Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu
Ford Kuga 2.5 Duratec PHEV ST-Line X
Ford Kuga 2.5 Duratec PHEV ST-Line X
Ford Kuga 2.5 Duratec PHEV ST-Line X
Ford Kuga 2.5 Duratec PHEV ST-Line X
40 Fotogalerie

Našli jsme pět důvodů, proč je Ford Kuga nejprodávanějším plug-in hybridem Evropy

Na první pohled je Kuga vlastně docela všední SUV. Na ten druhý také. A možná právě proto má mezi plug-in hybridy v Evropě mimořádný úspěch.

Pohon kombinující spalovací motor s elektromotorem a dobíjecími kabely je v České republice spíše okrajovou záležitostí. Za rok 2022 se u nás registrovalo 3560 plug-in hybridů, což v mixu se všemi ostatními pohony tvoří pouhých 1,85 procenta. Více zájemců si v průběhu loňského roku došlo i pro elektromobil, Svaz dovozců automobilů eviduje v této kolonce 3892 registrací.

Hlavní motivací pro koupi u nás zůstávají „elektrické“ registrační značky pro ty vozy, které se vejdou do 50 gramů CO2/km. Díky nim nemusíte kupovat dálniční známku a na modrých zónách v Praze parkujete zdarma. V Evropě, zejména té západní, jsou však motivace pro koupi tohoto typu pohonu atraktivnější, byť jich v posledních letech také ubývá. A když vám pak nějaká taková úleva srazí cenu na hodnotu konvenčního auta a máte možnost nabíjet doma, stává se z dobíjecího hybridu zajímavá volba.

Na našem kontinentu se největší oblibě zákazníků těší dlouhodobě Ford Kuga. Ten před časem prošel tradiční testovací procedurou v podání kolegy Filipa Melicha. Shodné auto však dělalo pár dní společnost i mně. Tak jsem se pokusil najít pět důvodů, které s největší pravděpodobností k úspěchu tohoto vozu značně přispívají.

Video placeholder
Multimédia Fordu Kuga: Retro, ale vadí to? • Auto.cz

#1 V praktičnosti skoro neomezuje

Plug-in hybridy, u kterých se se zástavbou tohoto pohonu třeba nepočítalo úplně od začátku, mnohdy přinášejí určité kompromisy. Kuga má sice menší zavazadelník než benzinový sourozenec (645 vs. 581 l), avšak stejný jako Kuga HEV, která se ze zásuvky nedobíjí.

Kufr je dobře tvarovaný a snadno sem poskládáte i kočárek. Nepřekáží vám při tom ani dobíjecí kabely, které se vejdou pod podlahu zavazadelníku. Ta má oboustrannou rohož, přičemž její druhá strana je pogumovaná a snadněji umyvatelná. Sklopením zadní lavice vznikne zavazadelník s objemem 1530 litrů. Plocha sice není úplně rovná, ale obejde se bez schodu za zadními opěradly.

Vhod přijde i variabilita zadních sedaček. Ty si můžete posouvat vpřed a vzad, čímž zvětšíte (nebo naopak zmenšíte) prostor pro nohy a v kufru. Sympatické je rovněž nastavení sklonu zadního opěradla, abyste si vzadu udělali co možná největší pohodlí. Isofixy jsou hezky přístupné, vstup do zadní řady snadný a kabina díky velkým proskleným plochám neutváří stísněný dojem.

#2 Hurá, tlačítka!

Také Kuga se v posledním vydání vydala vstříc digitalizaci, zdaleka ale není tak dramatická jako u konkurence. Většinu důležitých funkcí si tu totiž pořád nastavíte tradičními fyzickými tlačítky. A díky tomu zvládnete většinu úkonů během jízdy jen hmatem, aniž byste museli sklápět zrak z vozovky.

A nemyslím jen otočný ovladač pro nastavení teploty. Tlačítka tu zůstávají i pro výhřev sedadel a volantu, ale třeba i volbu jízdního režimu a nastavení head-up displeje. Na modernu se ale nezapomnělo. Středová obrazovka multimediálního systému je hodně vysoko a hezky na očích, doprovází ji digitální přístrojový štít za volantem s tlustším věncem, oba displeje mají hezkou grafiku a zobrazují vše podstatné. Jen škoda menších možností individualizace.

Ford Kuga 2.5 Duratec PHEV ST-Line XFord Kuga 2.5 Duratec PHEV ST-Line X | auto.cz/David Rajdl

#3 Baví vás řídit

Zábavné jízdní vlastnosti u kategorie SUV jsou spíše výjimkou. Obzvlášť, máte-li v útrobách plug-in hybridní pohon s ne úplně lehkou baterií. Jenže Ford na radost za volantem nezanevřel. Kuga nás bavila už s klasickým benzinovým motorem a překvapivě dobře se řídí i v elektrifikovaném provedení s pohotovostní hmotností skoro 1,8 tuny.

Jasně, veškerou tu (nad)váhu úplně nevymaže, přesto se auto díky strmému řízení moc hezky vodí klikatými okreskami. Vypíchnout si zaslouží i podvozek. Tužší odpružení díky nižšímu těžišti neodskakuje ani v rozbitých zatáčkách. Celkově vůz působí hodně jistě a nenaklání se, byť s rostoucím tempem se jen těžko vyvarujete projevům nedotáčivosti.

#4 Sladění pohonu a dojezd

Jak Filip podrobně napsal ve svém testu, pohon plug-in hybridní Kug obstarává atmosférický čtyřválec s objemem 2,5 litru v kombinaci s elektromotorem a bezestupňovou samočinnou převodovkou eCVT. Roztáčena jsou výhradně přední kola. Systémový výkon má hodnotu 165 kW a točivý moment dosahuje 230 newtonmetrů.

Z praktického hlediska vás spíše než stovka pod deset sekund a maximální rychlost 200 km/h potěší sladění pohonného ústrojí. Přepínání mezi „benzinovou“ a elektrickou jízdou je prakticky neznatelné a uhlazené. Na co u plug-in hybridů nejsme úplně zvyklí, je sympatický, skoro až sportovní zvuk zážehového čtyřválce.

Sympatický je rovněž čistě elektrický dojezd. Kuga v tabulkách slibuje až 88 km, pokud se budete pohybovat výhradně po městě. V kombinaci byste měli dosáhnout na 64 kilometrů. Ani v aktuálních podmínkách, tedy při teplotách mezi 5 a 10 stupni Celsia, to s dojezdem není vůbec špatné. Po městě a okreskách se vcelku bezpečně dostanete přes 50 kilometrů. Až na dálnici je apetit výraznější a dojezd začne rychle klesat. Logicky.

Ford Kuga 2.5 Duratec PHEV ST-Line XFord Kuga 2.5 Duratec PHEV ST-Line X | auto.cz/David Rajdl

#5 Funguje i vybitý

Pátý důvod vlastně volně navazuje na předchozí odstavce. Kugu PHEV se pochopitelně vyplatí nabíjet. Už kvůli tomu, že s energií v baterce jezdíte za 0 až 3 l/100 km. Když ale zrovna nemáte na vybranou, nezoufejte. Ford si i bez externě dodané šťávy vystačí s odběrem kolem 6 litrů na každých sto kilometrů. To je na SUV takové velikosti velmi dobrý výsledek. V kombinaci s pětačtyřicetilitrovou palivovou nádrží tak nehrozí, že byste bez dobíjení stáli co druhý den na čerpací stanici.

Abychom jen nechválili

Ford Kuga je vlastně prima nekonfliktní SUV, které by mohlo bavit i řidiče, kteří jej neberou jen jako přepravník mezi dvěma body. Hezky se řídí, má dostatek prostoru i variability, pracoviště řidiče se nepodřídilo trendům dnešní doby a pořád je sympaticky oldschoolové.

Své mouchy však má i tohle auto, byť něco jsou vyloženě drobnosti. Třeba head-up displej pracuje s lacinějším provedením, které data nezobrazuje přímo na čelní sklo, ale přídavné sklíčko. V elektrickém režimu nemáte možnost si příliš hrát s intenzitou rekuperace. No a pak je tu pohled do ceníku.

Kuga PHEV se už dnes pod milion nevejde. Navzdory zvýhodnění od Fordu teď za takové auto dáte minimálně 1.054.900 Kč. Námi zkoušený kousek s nemalou výbavou navíc stojí přes 1,2 milionu. A to už kalkulujeme s akčními slevami, které cenovku srazili o více než 200.000 Kč. Český zákazník, který se nemůže opřít o pobídky státu, si pak provoz takového vozu musí dvakrát přepočítat. Jako celek však Kuga funguje moc hezky!

Nejlevnější verze modelu752.900 Kč (1.5 EcoBoost Titanium)
Základ s testovaným motorem1.024.900 Kč (2.5 Duratec PHEV ST-Line)
Testovaný vůz bez příplatků1.054.900 Kč (2.5 Duratec PHEV ST-Line X)
Testovaný vůz s výbavou1.220.600 Kč (2.5 Duratec PHEV ST-Line X)