Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu
Podíly prodejů kombi v ČR: Podíl karoserií typu kombi na celkovém odbytu klesá zejména kvůli rozmachu SUV, který je patrný napříč segmenty. Přesto je u nás stále každé čtvrté prodané auto kombík, nejvíce se jich prodává v nižší střední třídě.
Podíly prodejů malých SUV v ČR: Malá SUV zažívají velký boom a jejich prodeje se u nás za posledních deset let ztrojnásobily. Klasických malých vozů se sice stále prodává podstatně více, na malých SUV však mají automobilky lepší marži, a proto je tlačí stále razantněji.
Podíly prodejů malých vozů v ČR: Kategorie malých vozů bývala až do roku 2012 nejprodávanější a velký podíl na tom měla Fabia Combi, která sloužila coby rodinné auto. Díky rostoucí kupní síle se však zákazníci postupně přesunuli do vyšších segmentů.
Dacia Logan MCV 1.0 SCE
71 Fotogalerie

Následovníci malých kombi: Zaboduje styl místo praktičnosti?

Leoš Káňa

Malé kombíky to mají sečtené, posledním přežívajícím je zatím Fabia Combi, i ta však do několika let skončí. Zmapovali jsme, jak se nabídka těchto vozů vyvíjela a zda je mohou zastoupit nastupující malá SUV.

Na tradici malých kombíků má u nás hlavní podíl Škodovka. Začátkem devadesátých let začala na míru Čechům nabízet forman a později Felicii Combi, což byla pro mnoho lidí jediná dostupná rodinná auta. V roce 2000 přišla první Fabia Combi, která však kvůli větším požadavkům na bezpečnost a komfort nedokázala nabídnout při podobných vnějších rozměrech takový prostor. Přepravní nároky dokázala lépe splnit na stejné platformě nafouknutá nepříliš pohledná druhá generace. Dále vyrostla i ta třetí. Opět kvůli většímu důrazu na bezpečnost, tentokráte dětí, však začala být pro mnoho mladých rodin nevyhovující. Dnešní rozměrné autosedačky totiž zabírají tolik místa, že vyšší dospělí už se dopředu pohodlně nevejdou. Velikost kufru by stačila, interiér už nikoli.

Svět motorů 45/2021Svět motorů 45/2021 | Svět motorů

 

Za posledních deset let se také auta stala výrazně dostupnějšími (obracet k horšímu se to začíná až nyní) a za rodinný vůz už přestala být považovaná fabia, ale modely o třídu dvě větší. Tlak na zachování malých kombíků tak už logicky není dnes takový jako třeba před deseti lety. Přesto jsou malá kombi ceněná pro praktičnost u aktivních jedinců či párů i u firem. Fabia Combi u nás dlouhodobě v odbytu hatchback překonává. U konkurence tomu tak nebývalo, nicméně i tak se zde svého času prodávala celá řada malých kombíků. V devadesátkách to bylo třeba Suzuki Baleno Wagon, Volkswagen Polo Variant, Fiat Palio Weekend či Kia Pride Kombi, později se v první generaci nabízel kombík u Kie Rio a také v Peugeotech 206 a 207. Renault Clio Grandtour existoval v třetí i čtvrté generaci a vydržel až do loňska. V rámci koncernu Volkswagen pak dělal fabii parťáka naposledy Seat Ibiza ST (2010-2017). Jak již bylo napsáno výše, český kombík zatím zůstává, nicméně v nové generaci nebude. Z výroby ho nejspíše vytlačí rozšiřující se nabídka elektromobilů či emisní norma Euro 7.

Marketingoví mágové automobilek podstrkují jako nástupce malých kombi kategorii malých SUV, kde se objevuje stále více nových modelů. Jejich výhodou je v některých případech větší variabilita kufru – posuvnou lavici nabízejí třeba Renault Captur, Opel Crossland nebo Volkswagen T-Cross. Objemem a zejména ložnou délkou se však kombíkům nevyrovnají. Proti nim jsou také malá SUV dražší.

Níže najdete jejich aktuální nabídku včetně velikostí kufrů (v tabulce je i poslední malé MPV v podobě Fiatu 500L), stejně jako papírové srovnání posledních malých kombíků a aktuálních novinek, které je nahradily. Jedině v případě Dacie a nového modelu Jogger zůstala idea kombi aspoň do určité míry zachována. Ve srovnávacím testu, který je připravený na zítra, jsme zjišťovali, jaká bude situace v případě Škodovky, tedy zda Fabii Combi dokáže v budoucnu zastoupit model Kamiq.

Kombi vs malé SUV
 Dacia Logan MCV (2. generace 2013-2020)Dacia Jogger (novinka od roku 2022)
Délka (mm)44924547
Šířka (mm)17331784
Výška (mm)15501632
Rozvor (mm)26342897
Kufr (l)573/1518708/1819
Cena204 900 Kč (1.0 SCe 54 kW v roce 2020)zatím neurčena
 Peugeot 207 SW (2007-2013)Peugeot 2008 (2. generace od roku 2019)
Délka (mm)41494300
Šířka (mm)17481770
Výška (mm)15191530
Rozvor (mm)25402605
Kufr (l)337/1258434/1467
Cena277 900 Kč (1.4 VTi 70 kW v roce 2011)460 000 Kč (1.2 PureTech 74 kW)
 Renault Clio Grandtour (2. generace 2013-2020)Renault Captur (2. generace od roku 2019)
Délka (mm)42674227
Šířka (mm)17321797
Výška (mm)14451576
Rozvor (mm)25892639
Kufr (l)443/138004-536/1275
Cena306 900 Kč (0.9 TCe 66 kW v roce 2020)420 000 Kč (1.0 TCe 67 kW)
 Seat Ibiza ST (2010-2017)Seat Arona (1. generace od roku 2017)
Délka (mm)42364138
Šířka (mm)16931780
Výška (mm)14451552
Rozvor (mm)24692566
Kufr (l)430/1164400/1280
Cena305 900 Kč (1.2 TSI 66 kW v roce 2015)469 900 Kč (1.0 TSI 70 kW)

Přehled malých SUV v ČR
ModelKufr (l)Kufr po sklopení (l)Délka (mm)Cena od
Audi Q240510504208697 900 Kč
Citroen C3 Aircross41012894160389 900 Kč
DS3 Crossback35010504118620 000 Kč
Fiat 500L412-455*14804276409 400 Kč
Fiat 500X35010004264439 900 Kč
Ford Puma45612164186485 900 Kč
Honda HR-V (nová)33513054340699 900 Kč
Honda HR-V (stará)448-470**1473-1533**4346539 900 Kč
Hyundai Bayon41112054180349 990 Kč
Hyundai Kona37411564205399 990 Kč
Jeep Renegade35112974236429 900 Kč
Kia Stonic35211554140359 980 Kč
Mazda CX-335012604275499 900 Kč
Mini Countryman45013904297673 400 Kč
Nissan Juke42213054210454 900 Kč
Opel Crossland410-520*12554217399 990 Kč
Peugeot 200843414674300460 000 Kč
Renault Captur404-536*12754227420 000 Kč
SsangYong Tivoli4234225379 900 Kč
Seat Arona40012804153469 900 Kč
Suzuki S-Cross430-440***12694300497 900 Kč
Suzuki Vitara37511204175477 900 Kč
Škoda Kamiq40013954241422 900 Kč
Toyota Yaris Cross39710974180435 000 Kč
Volkswagen T-Cross385-455*12814108503 900 Kč
* posuvná zadní sedadla, ** dle motoru, *** polohovatelná zadní opěradla