Mototest Aprilia RS 457: Na startovní čáře
Nová Aprilia RS 457 míří na sportovně zaměřené začínající jezdce a snaží se uspokojit rostoucí poptávku po jednoduchých, ale technologicky vyspělých a zábavných motorkách.
Historie sportovních okruhových aprilií je hodně bohatá a i v současnosti její stroje patří ve svých kategoriích k těm nejostřejším. Využít maximální potenciál šestsetšedesátky RS a zvládnout takový stroj, jakým je například RSV4, chce hodně cviku a zkušeností. Proto je potřeba s laděním náklonů a rychlých průjezdů zatáčkami začít co nejdříve. A pro závodní nováčky má Aprilia připravené cenově dostupné RS 457, které díky výkonu 35 kW mohou řídit jezdci již od 18 let.
Hezká a funkční
Že půjde o dravou kočičku, lze poznat na první pohled. Drsný výraz včetně dvojité přední kapotáže, která zároveň funguje jako vestavěný aerodynamický doplněk, navazuje na ostatní modely RS. Profilem připomíná i prototypy MotoGP, jejichž vývoj probíhal v aerodynamickém tunelu. U motocyklu malé kubatury hraje aerodynamika klíčovou roli. Dvouplášť skvěle odsává vzduch a díky speciálnímu aerodynamickému nástavci na nosnících rámu přispívá ke zvýšení pohodlí jezdce, chrání jej před náporem vzduchu a odklání proud horkého vzduchu od motoru a chladiče. Pro aprilii je také typický trojitý světlomet LED se zabudovanými směrovkami a futuristickým rámečkem. Motorku s řadovým dvouválcem charakterizuje výfuk umístěný pod motorem, který má také vliv na opticky štíhlou stavbu.
Plná kapotáž, nízký dlouhý štítek, sedlo zhruba 800 mm nad zemí, vysoké ukotvení stupaček a motýlí řídítka přichycená rovnou k vidlici – to jsou hlavní prvky všech sportovních zalehávaček. Když na RS 457 nasedáme, nepřipadáme si ale příliš nataženi přes nádrž. Řídítka jsou totiž o něco výš než u nejostřejších strojů, takže zajišťují relativně komfortní pozici. Nebyli jsme tak pořád opřeni o ruce, což nám vyhovovalo. Rukojeti nenarážejí do nádrže, takže má přední vidlice slušný rejd a dobře se s motorkou manipulovalo na místě. Na druhou stranu jsme neměli problém se při vysokých rychlostech schoulit za kapotu a plexi. A chválíme i úzké sedlo, které dovoluje pohodlně položit nohy na zem i 174 cm vysokému jezdci.
Povolené maximum
To hlavní ale představují konstrukce stroje a motor o zdvihovém objemu 457 cm3. Zcela novou pohonnou jednotkou je kapalinou chlazený dopředu nakloněný řadový dvouválec se dvěma vačkovými hřídeli a čtyřmi ventily na válec. Konstruktéři mu nadělili všechny technické vychytávky ze silnějších agregátů. Válce jsou proto odsazeny o 6,5 mm vzhledem k ose klikového hřídele, čímž se snižuje tlakové tření pístu. Předlohový hřídel a vodní pumpa jsou uloženy v jehlových ložiskách místo pouzder a pístní čepy mají povrchovou úpravu DLC (Diamond Like Carbon). Dvouválec dosahuje maximálního výkonu 35 kW při 9400 min-1, což je limit pro motocykl, na kterém mohou jezdit „osmnáctky“ s řidičským oprávněním skupiny A2, a točivého momentu 43,5 Nm při 6700 min-1. To zrovna nejsou hodnoty, ze kterých bychom si my zkušení jezdci sedli na zadek, ale pro někoho, kdo zatím vodil „stopětadvácu“, je to velký posun.
Nový dvouválec má hutný zvukový doprovod a příjemnou charakteristiku. Už 82 % točivého momentu je totiž k dispozici při 3000 otáčkách. To znamená, že je dost silný nejen ve středním pásmu, ale už odspodu a přitom vrchol výkonu si schovává do vysokých kmitočtů. Řidič tak má k dispozici široké pásmo otáček, kdy motorka po otočení plynové rukojeti vystřelí vpřed. Zrychlení je samozřejmě poplatné objemu motoru a maximálnímu výkonu, ale i zkušení jezdci ocení dynamiku motorky. Výhoda je také v tom, že s aprilií není problém popojíždět po městě ani se poklidně courat krajinou.
S velkou rezervou
Nejlepší ze sebe ale vydá při vyšším tempu. Na využití skvělých jízdních vlastností je totiž potřeba zrychlit. Lehká motorka se suchou hmotností 159 kg se skvěle ovládá. Rám tvoří dva hliníkové nosníky sešroubované v oblasti hlavy řízení a v zadní části. Dvouválec slouží jako nosný prvek, a aby byl rám ještě lehčí a tužší, je čep ocelové kyvné vidlice umístěn přímo na motoru. S rámem spolupracuje přední vidlice s průměrem 41 mm, zdvihem 120 mm a nastavitelným předpětím. Zadní tlumič, rovněž s nastavitelným předpětím, pracuje na hliníkové kyvné vidlici a dává kolu zdvih 130 mm. Tak jak jsme motorku dostali, bylo odpružení vyvážené a podvozek zajišťoval dobré tlumení nerovností i vysokou dávku jistoty. Ochota, se kterou se sklápěla, byla návyková. Stroj hravě měnil jeden jízdní směr za druhý a většinu zatáček jsme si dávali při opravdu vysokém tempu. A nevadily ani hrboly na vozovce.
Škoda jen, že jsme ji neprohnali po uzavřeném okruhu, kde by se měla aprilka cítit jako doma a kde by ukázala maximum schopností. Tak snad příště, ale i tak bylo svezení s malým supersportem RS 457 příjemné.

Plusy
- Síla motoru v širokém pásmu otáček
- Hbité jízdní reakce
- Snadné ovládání
- Stabilita v zatáčkách
- Příjemná jízdní pozice
- Přesné řazení
Minusy
- Vyšší jezdci se na ní budou cítit stísněně
Základní technické údaje Aprilia RS 457 | |
Motor | čtyřtaktní řadový dvouválec DOHC |
Chlazení | kapalinou |
Zdvihový objem (cm3) | 457 |
Vrtání a zdvih (mm) | 69 x 61,1 |
Kompresní poměr | 10,5:1 |
Výkon (kW/min-1) | 35/9400 |
Točivý moment (Nm/min-1) | 43,5/6700 |
Převodovka | 6° manuální |
Sekundární převod | řetěz |
Startování | elektrické |
Brzda přední | čtyřpístková, jeden kotouč 320 mm |
Brzda zadní | kotoučová 220 mm |
Pneumatiky P a Z | 110/70 ZR17 a 150/60 ZR17 |
Rozvor (mm) | 1350 |
Výška sedla (mm) | 800 |
Provozní hmotnost (kg) | 175 |
Objem nádrže (l) | 13 |
Spotřeba (l/100 km) | 4,1 |
Základní cena | 179 900 Kč |