Nejméně oblíbená auta v USA v roce 2024: Vodík na ústupu a trable XM
Údaje za prvních devět letošních měsíců ukazují, že vodík to bude mít v osobních autech nesmírně těžké. Data ze Spojených států ukazují také neslavné prodeje narozeninového dárku k 50 letům BMW M.
Tradičním modelům se ve Spojených státech velmi daří. Například Toyota v USA denně prodá v průměru téměř 834 exemplářů sedanu Camry, který si získal oblibu také u nás (hlavně díky taxikářům a řidičům smluvních přepravních služeb). Najde se ovšem také velká řádka aut, po kterých američtí zákazníci tolik netouží. A překvapivě spousta z nich má evropský původ.
Na prvních dvou místech nejméně žádaných nových aut ovšem najdeme trochu exotickou dvojici ve složení Hyundai Nexo a Toyota Mirai. Jediné dva sériové elektromobily s palivovými články na vodík jsou pomyslnými lakmusovými papírky, které zjišťují zájem lidí o tento druh pohonu. Mezi jeho přednosti patří například velmi rychlé tankování, jež zabere jednotky minut. S plnými tlakovými nádobami pak máte k dispozici dostatek energie na několik set dalších kilometrů. Problémem ovšem je samotné palivo. Výroba vodíku je totiž energeticky vysoce náročná, komplikované je také jeho skladování. To vše se pak odráží na vysoké ceně za kilogram.
I proto palivové články minimálně v blízké budoucnosti nepředstavují relevantní alternativu ke spalovacím motorům ani dobíjecím elektromobilům. Ostatně to dokazují i statistiky z USA, kde se oba modely umístily na samotném v chvostu v registracích.

Nedaří se ovšem ani letitému Fiatu 500 a jeho elektrické verzi 500e, jejíž produkce je v současnosti kvůli všeobecně malému zájmu pozastavena do začátku listopadu. V přiložené tabulce mě přesto asi nejvíce zaujalo postavení BMW XM, monstrózního SUV k 50 letům BMW M. Kolos s plug-in hybridním osmiválcem a velmi kontroverzním designem se totiž objektivně příliš nepovedlo, navíc stojí majlant. Není proto divu, že se mu moc nevede ani v Americe, která přitom patří mezi hlavní trhy pro tento model.
V ostatních případech jde spíše o výběhové modely, jejichž život se pomalu blíží ke konci. U takového Audi A8 je vůbec otázkou, jestli představovat nástupce. Trh si totiž poměrně pevně rozdělilo BMW 7 a Mercedes-Benz S. Výsledek skvělého Subaru BRZ je ovlivněn primárně počtem alokovaných vozů pro USA, kde si lépe vede sesterská Toyota GR86. Přesto o i tak si kompaktní japonské kupé vede lépe než třeba Alfa Romeo Giulia.
Nejméně prodávaná auta v USA v roce 2024 | ||
Model | Prodeje v USA (leden-září) | Registrace ČR (leden-září) |
Hyundai Nexo | 89 | - |
Toyota Mirai | 346 | - |
Fiat 500 | 439 | 248 |
Genesis G90 | 1017 | v ČR se neprodává |
Audi A7 | 1040 | 70 |
Audi A8 | 1232 | 18 |
Lexus LC | 1294 | 56 |
Lexus RC | 1370 | 7 |
BMW XM | 1385 | 34 |
BMW Z4 | 1471 | 38 |
Mini Cooper 5dveřová verze | 1549 | 94 (zahrnuje obě karosářské verze) |
Audi Q8 Sportback E-Tron | 1594 | 15 |
Lexus LS | 1706 | 7 |
Alfa Romeo Giulia | 1724 | 46 |
Subaru BRZ | 2323 | 98 |