Tahače přívěsů: Copak tak zapřáhnout?
Volkswagen Touareg III eHybrid
Mercedes-Benz G 350 D
Dodge Durango 5.7 LPG
16 Fotogalerie

Nejlepší auta pro tahání přívěsů. Žebříček 200 modelů!

Boom cestování ve vlastní režii a rostoucí zájem o náročnější volnočasové aktivity obrátil pozornost řady motoristů k přívěsům. Ty ale musí něco tahat…

Náš sesterský časopis Auto Bild vychází také v edici Allrad, která je zaměřená na vozy s pohonem všech kol. A protože právě čtyřkolky jsou často první volbou při hledání vhodného tahače pro těžší přívěs, není náhoda, že se tento německý magazín podíval rovněž na tuto oblast.

V seznamu najdete modely, které zvládnou minimálně dvě tuny. Kromě povoleného zatížení přívěsu, spotřeby paliva a jízdních výkonů za reprodukovatelných testovacích podmínek byla do celkového hodnocení zahrnuta také bezpečnost rozjezdu a trakce v kopcích. A posouzení se dočkala také výbava specifická pro přívěs, tedy především tažné zařízení, asistenty a vnější zpětná zrcátka.

Pro měření spotřeby se v podhůří Alp jezdí vždy stejná trasa s identickým přívěsem o hmotnosti dvě tuny, do kufru auta se pak ještě přidává 100 kg zátěže. Pokud jde o oblast tažného zařízení, technici udělovali body též za výšku koule, prostor pro eventuální rezervní kolo nebo otevřené dveře zavazadlového prostoru. Zkušební okruhy měly délku 105,4 plus 133,5 km. V případě nerozhodného výsledku rozhodovala o umístění v žebříčku spotřeba.

Nejlepší plug-in hybrid: Volkswagen Touareg III eHybrid

Provedení eHybrid nezklame v žádném aspektu: poradí si se zatížením 3,5 tuny a potěší vynikajícími jízdními výkony. V testu navíc robustní SUV vykázalo překvapivě nízkou spotřebu paliva, žíznivost se projevuje až na delších trasách, kde se šlape na plyn. Také díky velké baterii je současný Volkswagen Touareg eHybrid celkovým vítězem celého klání, přičemž třetí byla jeho naftová verze. Zrcátka a elektricky sklopné tažné zařízení jsou prvotřídní; nechybí asistent couvání s přívěsem, který pomůže hlavně začátečníkům.

Volkswagen Touareg III eHybrid
Hmotnost přívěsu3500 kg
Výkon280 kW
Spotřeba12,5 l/100 km
Známka1,25

Video placeholder
Svět motorů (upoutávka) • Auto.cz

Nejlepší vznětový motor: Mercedes-Benz G 350 D

Kultovní terénní automobil s kultovními vlastnostmi a tvary. Nové čisté diesely splňující emisní normu Euro 6 se osvědčí také na dlouhých cestách. Ve srovnání s moderními auty je ovšem jízdní projev i přes kompletně přepracovaný podvozek stále poněkud neohrabaný – podvozek je totiž nadále rámový! Mercedes-Benz G ovšem s testovaným motorem 350 d již objednat nejde, musíte sáhnout po variantě 400 d o výkonu 243 kilowattů. Její ceny na českém trhu začínají na 3 558 610 korunách.

Mercedes-Benz G 350 D
Hmotnost přívěsu3500 kg
Výkon210 kW
Spotřeba12,5 l/100 km
Známka1,30

Nejlepší pohon na plyn: Dodge Durango 5.7 LPG

Kdo by to byl řekl, že také s tučným americkým osmiválcem lze jezdit za přijatelné peníze. Řešením je ovšem v tomto případě LPG, tedy propan-butan, jehož prodejní ceny jsou výrazně nižší než u benzinu. Značka Dodge se k nám oficiálně nedováží, ovšem firmy, které zámořské jednotky na pohon plynem přestavět dokážou, v Česku najdete. Škoda že tažné zařízení testovaného modelu Durango, instalované německým dovozcem, působilo zastarale. Na druhou stranu schopnost táhnout 3,25 tuny je skvělá.

Dodge Durango 5.7 LPG
Hmotnost přívěsu3250 kg
Výkon268 kW
Spotřeba23,0 l/100 km
Známka1,41

Nejlepší pick-up: Ford Ranger III 2.0 EcoBlue

Nová generace bestselleru Ranger sice už byla představena, modrý ovál ale aktuálně stále prodává faceliftovaný model třetí generace. Jeho nejsilnější provedení kombinuje biturbo verzi dvoulitrového dieselu s desetistupňovým automatem. Jízdní výkony jsou fajn, ale příliš „svobodné“ převodové ústrojí způsobuje vyšší spotřebu. Jinak jde o typický pick-up: užitečné zatížení je velmi vysoké, komfort odpružení omezený. Varianta s 3,2litrovým dieselem byla o dost horší.

Ford Ranger III 2.0 EcoBlue
Hmotnost přívěsu3500 kg
Výkon156 kW
Spotřeba14,1 l/100 km
Známka1,44

Nejlepší zážehový motor: Land Rover Defender P400

Zastánci tradic byli z jeho pojetí docela šokováni, ovšem nový defender si na oplátku získal mnoho fanoušků z předtím nezasažených skupin, a to navzdory vysokým cenám. Jako tažné vozidlo je navíc prvotřídní: působí velmi bezpečně, výkonně a úžasně komfortně. Benzinový šestiválec neskrývá temperament, ovšem při tažení přívěsu si dopřává pořádné doušky. Problém pro majitele karavanů: rezervní kolo je zvenčí na zadních dveřích upevněné dost nízko a znesnadňuje zapřahání.

Land Rover Defender P400
Hmotnost přívěsu3500 kg
Výkon294 kW
Spotřeba18,5 l/100 km
Známka1,45

Nejlepší elektromobil: BMW iX xDrive 50

Bavorská novinka je v současné evropské nabídce jediným elektromobilem své velikosti, který utáhne 2,5 tuny. A s velkou pomocí spontánních 765 newtonmetrů točivého momentu tak činí s neskutečnou nonšalancí. Důmyslná strategie rekuperace navíc zajišťuje překvapivě příznivou spotřebu elektřiny – náklady přepočtené na provoz se vznětovým motorem odpovídají spotřebě 9,6 litru nafty na 100 km. Při testu v soupravě zvládl bavorský robustní vůz na jedno nabití slušných 250 kilometrů.

BMW iX xDrive 50
Hmotnost přívěsu2500 kg
Výkon385 kW
Spotřeba42,2 kWh/100 km
Známka1,51

Nejlepší crossover: Audi A6 Allroad 50 TDI

První Audi Allroad bylo ještě samostatným modelem, dnes je A6 Allroad pouze jednou z modelových variant – se zatížením na tažném zařízení zvýšeným z 2000 na 2500 kilogramů. Šestiválcový diesel má neuvěřitelně sportovní odpich, automatika ho ovšem následně drží příliš zkrátka. To zajišťuje energický start, ale potenciál k úsporám se tolik rozvinout nedaří. Jízdní vlastnosti jsou bezpečné, avšak jinak pohodlné odpružení na špatných silnicích podivně hrká.

Audi A6 Allroad 50 TDI
Hmotnost přívěsu2500 kg
Výkon210 kW
Spotřeba14,2 l/100 km
Známka1,24

Nejlepší střední SUV: Volkswagen Tiguan Allspace 2.0 TDI

Vůz má povoleno táhnout až 2,5 tuny – a dělá to úctyhodně. Jako provedení Allspace nabízí Volkswagen Tiguan také spoustu místa, stejně jako jeho blízcí příbuzní Škoda Kodiaq a Seat Tarraco. Silnější verze slavného dieselu 2.0 TDI mohutně táhne, převodovka DSG statečně pracuje i při velkém zatížení a úspěšně se snaží dosahovat úsporných nízkých otáček. Sklopné tažné zařízení je skvělé, infotainment a ovládání nás nepřesvědčily. Minulá generace VW Tiguan v testu tahání tak úspěšná nebyla.

Volkswagen Tiguan Allspace 2.0 TDI
Hmotnost přívěsu2500 kg
Výkon147 kW
Spotřeba12,8 l/100 km
Známka2,21
Nejlepší poměr cena/výkonIsuzu D-Max III 1.9 ATSsangYong Rexton II
Karoseriepick-upkombi-SUV
Hmotnost přívěsu3500 kg3500 kg
Výkon120 kW149 kW
Spotřeba14,0 l/100 km12,6 l/100 km
Známka1,551,42
 Pick-up japonské značky zvládne až 3,5 tuny.Korejské SUV nabízí osmistupňový automat a záruku pět let.

Test Caravan und Motorhome Clubu 2022: Vítězové kategorií (podle hmotnosti přívěsu)
Do 1200 kgVolkswagen ID.5 Style 77kWh Pro Performance
1200-1300 kgŠkoda Enyaq iV 80X Sportline
1300-1400 kgVolkswagen Golf Variant Alltrack 2.0 TDI
1400-1500 kgŠkoda Karoq Sportline 2.0 TDI 4x4
1500-1700 kgVolvo XC40 Recharge Twin
Nad 1700 kgPorsche Cayenne E-Hybrid
ElektromobilyPolestar 2 Long Range
Plug-in hybridyVolvo V90 Recharge T6
Malé rodinné vozyŠkoda Karoq Sportline 2.0 TDI 4x4
Velké rodinné vozyVolkswagen Multivan 2.0 TSI
CELKOVÝ VÍTĚZŠkoda Karoq Sportline 2.0 TDI 4x4