Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu
Renault Twingo V6
Renault Twingo V6
Renault Clio V6 Concept (1998)
Renault Clio V6 Concept (1998)
66 Fotogalerie

Neuvěřitelný původ Clia V6: Původně vznikal kříženec Ferrari a Twinga

Jeden z nejbláznivějších produkčních vozů tradiční automobilky se inspiroval u projektu jednoho z designérů, který chtěl původně posadit Renault Twingo na šasi Ferrari 308.

Automobilka Renault má na svém kontě řadu úchvatných vozů, které pomáhaly modernizovat automobilový průmysl, usnadňovat práci, motorizovat masy i zdolávat závodní okruhy v úžasných časech. Současně ale postavila také několik vozů, které se naprosto vymykaly všem konvencím. A jedním z nich bylo bezpochyby i Clio V6.

Šílený hatchback, který má místo zadních sedaček motor V6, nejspíš netřeba dlouze představovat. Ostatně i na Auto.cz už jsme mu v minulosti věnovali nejeden článek. Věděli jste ale, jak tohle auto vlastně vzniklo? Neuvěřitelný příběh zveřejnili na YouTube lidé z podcastu Crown Unfiltered – Car Design Podcast.

Během videa má hlavní slovo německý automobilový designem Axel Breun, ředitel oddělení automobilových konceptu a divize Sport v automobilce Renault, který však již během své dřívější práce v automobilce Volkswagen pracoval na konceptu malého auta pro značku Seat. Jeho projekt se však realizace nedočkal.

Po přechodu ke značce Renault ho ale nadchl maličký Renault Twingo, navrhovaný jeho kolegou, který si ho získal svým designem. Jako obrovské zklamání však Breun vnímal jeho motorizaci, jejíž základy ostatně sahaly hluboko do minulosti značky. Breun proto začal přemýšlet, jak by se dala situace vyřešit.

Pro první nápad přitom nemusel chodit vůbec daleko. V rámci testování totiž automobilka Renault pořídila Daihatsu Charade GTTI, se kterým malé Twingo srovnávala. Vrcholný Charade měl přitom pod kapotou litrový přeplňovaný tříválec o výkonu cca 100 koní, který patřil ve své době k nejsilnějším litrovým motorům na trhu.

Snaha zabudovat litrový tříválec pod kapotu twinga ale pohořela na komplexní elektronice, kterou se nepodařilo sehnat a její vytvoření i zabudování by vyžadovalo komplexní technické znalosti. Breun se ovšem nevzdal a rozhodl se hledat ještě divočejší řešení. Namísto motoru vyměnit celé šasi.

Pustil se proto do listování motoristickými katalogy i magazíny a hledal vůz, který by měl podobný rozvor, jako Renault Twingo. Ideálním kandidátem se pak ukázalo být Ferrari 308, později označované 328, které mělo hned několik zajímavých výhod pro realizaci celého projektu.

Tou první byl o pouhých 5 mm kratší rozvor (2345 mm vs. 2340 mm), druhou pak samostatné šasi, na které by mělo být snadné jednoduše instalovat karoserii Twinga. Breun ovšem zmiňuje i podobný rozchod kol, který byl u Ferrari díky stáří užší, zatímco Twingo bylo na svou dobu a svůj segment poměrně široké.

Svou vizi si Breun nejprve vyzkoušel na modelech ve stejném měřítku a následně se mu podařilo sehnat i dílnu, kde mu byli schopni vůz postavit. Potřeboval však sehnat skelet karoserie Twinga a podvozek Ferrari. S karoserií problém nebyl, ovšem sehnat podvozek Ferrari byl při omezeném rozpočtu velmi náročné.

Alex Breun tak nakonec musel celý projekt uložit k ledu, přesto si ve své pracovně nechal několik nákresů tohohle nezvyklého křížence, které mnohým utkvěly v paměti. Když pak Renault podle svého produktového plánování potřeboval vytvořit sportovní image modelu Clio, celá vize malého modelu s šestiválcovým motorem vzadu opět ožila.

Výsledek projektu všichni známe pod označením Renault Clio V6 a bezpochyby jde o jeden z nejbláznivějších projektů, jaký kdy velká tradiční automobilka postavila. Vůbec první vyrobený kus pak Axel Breun, který se podílel na designu mnoha vozů Renault a později i na znovuoživení značky Alpine, dodnes parkuje ve své garáži.