Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu
BMW X5 Le Mans Concept (E53) (2000)
BMW X5 Le Mans Concept (E53) (2000)
BMW X5 Le Mans Concept (E53) (2000)
BMW X5 Le Mans Concept (E53) (2000)
86 Fotogalerie

Nejprodávanější bavorák v Česku slaví 25 let. První BMW X5 začalo novou éru

Lukáš Volšický

Letos to bylo už 25 let od uvedení první generace populárního BMW X5. Bylo prvním SUV své značky a jeho nejnovější nástupce je nejprodávanějším bavorákem v Česku.

Německé prémiové značky otevřeně říkají, že se u českých zákazníků těší největší oblibě velká luxusní SUV a mnichovské BMW není výjimkou. Aktuálně nejprodávanějším modelem v Česku je BMW X5, které se v dnešních dnech prodává už ve čtvrté generaci. Původní  X5 první generace s označením E53 přitom bylo jedním z prvních moderních luxusních SUV na našem trhu a minimálně v Evropě pomáhalo zakládat celý segment.

BMW X5 se oficiálně odhalilo v lednu 1999 na autosalonu v Detroitu a automobilka tím vyslala světu zprávu, že vstupuje do zatím nepoznaných vod. Asi jen málokdo se na přelomu nového milénia odvažoval věřit, že velká luxusní SUV se v následujících dekádách stanou opravdu úspěšným typem aut. Představa, že by mohly překonat velké sedany a limuzíny, se mohla zdát až absurdní.

Původní myšlenka BMW na vývoj prvního SUV značky je však ještě starší. Automobilka o něm začala uvažovat už v roce 1994, když převzala britský Land Rover a ve svém kalifornském designovém studiu zahájila práce na zcela novém voze. S americkým týmem se už tehdy spojil designér Chris Bangle, sídlící v Mnichově, a během následujících dvou měsíců vznikla dvojice hliněných prototypů v reálné velikosti.

Video placeholder
Modernizované BMW X5 xDrive50e • BMW

V roce 1996 byl schválen a zmrazen design modelu, ale od té doby automobilce trvalo ještě 35 měsíců, než zahájila sériovou produkci v americké továrně ve Spartanburgu. Automobilka mohla využít některých prvků z luxusních range roverů, třeba asistent pro sjezd v kopce, a designéři se spolu s techniky nechali inspirovat i rozdělenými pátými dveřmi zavazadlového prostoru – vrchní část se otevírala vzhůru, spodní polovina naopak dolu.

BMW kvůli snížení vývojových a výrobních nákladů převzalo některé komponenty a elektroniku ze soudobé řady 5 generace E39. A od konkurenčních modelů se chtělo odlišit i specifickým pojmenováním kategorie vozu SAV (Sports Activity Vehicle) namísto běžného SUV (Sport Utility Vehicle).

První BMW X5 se prodávalo se čtyřmi benzinovými motorizacemi – s řadovým šestiválcem M54 a vidlicovými osmiválci M62 (2000-2003) a N62 (2003-2006) v různých výkonových specifikacích. Turbodiesel byl v nabídce pouze jeden – řadový šestiválec M57, postupem let produkce ve dvou různých variantách.

První BMW X5 generace E53 se vyrábělo od září 1999 do září 2006, přičemž v roce 2003 prošlo decentním faceliftem a modernizací. Při ní automobilka vyměnila osmiválce M62 za modernější N62. Spolu s americkou továrnou ve Spartanburgu se původní „X-pětky“ vyráběly také v mexickém závodě Toluca a celkem vzniklo 467.995 kusů.