Nejlepší auta pro tahání přívěsů. Žebříček 200 modelů!
Boom cestování ve vlastní režii a rostoucí zájem o náročnější volnočasové aktivity obrátil pozornost řady motoristů k přívěsům. Ty ale musí něco tahat…
Náš sesterský časopis Auto Bild vychází také v edici Allrad, která je zaměřená na vozy s pohonem všech kol. A protože právě čtyřkolky jsou často první volbou při hledání vhodného tahače pro těžší přívěs, není náhoda, že se tento německý magazín podíval rovněž na tuto oblast.
V seznamu najdete modely, které zvládnou minimálně dvě tuny. Kromě povoleného zatížení přívěsu, spotřeby paliva a jízdních výkonů za reprodukovatelných testovacích podmínek byla do celkového hodnocení zahrnuta také bezpečnost rozjezdu a trakce v kopcích. A posouzení se dočkala také výbava specifická pro přívěs, tedy především tažné zařízení, asistenty a vnější zpětná zrcátka.
Pro měření spotřeby se v podhůří Alp jezdí vždy stejná trasa s identickým přívěsem o hmotnosti dvě tuny, do kufru auta se pak ještě přidává 100 kg zátěže. Pokud jde o oblast tažného zařízení, technici udělovali body též za výšku koule, prostor pro eventuální rezervní kolo nebo otevřené dveře zavazadlového prostoru. Zkušební okruhy měly délku 105,4 plus 133,5 km. V případě nerozhodného výsledku rozhodovala o umístění v žebříčku spotřeba.
Nejlepší plug-in hybrid: Volkswagen Touareg III eHybrid
Provedení eHybrid nezklame v žádném aspektu: poradí si se zatížením 3,5 tuny a potěší vynikajícími jízdními výkony. V testu navíc robustní SUV vykázalo překvapivě nízkou spotřebu paliva, žíznivost se projevuje až na delších trasách, kde se šlape na plyn. Také díky velké baterii je současný Volkswagen Touareg eHybrid celkovým vítězem celého klání, přičemž třetí byla jeho naftová verze. Zrcátka a elektricky sklopné tažné zařízení jsou prvotřídní; nechybí asistent couvání s přívěsem, který pomůže hlavně začátečníkům.
Volkswagen Touareg III eHybrid | |
Hmotnost přívěsu | 3500 kg |
Výkon | 280 kW |
Spotřeba | 12,5 l/100 km |
Známka | 1,25 |

Nejlepší vznětový motor: Mercedes-Benz G 350 D
Kultovní terénní automobil s kultovními vlastnostmi a tvary. Nové čisté diesely splňující emisní normu Euro 6 se osvědčí také na dlouhých cestách. Ve srovnání s moderními auty je ovšem jízdní projev i přes kompletně přepracovaný podvozek stále poněkud neohrabaný – podvozek je totiž nadále rámový! Mercedes-Benz G ovšem s testovaným motorem 350 d již objednat nejde, musíte sáhnout po variantě 400 d o výkonu 243 kilowattů. Její ceny na českém trhu začínají na 3 558 610 korunách.
Mercedes-Benz G 350 D | |
Hmotnost přívěsu | 3500 kg |
Výkon | 210 kW |
Spotřeba | 12,5 l/100 km |
Známka | 1,30 |
Nejlepší pohon na plyn: Dodge Durango 5.7 LPG
Kdo by to byl řekl, že také s tučným americkým osmiválcem lze jezdit za přijatelné peníze. Řešením je ovšem v tomto případě LPG, tedy propan-butan, jehož prodejní ceny jsou výrazně nižší než u benzinu. Značka Dodge se k nám oficiálně nedováží, ovšem firmy, které zámořské jednotky na pohon plynem přestavět dokážou, v Česku najdete. Škoda že tažné zařízení testovaného modelu Durango, instalované německým dovozcem, působilo zastarale. Na druhou stranu schopnost táhnout 3,25 tuny je skvělá.
Dodge Durango 5.7 LPG | |
Hmotnost přívěsu | 3250 kg |
Výkon | 268 kW |
Spotřeba | 23,0 l/100 km |
Známka | 1,41 |
Nejlepší pick-up: Ford Ranger III 2.0 EcoBlue
Nová generace bestselleru Ranger sice už byla představena, modrý ovál ale aktuálně stále prodává faceliftovaný model třetí generace. Jeho nejsilnější provedení kombinuje biturbo verzi dvoulitrového dieselu s desetistupňovým automatem. Jízdní výkony jsou fajn, ale příliš „svobodné“ převodové ústrojí způsobuje vyšší spotřebu. Jinak jde o typický pick-up: užitečné zatížení je velmi vysoké, komfort odpružení omezený. Varianta s 3,2litrovým dieselem byla o dost horší.
Ford Ranger III 2.0 EcoBlue | |
Hmotnost přívěsu | 3500 kg |
Výkon | 156 kW |
Spotřeba | 14,1 l/100 km |
Známka | 1,44 |
Nejlepší zážehový motor: Land Rover Defender P400
Zastánci tradic byli z jeho pojetí docela šokováni, ovšem nový defender si na oplátku získal mnoho fanoušků z předtím nezasažených skupin, a to navzdory vysokým cenám. Jako tažné vozidlo je navíc prvotřídní: působí velmi bezpečně, výkonně a úžasně komfortně. Benzinový šestiválec neskrývá temperament, ovšem při tažení přívěsu si dopřává pořádné doušky. Problém pro majitele karavanů: rezervní kolo je zvenčí na zadních dveřích upevněné dost nízko a znesnadňuje zapřahání.
Land Rover Defender P400 | |
Hmotnost přívěsu | 3500 kg |
Výkon | 294 kW |
Spotřeba | 18,5 l/100 km |
Známka | 1,45 |
Nejlepší elektromobil: BMW iX xDrive 50
Bavorská novinka je v současné evropské nabídce jediným elektromobilem své velikosti, který utáhne 2,5 tuny. A s velkou pomocí spontánních 765 newtonmetrů točivého momentu tak činí s neskutečnou nonšalancí. Důmyslná strategie rekuperace navíc zajišťuje překvapivě příznivou spotřebu elektřiny – náklady přepočtené na provoz se vznětovým motorem odpovídají spotřebě 9,6 litru nafty na 100 km. Při testu v soupravě zvládl bavorský robustní vůz na jedno nabití slušných 250 kilometrů.
BMW iX xDrive 50 | |
Hmotnost přívěsu | 2500 kg |
Výkon | 385 kW |
Spotřeba | 42,2 kWh/100 km |
Známka | 1,51 |
Nejlepší crossover: Audi A6 Allroad 50 TDI
První Audi Allroad bylo ještě samostatným modelem, dnes je A6 Allroad pouze jednou z modelových variant – se zatížením na tažném zařízení zvýšeným z 2000 na 2500 kilogramů. Šestiválcový diesel má neuvěřitelně sportovní odpich, automatika ho ovšem následně drží příliš zkrátka. To zajišťuje energický start, ale potenciál k úsporám se tolik rozvinout nedaří. Jízdní vlastnosti jsou bezpečné, avšak jinak pohodlné odpružení na špatných silnicích podivně hrká.
Audi A6 Allroad 50 TDI | |
Hmotnost přívěsu | 2500 kg |
Výkon | 210 kW |
Spotřeba | 14,2 l/100 km |
Známka | 1,24 |
Nejlepší střední SUV: Volkswagen Tiguan Allspace 2.0 TDI
Vůz má povoleno táhnout až 2,5 tuny – a dělá to úctyhodně. Jako provedení Allspace nabízí Volkswagen Tiguan také spoustu místa, stejně jako jeho blízcí příbuzní Škoda Kodiaq a Seat Tarraco. Silnější verze slavného dieselu 2.0 TDI mohutně táhne, převodovka DSG statečně pracuje i při velkém zatížení a úspěšně se snaží dosahovat úsporných nízkých otáček. Sklopné tažné zařízení je skvělé, infotainment a ovládání nás nepřesvědčily. Minulá generace VW Tiguan v testu tahání tak úspěšná nebyla.
Volkswagen Tiguan Allspace 2.0 TDI | |
Hmotnost přívěsu | 2500 kg |
Výkon | 147 kW |
Spotřeba | 12,8 l/100 km |
Známka | 2,21 |
Nejlepší poměr cena/výkon | Isuzu D-Max III 1.9 AT | SsangYong Rexton II |
Karoserie | pick-up | kombi-SUV |
Hmotnost přívěsu | 3500 kg | 3500 kg |
Výkon | 120 kW | 149 kW |
Spotřeba | 14,0 l/100 km | 12,6 l/100 km |
Známka | 1,55 | 1,42 |
Pick-up japonské značky zvládne až 3,5 tuny. | Korejské SUV nabízí osmistupňový automat a záruku pět let. |
Test Caravan und Motorhome Clubu 2022: Vítězové kategorií (podle hmotnosti přívěsu) | |
Do 1200 kg | Volkswagen ID.5 Style 77kWh Pro Performance |
1200-1300 kg | Škoda Enyaq iV 80X Sportline |
1300-1400 kg | Volkswagen Golf Variant Alltrack 2.0 TDI |
1400-1500 kg | Škoda Karoq Sportline 2.0 TDI 4x4 |
1500-1700 kg | Volvo XC40 Recharge Twin |
Nad 1700 kg | Porsche Cayenne E-Hybrid |
Elektromobily | Polestar 2 Long Range |
Plug-in hybridy | Volvo V90 Recharge T6 |
Malé rodinné vozy | Škoda Karoq Sportline 2.0 TDI 4x4 |
Velké rodinné vozy | Volkswagen Multivan 2.0 TSI |
CELKOVÝ VÍTĚZ | Škoda Karoq Sportline 2.0 TDI 4x4 |