Nej auta roku 2024 podle Ondřeje Šámala: Luxus Leoše Mareše i návrat ke kořenům
Přehled testovaných aut, která mě dokázala velmi příjemně překvapit. Nechybí ani „hejt“ směrem k elektromobilitě, která se správným směrem vydává moc pomalu.
Se závěrem roku se obecně uchylujeme k bilancování, přičemž Auto.cz není výjimkou. Spolu s kolegy jsme proto připravili vlastní přehledy nejlepších, nejzajímavějších, nejpohodlnějších, ale třeba také nejzbytečnějších aut.
Můj výběr zahrnuje jak velmi luxusní modely, tak i jedno nesmírně příjemné kompaktní kombi od Volkswagenu, který po letech výrazného zdražování a přibližování se prémii na českém trhu představil dostupnou edici Limited, díky které skvělé auto pořídíte za objektivně moc fajn peníze.
Nejdříve ale auto, které mě úplně nenadchlo. Nutno ovšem dodat, že velký elektromobil to trochu schytal za ostatní, podobně monstrózní soupeře.
Nejzbytečnější auto: Kia EV9
Obrovské elektrické SUV se mi líbí. Vypadá zajímavě, uvnitř je opravdu velmi prostorné a na poměry mainstreamu i luxusní. Má až 283 kilowattů, 800voltovou dobíjecí síť a také velký akumulátor s kapacitou až 99,8 kWh. Jenže právě těžká baterie spolu s celkovou hmotností minimálně 2,5 tuny a aerodynamickým odporem čtyřpokojového bungalovu mají na svědomí spíše kompromisní dojezd okolo 350 kilometrů, což u auta s minimální cenou 1,9 milionu není ideální výsledek.
Zadokolka se 150 kilowatty je na tom sice lépe, na druhou stranu dynamikou už tolik neohromí. Dávají proto podobně velká a těžká elektrická SUV vůbec smysl, když na jedno nabití ujedou podobnou vzdálenost jako kompaktní modely za třetinu ceny?

Kia EV9 a podobné alternativy s hmotností dvou kompaktních hatchbacků by mi proto mnohem větší smysl dávala se spalovacím (či plug-in hybridním) pohonem. Přece jen je tohle pětimetrové SUV koncipováno jako komfortní rodinné auto, které by obecně mělo zvládat dlouhé přesuny i bez zastávek. A to bohužel v současné době nezvládá. S třílitrovým dieselem by přitom bylo perfektní alternativou k Audi Q7.
Nejpohodlnější auto: BMW i7 M70
Mnichovský sedan bych mohl z fleku zařadit k výše zmíněné Kie EV9. S elektrickým pohonem jsou jeho možnosti omezené, navíc vrcholná verze M70 se systémovým výkonem stojí 4,6 milionu korun. Za podobné peníze jste přitom u minulé generace BMW 7 mohli mít lahůdkový dvanáctiválec s výrazně charismatičtějším projevem a delším dojezdem.
Pokud ovšem od toho odhlédnu a nebudu brát v potaz ani opravdu nehezký exteriér, vychází mi současná řada 7 jako jedno z vůbec nejpohodlnějších aut na trhu. Dokonce i sesterské rolls-roycey kolikrát nedosahují podobné plavnosti. V tomhle ohledu je luxusní sedan z Bavorska takřka nepřekonatelný.
Nejluxusnější auto: Rolls-Royce Cullinan
Koncem září se mi podařilo zkompletovat portfolio nejluxusnější automobilky světa. Řídil jsem totiž SUV Cullinan po modernizaci, jehož starší verzi vlastní náš kolega Leoš Mareš. Osvěžení se týkalo především mírných estetických vylepšení zejména v přední části a moderních technologií v kabině v čele s multimediálním systémem.
Více než 5,3metrový kolos svou velikost skvěle maskuje. Navzdory ceně hodně přes deset milionů korun paradoxně není cullinan tak komfortní jako zmíněné BMW 7, všeobjímajícím luxusem svého skupinového sourozence ovšem překonává. Tady zkrátka není prostor pro kompromisy.
Kdybych vyhrál miliardy v Eurojackpotu, návštěva showroomu Rolls-Royceu v pražských Strašnicích by rozhodně byla jednou z prvních věcí, co bych udělal.
Nejupřímnější auto: Volkswagen Golf Variant Limited
Zcela základní akční verze Limited přivedla Volkswagen Golf ke kořenům. Z tohoto kompaktního bestselleru se totiž zejména v aktuální, již osmé generaci proměnil v docela luxusní záležitost, za kterou bez větších problémů vysolíte milion (a to se nebavíme o derivátu GTI, ale běžné variantě 1.5 eTSI se 110 kilowatty a automatem).
Provedení Limited s motorem 1.5 TSI (85 kW) a šestistupňovým manuálem ovšem startuje na 554.900 Kč, respektive 579.900 Kč za kombi Variant. Základní výbava je přitom dostatečně uspokojující, osobně bych mezi příplatky přidal zcela chybějící hlídání mrtvého úhlu a sedmistupňové DSG.
I když nakonec v ceníku zaškrtnete několik doplňků, stále se udržíte poměrně hluboko pod 700 tisíci. Dostanete přitom objektivně skvělé auto, které v případě Golfu Variant bez problémů funguje jako rodinný vůz se zavazadelníkem o objemu 611 až 1642 litrů.
Nejlepší koupě roku: Ford Kuga a MG HS
Pominu-li výše zmíněný Volkswagen Golf Limited, o titul nejlepšího auta z pohledu poměru ceny a celkové hodnoty za mě vítězí hned dvojice SUV. Prvním je Ford Kuga po modernizaci, která zatraktivnila design exteriéru a interiéru, přitom udržela ceny až nesmyslně nízko.
Jízdně velmi příjemné SUV totiž s tříválcem 1.5 EcoBoost se 110 kilowatty a s šestistupňovým manuálem koupíte již za 649.900 korun, hybridní čtyřkolka se 183 kW začíná na 805.900 Kč. Za podobně peníze přitom obvykle pořídíte spíše o třídu či dvě menší modely s nižším výkonem.
Vedle osvědčeného fordu mě zaujala i čínská novinka. MG HS je totiž podobně velké jako kuga, vypadá opravdu velmi obstojně, může se pochlubit hezkým a hodnotným interiérem a podobně příznivou cenou. Za jediný dostupný motor v podobě přeplňovaného čtyřválce 1.5 TGI o výkonu 125 kW dáte 669.900 Kč, sedmistupňová dvouspojka je o 50 tisíc dražší.
Čínské SUV má sice nějaké neduhy (třeba multimédia s trochu podivným českým překladem), objektivně jde však o povedený vůz, který se v naprosté většině ohledu vyrovná zavedenější konkurenci. Navíc MG nabízí sedmiletou záruku omezenou 150.000 kilometry, na což si troufne jen minimum konkurentů.