Nad mini vozy se v Evropě smráká. Prodeje padají, nabídka se zmenšuje. Čím to je?
Prodeje mini aut v Německu se letos meziročně propadly o 40 procent, v samotném září pak dokonce o 55 procent. Ve zbytku Evropy to není o moc jiné. Segment postupně mizí z trhu. Důvod není zas tak překvapivý.
Před 15 lety měly mini vozy v Německu před deset procent trhu, před deseti lety osm procent, letos už jen tři procenta a poslední měsíce už se blíží dvěma. V celé Evropě se podíl segmentu mini jen za posledních pět let dostal z více než šesti procent na necelé čtyři.
Miniauta na českém trhu podle prodejů (údaje za leden až září 2024 v kusech) | |
Toyota Aygo X | 715 |
Hyundai i10 | 620 |
Suzuki Ignis | 354 |
Fiat 500 | 248 |
Mitsubishi Space Star | 225 |
Kia Picanto | 186 |
Fiat Panda | 117 |
Dacia Spring | 52 |
Volkswagen Up! | 12 |
Smart Fortwo | 6 |
Celkem | 2535 |
Zdroj: SDA |
Pokles prodejů vysvětluje hlavně jeden jediný údaj analytické společnosti JATO. Mini vozy mezi roky 2019 a 2023 zdražily o téměř 50 procent a růst cen se nezastavil. Důvodem jsou rostoucí nároky na bezpečnost, které si mimo jiné žádají stále více technologií na palubě, i nároky na emise, které zvedají složitost pohonů včetně elektrifikace a tím i ceny.
Zdražování vede k poklesu zájmu. Automobilky proto s nejmenšími auty končí. Před pěti lety bylo v Evropě k mání 19 různých modelů, letos v lednu to podle JATO bylo deset. Ještě dramatičtěji se snížil počet dostupných verzí - v před pěti lety byl každý model v průměru dostupný ve dvaceti provedeních. Nyní jich je jen šest: méně výbav, méně motorů, méně dostupných kombinací.
Zde je ale nutné dodat, že část zákazníků u podobně malých aut zůstává. Ta jsou jen ukrytá pod přídomkem SUV. V nejmenších vozech je cenový odskok SUV ze všech tříd nejmenší, to dál zvedá zájem o přestup do vyššího auta. Část zákazníků pak raději sáhne něčem ze segmentu malých vozů, tedy například Škodě Fabii a podobných autech. Příplatek za větší kus auta už nevypadá tak dramaticky jako dřív.

Ústup mini je špatnou zprávou z řady důvodů. Tím prvním je parkování, je obecně lepší mít na sídlišti za sousedy majitele vozů Citigo a Picanto než Superb a Sharan. Nejmenší auta jsou také lehká a méně zatěžují silnice a nakonec i životní prostředí - vyrobit je stojí méně energie, spotřebuje se méně surovin a nižší hmotnost se obecně příznivě projevuje i na spotřebě a emisích. Jenže právě tady leží problém. Emise se musí snížit ještě více a k tomu už jsou potřeba technologie, které se do ceny miniaut jen těžko schovávají. V současnosti už má velká část mini nějakou formu elektrifikace - nejčastěji jde o mild-hybrid, přibývá ale i čistých elektromobilů. To vše zvedá ceny ještě výše. Navíc je v této kategorii nejvíc vidět rozdíl v ceně mezi benzínovým a elektrickým pohonem. Ten zkousne méně zákazníků než například u velkých SUV.
Miniauta sehrála v historii motorismu významnou roli. Pomáhala motorizovat celé národy, včetně Itálie nebo Polska. Jsou také tou nejdostupnější cestou k novému autu. I ve Česku je nejlevnějším vozem na trhu mini Hyundai i10.