Nejprodávanější bavorák v Česku slaví 25 let. První BMW X5 začalo novou éru
Letos to bylo už 25 let od uvedení první generace populárního BMW X5. Bylo prvním SUV své značky a jeho nejnovější nástupce je nejprodávanějším bavorákem v Česku.
Německé prémiové značky otevřeně říkají, že se u českých zákazníků těší největší oblibě velká luxusní SUV a mnichovské BMW není výjimkou. Aktuálně nejprodávanějším modelem v Česku je BMW X5, které se v dnešních dnech prodává už ve čtvrté generaci. Původní X5 první generace s označením E53 přitom bylo jedním z prvních moderních luxusních SUV na našem trhu a minimálně v Evropě pomáhalo zakládat celý segment.
BMW X5 se oficiálně odhalilo v lednu 1999 na autosalonu v Detroitu a automobilka tím vyslala světu zprávu, že vstupuje do zatím nepoznaných vod. Asi jen málokdo se na přelomu nového milénia odvažoval věřit, že velká luxusní SUV se v následujících dekádách stanou opravdu úspěšným typem aut. Představa, že by mohly překonat velké sedany a limuzíny, se mohla zdát až absurdní.
Původní myšlenka BMW na vývoj prvního SUV značky je však ještě starší. Automobilka o něm začala uvažovat už v roce 1994, když převzala britský Land Rover a ve svém kalifornském designovém studiu zahájila práce na zcela novém voze. S americkým týmem se už tehdy spojil designér Chris Bangle, sídlící v Mnichově, a během následujících dvou měsíců vznikla dvojice hliněných prototypů v reálné velikosti.

V roce 1996 byl schválen a zmrazen design modelu, ale od té doby automobilce trvalo ještě 35 měsíců, než zahájila sériovou produkci v americké továrně ve Spartanburgu. Automobilka mohla využít některých prvků z luxusních range roverů, třeba asistent pro sjezd v kopce, a designéři se spolu s techniky nechali inspirovat i rozdělenými pátými dveřmi zavazadlového prostoru – vrchní část se otevírala vzhůru, spodní polovina naopak dolu.
BMW kvůli snížení vývojových a výrobních nákladů převzalo některé komponenty a elektroniku ze soudobé řady 5 generace E39. A od konkurenčních modelů se chtělo odlišit i specifickým pojmenováním kategorie vozu SAV (Sports Activity Vehicle) namísto běžného SUV (Sport Utility Vehicle).
První BMW X5 se prodávalo se čtyřmi benzinovými motorizacemi – s řadovým šestiválcem M54 a vidlicovými osmiválci M62 (2000-2003) a N62 (2003-2006) v různých výkonových specifikacích. Turbodiesel byl v nabídce pouze jeden – řadový šestiválec M57, postupem let produkce ve dvou různých variantách.
První BMW X5 generace E53 se vyrábělo od září 1999 do září 2006, přičemž v roce 2003 prošlo decentním faceliftem a modernizací. Při ní automobilka vyměnila osmiválce M62 za modernější N62. Spolu s americkou továrnou ve Spartanburgu se původní „X-pětky“ vyráběly také v mexickém závodě Toluca a celkem vzniklo 467.995 kusů.