Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu
Toyota GR Yaris
Toyota GR Yaris
Toyota GR Yaris
Toyota GR Yaris
19 Fotogalerie

Nejočekávanější sportovní náčiní roku 2020? Toyota GR Yaris prozrazuje podrobnosti

Japonská automobilka se do sportovních aut pustila ve velkém. Prodává Supru, počítá s nástupcem GT86 a k tomu všemu tvoří něco naprosto unikátního.

Už nějaký čas víme, že po představení nové generace modelu Supra je dalším očekávaným dílem sportovní divize Toyoty ostrá verze Yarisu. Ještě před koncem letošního roku prozradila automobilka více informací, přičemž někteří už se maskovanými prototypy dokonce svezli.

Kromě fotek zamaskovaných prototypů jsme se dozvěděli třeba to, že GR Yaris inspirovaný světem WRC dostane pohon všech kol a šestistupňovou manuální převodovku. Pohánět jej bude tříválcová šestnáctistovka naladěná na 260 koní, přičemž hmotnost vozu by neměla přesáhnout 1200 kilogramů. Tříválec na papíře sice neoslní, jeho síla a potenciální schopnosti však ano, obzvlášť v tak malém a vcelku lehkém voze.

Novinkou chce Toyota posílit spojení mezi mistrovstvím světa rallye a běžnými silničními automobily, respektive jejich zákazníky. Japonci toto auto fakticky stavět nemusí, povinné homologační speciály z devadesátých let jsou minulostí, u prototypů ale údajně nezůstane. Toyota dokonce potvrdila, že GR Yaris nebude ani přísně omezenou limitkou, vzniknout má minimálně několik tisíc kusů.

Přiložené fotografie ukazují, že GR Yaris má třídveřovou karoserii a širší rozchody kol. Toyota se zaměřila na tuhost podvozku a spoustu aerodynamických vychytávek. Linie střechy je ve srovnání s konvenčním Yarisem o 95 milimetrů níže, samotná karoserie kromě klasických materiálů těží z uhlíkových vláken či hliníku. Motor je uložen hlouběji v karoserii, což má zajišťovat lepší rozložení hmotnosti. GR Yaris dostane tři diferenciály a ve srovnání s běžným Yarisem i sofistikovanější zavěšení kol.

GR Yaris je prý „80 % rallye závoďáku pro běžné silnice“. Toyota to sice oficiálně neprozradila, ale říká se, že novinku při testování hojně porovnávala s homologačními speciály a sportovními ikonami devadesátých let, jako jsou Subaru Impreza či Mitsubishi Lancer Evo.

Zatím nevíme, na kolik celá tahle paráda přijde, ale předběžně se spekuluje o částce kolem milionu českých korun. GR Yaris se světu oficiálně představí příští rok, ve kterém se s autem snad i poprvé svezeme.