Nejstarší dochovaný Jaguar E-Type kupé je na prodej. Cena bude extrémní
První E-Type kupé s levostranným řízením a šestiválcovým motorem je údajně nejstarším vozem svého druhu.
Jaguar E-Type je často označován za jeden z nejkrásnějších vozů na světě a současně za jeden z nejvýznamnějších britských silničních automobilů. Není tedy divu, že každá jeho aukce přitahuje náležitou pozornost. Společnost Gooding & Company však bude brzy dražit stroj, jehož hodnota bude výjimečná.
Jde totiž o vůbec první vyrobený Jaguar E-Type kupé s pravostranným řízením, pod jehož kapotou je uložen původní motor a jeho karoserii zdobí původní registrační značka. Vůz je postaven na šasi číslo 860001, karoserii původně označovanou jako „Fixed Head Coupe“ zdobí tmavě modrá barva a interiér je čalouněn červenou kůží.

Připomeňme, že 3,8litrový řadový šestiválec pod kapotou má tři karburátory a jeho výkon se pohyboval okolo 265 koní. O přenos výkonu na zadní kola se stará čtyřstupňová manuální převodovka, naopak bezpečné brzdění zajišťují kotoučové brzdy Dunlop, ukryté za parádními drátěnými koly.
Kromě dnes již ikonického designu tak vůz nabízel i skutečně působivou dynamiku. Z klidu na 100 km/h startoval v čase kolem 7 sekund a díky maximální rychlosti 241 km/h patřil k nejrychlejším produkčním silničním vozům na světě.
Není tedy divu, že je tento skvost britského automobilového inženýrství mezi sběrateli tak populární. Tento konkrétní kousek, vyrobený 10. července 1961, pak nabízí přesně ty správné zvláštnosti, o které zájemci o starší kousky nejvíce stojí – tedy včetně ploché podlahy, svařovaných roletek odvětrání kapoty a externích západek kapoty.
Současný vlastník měl auto pořídit již v roce 1998 a poté se pustil do několikaleté renovace, jejímž cílem bylo uvést vůz zpět do původní podoby, včetně původní specifikace. Vůz se přitom povedlo opět registrovat i na původní registrační značky 1 VHP, s jejichž dopátráním měly pomoct archivy automobilky.
Jak připomínají kolegové z Motor1, první Jaguar E-Type kupé s řízením na levé straně již bohužel neexistuje. Údajně se však nedochovaly ani první kusy roadsteru E-Type s řízením na pravé ani levé straně. Tento konkrétní kousek s šasi číslo 860001 by tak měl být zřejmě nejstarším přeživším Jaguarem E-Type s šestiválcovým motorem.
V aukci, která proběhne 1. září v Londýně, by tak mohly padat extrémní částky. Podle odborníků se očekává prodej vozu za částku v rozmezí 1 až 1,4 milionu liber, v přepočtu tedy 28,1 až 39,4 milionu korun.