Mototest Suzuki GSX-8R: Stačí přidat kapotáž?
Nové kapotované Suzuki GSX-8R sice vychází z loňského naháče 8S, ale vypadá hodně rychle. Můžeme se těšit na ostrý supersport, nebo na pohodlný cesťák?
Cestovní kapotované stroje a supersporty patřily dlouhé roky k základním kamenům většiny výrobců motocyklů, což samozřejmě platí i o japonské značce Suzuki. Sportovní úspěchy na okruzích se daly velmi dobře prodat, a tak modely GSX-R dlouhá léta bojovaly s konkurencí o nejrychlejší stroje na silnici. Jenže v roce 2022 uzavřelo Suzuki své působení v MotoGP (přestože v roce 2020 slavilo titul zásluhou Joana Mira) a z výrobního programu stáhlo všechny oblíbené „zalehávačky“. Ve výrobě zůstala jen malá stopětadvacítka a ultimativní hayabusa. Ostrým točivým řadovým čtyřválcům totiž vystavily stopku přísné emisní normy.
Osvědčený základ
Nyní se sportovní kapotovaný stroj do výroby vrátil. Nese označení Suzuki GSX-8R, a tak ani nepřekvapí, že jeho základem je loňský naháč 8S. Oba stroje toho tedy mají spoustu společného od rámu až po motor, ale objevili jsme i několik odlišností. Ke kosmetickým patří celistvá kapotáž, zakrývající i spodek stroje. Tvar nádrže se ale nezměnil a stejný je také světlomet s agresivně působícími dvěma čočkami nad sebou. Zpětná zrcátka už nejsou uchycena na řídítkách, ale ukotvena do kapotáže a 8R dostalo diodové blinkry namísto žárovkových. Změnu jsme zaznamenali i v konstrukci.
„Esko“ spoléhalo na tlumiče KYB, „erko“ dostalo showy, vpředu s pružinou v jedné vidli a tlumičem ve druhé, vzadu zůstává nastavitelné předpětí. Výška sedla 810 mm a uchycení stupaček jsou stejné, jen dvoudílná řídítka leží o něco níž než u 8S. A tím se dostáváme k pozměněné poloze jezdce, která je kompromisem mezi uvolněným stylem u „eska“ a závodním nalehnutím na nádrž. Už poloha s mírným zatížením na ruce naznačuje, že se 8R snaží najít rovnováhu mezi sportovním využitím a pohodlím pro každodenní použití. Dlouhé jednodenní výlety nejsou pro suzuki problém, protože neležíme na rukou tolik jako u ortodoxních supersportů.

Dva v řadě
A jako kompromis působí i pohonná jednotka. Řadový dvouválec o objemu 776 cm3 disponuje výkonem 61 kW a točivým momentem 78 Nm. Hned na začátku je nutné říct, že konkurence je většinou silnější. Velkou devízou nového dvouválce s ojničními čepy přesazenými o 270° je na druhou stranu kultivovanost. Vibrace dobře potlačuje dvojice vyvažovacích hřídelů umístěných v úhlu 90° vůči klikovému hřídeli. Tento agregát ukázal, že může slušně fungovat i v supersportu. Byť v malinko jiném módu, než si pamatujeme u řadových čtyřválců. Žádné kvílení a otáčky nad 10.000 min-1 nečekejte. Tenhle motor je civilnější a překvapí hlavně agilitou v nízkých a středních otáčkách. I při poklidném tempu stačí otočit rukojetí plynu, a motorka vystřelí vpřed.
Motor není potřeba až tak moc točit, i když je pravda, že maximum ze sebe dostane v rozmezí od sedmi tisíc do 9500 min-1, kdy se červeně rozbliká otáčkoměr a zasáhne omezovač. Na rychlé svezení po okresních silničkách s častým řazením – standardní quickshifter funguje hladce nahoru i dolů – bohatě stačí a nebude se vás snažit vyhodit ze sedla při každém hrubějším přidání plynu. Na okruhu by nám už ale ten jekot vysokých kmitočtů chyběl. Takže jízdní pozicí stojí 8R někde mezi a motor se přiklání spíš k cestovnímu stroji, jenž zvládne dlouhé výlety, protože při spotřebě 4,3 l/100 km ujede na 14litrovou nádrž více než 300 km.
Drobné rozdíly
A v jakém prostředí se GSX-8R bude cítit nejlépe? Loňské „esko“ nás potěšilo hravými vlastnostmi, svižnou ovladatelností, agilitou i jistotou. Díky lehké konstrukci jsme si s ním v zatáčkách pohazovali ze strany na stranu podle libosti a užívali si volnosti. Stačilo lehce zatlačit na řídítka, nahnout tělo a suzuki se sklápělo do zatáčky. Při výjezdu nebyl problém přidat plný plyn a vyrazit vpřed. Motor není až tak silný a v případě nutnosti pomůže třístupňová kontrola trakce – stejný počet mají i palivové mapy. To vše zdědilo i „erko“, které je navíc podstatně stabilnější při vysokých rychlostech díky plné kapotáži. Ta má nejen lepší aerodynamické vlastnosti, ale poskytuje i výraznější ochranu proti větru a povětrnostním vlivům – za vyvýšené plexi se lze hezky schoulit. Vidlice dávají jasnou zpětnou vazbu na přední kolo, kterou zlepšuje mírně dopředu nakloněná poloha řidiče, a tím zvýšený tlak na řídítka. S 8R tak lze zatáčet přesněji než s jeho nezakrytou sestrou s vysokými řídítky.
Jak se ukázalo, přidáním plné kapotáže městského rošťáka na ostrostřelce nepřevychováte. Suzuki GSX-8R není motorka stavěná pro honění rychlých kol po okruhu, i když si s ním na autodromech užijete také dost zábavy i adrenalinu. Jde spíše o povedený cesťák se sportovnější pozicí jezdce. Dobře se cítí na normálních silnicích, kde využívá sílu motoru v nízkých otáčkách nebo hbité reakce na zatočení.
Plusy
- Výborná ovladatelnost
- Nízké a střední pásmo otáček
- Všestranné využití
- Slušná cena
- Účinný štítek
- Citlivější řízení
Minusy
- Nižší celkový výkon
- Na půli cesty k supersportu
Technické údaje Suzuki GSX-8R | |
Motor | čtyřtaktní řadový dvouválec DOHC |
Chlazení | kapalinou |
Zdvihový objem (cm3) | 776 |
Vrtání a zdvih (mm) | 84 x 70 |
Kompresní poměr | 12,8:1 |
Výkon (kW/min-1) | 61/8500 |
Točivý moment (Nm/min-1) | 78/6800 |
Převodovka | manuální, 6° |
Stálý převod | řetěz |
Spojka | mokrá lamelová |
Startování | elektrické |
Brzda přední | čtyřpístková, dva kotouče 310 mm |
Brzda zadní | kotoučová 240 mm |
Pneumatiky P a Z | 120/70 R17 a 180/55 R17 |
Rozvor (mm) | 1465 |
Výška sedla (mm) | 810 |
Pohotovostní hmotnost (kg) | 205 |
Objem nádrže (l) | 14 |
Spotřeba (l/100 km) | 4,2 |
Základní cena | 219 900 Kč |