Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu
BMW X5
BMW X5
BMW X5
BMW X5
18 Fotogalerie

Návrh prvního BMW X5 vznikl za pár hodin, prozradil designér

Model X5 patří mezi nejdůležitější vozy automobilky BMW, pro německou značku totiž znamenal vstup do světa SUV.

A byl to vstup úspěšný. BMW dnes nabízí hned několik esúvéček a X5 se od roku 1999 prodalo více než dva miliony kusů.

První generace tohoto vozu se přitom zrodila za poněkud zvláštních okolností. Možná si pamatujete, že v 90. letech se šéfem designu BMW stal Chris Bangle, který bavoráky vybavil poněkud kontroverzním vzhledem.

Nebyl to ale on, kdo by přišel s první vizí X5. Bangle totiž tímto úkolem pověřil designéra Franka Stephensona. A mimochodem, tým designérů tehdy údajně dostal pouhých šest týdnů na vytvoření hliněného modelu v životní velikosti.

Stephenson vzpomíná, že mu na první návrh stačilo pár hodin během letu. Protože BMW tehdy nemělo s vozy SUV zkušenosti, tvůrce prvotního designu začal prvky, které jsou pro bavorskou automobilku charakteristické.

Jde o známou Hofmeisterovou křivku, tedy obrácené zakřivení okna na zadním sloupku. Tento stylový prvek se jmenuje po bývalém šéfovi pro karoserie BMW Wilhelmu Hofmeisterovi, který tento jej poprvé zavedl v roce 1961 a od té doby ho najdete u téměř každého vozu značky.

Dalším prvkem byly samozřejmě známé ledvinky. Pak přišla na řadu přední kapota a zbytek už z tohoto základu tak nějak "vyplynul". Jak to dopadlo, dnes už všichni víme...

Mimochodem, v galerii také najdete obrázek testovací muly X5. Není vtipné, jak BMW chystanou novinku tehdy maskovalo?