale byly zpět i vizionářské prvky. Bondův Aston Martin V8 Vantage byl totiž vybaven hned několika takovými.

V8 Vantage totiž přinesl head-up displej, který se dnes stává stále běžnější součástí i levnějších aut. V případě Bondova služebního vozu nicméně neukazoval aktuální rychlost nebo data navigace, ale zaměřovač. Sloužil totiž k zaměřování raket, kterými byl tenhle Aston také vybaven. Průhledový displej to ale zkrátka byl...

Auto navíc mělo i jakousi kontrolu trakce. Netvořil ji však elektronický systém, nýbrž pneumatiky s výsuvnými hřeby. Na rozdíl od dnešních elektronických systémů tak fungoval výhradně na ledu a sněhu...

Vizionářství pak neskončilo ani s příchodem BMW, navíc mělo ve finále mnohem blíže realitě než některé dřívější nápady. Ostatně mnohé systémy používané v bondovkách s Piercem Brosnanem v titulní roli už dnes v sériových autech najdeme. A to i konkrétně v těch od mnichovského výrobce.

BMW 750iL ze snímku Zítřek nikdy neumírá tak zvládlo na dálku jezdit pomocí ovládání přes mobilní telefon. Automobilovou honičku s padouchy v parkovací garáži dnešní auta ještě takhle na dálku nezvládají, pomocí telefonu už ale vybrané modely zvládnou zaparkovat, když takto na dálku ujedou až několik metrů. BMW takového pomocníka mívají ve speciálním klíčku, což je ostatně také nápad z bondovky. BMW Z8 z filmu Jeden svět nestačí sám na dálku jezdil právě pomocí klíčku.

A když se ještě vrátíme k Bondově 750iL, zjistíme, že měla i jakési runflaty. Automobil totiž obouval pneumatiky, které se v případě defektu zvládly opět nafouknout. Runflatové gumy možná jen dojedou do servisu v případě potřeby, myšlenka je to ale obdobná.

Opětovný návrat ke značce Aston Martin, konkrétně k modelu Vanquish v bondovce Dnes neumírej byl i návratem k některým starším myšlenkám. Vanquish, přezdívaný Vanish (zmiz) měl kontrolu trakce (neboli výsuvné hřeby) nebo dálkové ovládání pomocí klíčku. Nový nápad v podobě zneviditelnění auta tu sice byl, jak ale ještě v Top Gearu ukazoval Richard Hammond, v praxi takový systém moc reálný není.

Bylo tu však jakési noční vidění, které vedle Aston Martinu Vanquish užíval i Jaguar XKR Bondova protivníka Zaa. Pomocí termální kamery tak Zao viděl, kde se Aston právě nachází, přestože byl právě neviditelný. Noční vidění v autech tak pracují na stejném principu, jen pomocí nich nespatříte neviditelná auta protivníka, ale chodce ve tmě...

Třeba si ale musíme jen pár desítek let počkat jako u zmíněných předchozích Bondových vynálezů a jednoho dne se neviditelných aut dočkáme. A nebo místo toho přijde účinná zbraň na lepiče, řidiče jedoucí těsně za vámi? Aston Martin DB10 ve snímku Spectre takový systém naznačil svými plamenomety v zádi. To už se ale pomalu pohybujeme ve světě sci-fi, a tak nám raději v diskuzi pod článkem povězte, jaký vynález z Bondových služebáků byste si přáli ve svém autě vy.