Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu
Toyota Aygo X 1.0 VVT-i
Toyota Aygo X 1.0 VVT-i
Toyota Aygo X 1.0 VVT-i
Toyota Aygo X 1.0 VVT-i
77 Fotogalerie

Nad mini vozy se v Evropě smráká. Prodeje padají, nabídka se zmenšuje. Čím to je?

Roman Šitner

Prodeje mini aut v Německu se letos meziročně propadly o 40 procent, v samotném září pak dokonce o 55 procent. Ve zbytku Evropy to není o moc jiné.  Segment postupně mizí z trhu. Důvod není zas tak překvapivý.

Před 15 lety měly mini vozy v Německu před deset procent trhu, před deseti lety osm procent, letos už jen tři procenta a poslední měsíce už se blíží dvěma. V celé Evropě se podíl segmentu mini jen za posledních pět let dostal z více než šesti procent na necelé čtyři. 

V Česku je situace trochu jiná. Češi se nejmenším vozům obecně vyhýbají, přesvědčí je jen zajímavá cena. Podíl těchto vozů se před před více než dekádou dostal k hodnotám kolem pěti procent hlavně díky výrobě miniaut u Kolína a Škodě Citigo. Poslední roky ale osciluje kolem jednoho procenta.

Miniauta na českém trhu podle prodejů (údaje za leden až září 2024 v kusech)
Toyota Aygo X715
Hyundai i10620
Suzuki Ignis354
Fiat 500248
Mitsubishi Space Star225
Kia Picanto186
Fiat Panda117
Dacia Spring52
Volkswagen Up!12
Smart Fortwo6
Celkem2535
Zdroj: SDA

Pokles prodejů vysvětluje hlavně jeden jediný údaj analytické společnosti JATO. Mini vozy mezi roky 2019 a 2023 zdražily o téměř 50 procent a růst cen se nezastavil. Důvodem jsou rostoucí nároky na bezpečnost, které si mimo jiné žádají stále více technologií na palubě, i nároky na emise, které zvedají složitost pohonů včetně elektrifikace a tím i ceny. 

Zdražování vede k poklesu zájmu. Automobilky proto s nejmenšími auty končí. Před pěti lety bylo v Evropě k mání 19 různých modelů, letos v lednu to podle JATO bylo deset. Ještě dramatičtěji se snížil počet dostupných verzí - v před pěti lety byl každý model v průměru dostupný ve dvaceti provedeních. Nyní jich je jen šest: méně výbav, méně motorů, méně dostupných kombinací. 

Zde je ale nutné dodat, že část zákazníků u podobně malých aut zůstává. Ta jsou jen ukrytá pod přídomkem SUV. V nejmenších vozech je cenový odskok SUV ze všech tříd nejmenší, to dál zvedá zájem o přestup do vyššího auta. Část zákazníků pak raději sáhne něčem ze segmentu malých vozů, tedy například Škodě Fabii a podobných autech. Příplatek za větší kus auta už nevypadá tak dramaticky jako dřív.

Video placeholder
Nejrychlejší Škoda Citigo na světě: Má 245 koní a točí 9 tisíc otáček • Youtube/Jan Černý

Ústup mini je špatnou zprávou z řady důvodů. Tím prvním je parkování, je obecně lepší mít na sídlišti za sousedy majitele vozů Citigo a Picanto než Superb a Sharan. Nejmenší auta jsou také lehká a méně zatěžují silnice a nakonec i životní prostředí - vyrobit je stojí méně energie, spotřebuje se méně surovin a nižší hmotnost se obecně příznivě projevuje i na spotřebě a emisích. Jenže právě tady leží problém. Emise se musí snížit ještě více a k tomu už jsou potřeba technologie, které se do ceny miniaut jen těžko schovávají. V současnosti už má velká část mini nějakou formu elektrifikace - nejčastěji jde o mild-hybrid, přibývá ale i čistých elektromobilů. To vše zvedá ceny ještě výše. Navíc je v této kategorii nejvíc vidět rozdíl v ceně mezi benzínovým a elektrickým pohonem. Ten zkousne méně zákazníků než například u velkých SUV. 

Miniauta sehrála v historii motorismu významnou roli. Pomáhala motorizovat celé národy, včetně Itálie nebo Polska. Jsou také tou nejdostupnější cestou k novému autu. I ve Česku je nejlevnějším vozem na trhu mini Hyundai i10.