Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu
Subaru Forester
Subaru Forester
Subaru Forester
Subaru Forester
50 Fotogalerie

Motor Subaru FB20: Nový boxer debutuje ve Foresteru 2011

Subaru za svoji existenci vyvinulo tři zážehové čtyřválce. Ten nejnovější se začne prodávat nejprve ve Foresteru.

Honba za nižší spotřebou paliva, lepšími emisemi a kultivovanějším chodem vedla Subaru k vývoji třetí generace svého čtyřválcového boxeru. Debutuje v modernizovaném Foresteru, kde je nový motoru klíčovou inovací.

Kompaktní SUV se v modelovém roce 2011 dočkalo také nové masky chladiče a v interiéru například nové jednotky dvouzónové klimatizace, nového displeje rádia a vrchního dílu palubní desky z měkčeného plastu.

Tři generace japonských boxerů

Motor s protiběžnými písty neodmyslitelně patří ke značce Subaru. První čtyřválec tohoto typu se objevil v roce 1966 v sedanu Subaru 1000. Automobilka dala této konfiguraci přednost díky kompaktním rozměrům, žádoucích u auta s předním pohonem, a kultivovanému chodu ve vysokých otáčkách. V průběhu let se zvětšil objem z 1,0 až na 1,8 litru, motor přešel z rozvodu ventilů OHV na SOHC a dohromady vznikl ve 4,6 milionu exemplářích.

Druhá generace debutovala v roce 1989 s příchodem prvního Legacy. Nový agregát existoval v objemech 2,0 a 2,5 litru, s rozvodem SOHC i DOHC a v atmosférické nebo přeplňované verzi. Stal se také základem sportovních úspěchů automobilky v rallye. Za 21 let bylo vyrobeno 7,6 milionu pohonných jednotek.

Po řadě evolučních vylepšení Subaru přichází opět se zcela novým čtyřválcem. První instalace se dočkal v modernizovaném Foresteru, postupně se dostane také do Legacy a nakonec i do Imprezy, která jej dostane s příchodem nové generace v roce 2012.

Delší zdvih, menší ztráty

Agregát FB20 je novou konstrukcí, která přináší zásadní změny. Už z letmého pohledu do technických údajů je patrné, že se jedná o nadčtvercový motor – vůbec první takový čtyřválec v historii Subaru. Vrtání je 84 mm a zdvih 90 mm, zatímco u předchozího dvoulitru to bylo 92x75 mm. Odvozený 2,5litr bude mírně podčtvercový, přesto je prodloužení zdvihu i u něj markantní – 94x90 mm proti 99,5x79 mm u dosavadní konstrukce.

Menší vrtání znamená menší dotykovou plochu mezi pístními kroužky a stěnami válců, což snižuje třecí ztráty. Společně s vylepšenými vložkami válců a zcela novými asymetrickými ojnicemi (jsou lehčí a mají nové uchycení na klikový hřídel) tak došlo k významnému snížení vnitřních ztrát a zároveň se zlepšila reakce na sešlápnutí plynového pedálu.

Pohon rozvodů zajišťuje nově bezúdržbový řetěz, zatímco dosud to byl ozubený řemen.

Další novinkou je chlazení recirkulace výfukových plynů (EGR). K tomu motor přidává účinnější modul variabilního časování ventilů AVCS a menší olejové čerpadlo. Výsledné snížení vnitřních ztrát je o 28 %, emise CO2 se snížily o 13 %.

Subaru Forester - srovnání 2. a 3. generace motoru boxer
Motor2,0 FB20 (2011)2,0 EJ20 (2010)
Převodovka5M5M (4A)
Zdvihový objem [cm3]19951994
Válce/ventily4/44/4
Největší výkon [kW/min-1]110/6000110/6000
Největší toč. mom. [Nm/min-1]198/4200196/3000
Max. rychlost [km/h]185 (185)184 (185)
Zrychlení 0-100 km/h [s]10,7 (12,4)11,0 (12,7)
Komb. spotřeba [l/100 km]7,5 (7,5)8,4 (8,4)

Nová hlava válců má menší úhel, který svírají osy ventilů a díky tomu i menší vzdálenost mezi vačkovými hřídeli. Takové řešení umožňuje použít menší ozubená kola řetězového rozvodu a také snížit celkovou výšku motoru.

Mnohé z uvedených konstrukčních prvků jsou odvozeny přímo od unikátního motoru 2,0 Boxer Diesel (typ EE20).

Sací trakt z plastu má optimalizované rezonátory a je vybaven ventilem TGV, který reguluje víření vzduchu v sacích kanálech. Upravené variabilní časování ventilů AVCS umožňuje motoru pracovat v Atkinsonově cyklu, kdy sací ventily zůstávají otevřeny zčásti i během komprese, což fakticky zmenšuje zdvihový objem a snižuje spotřebu paliva.

Forester modelového roku 2011 bude nabízen jen s novým motorem 2,0 a s turbodieselem 2,0D. Větší přeplňovaný zážehový čtyřválec 2,5XT již nebude v nabídce.

Subaru Forester 2011 - technická data
Motor2,0D2,0X / 2,0 XS2,0X / 2,0 XS
Převodovka6M5M4A
Zdvihový objem [cm3]199819951995
Válce/ventily4/44/44/4
Největší výkon [kW/min-1]108/3600110/6000110/6000
Největší toč. mom. [Nm/min-1]350/1800-2400198/4200198/4200
Max. rychlost [km/h]186185185
Zrychlení 0-100 km/h [s]10,410,712,4
Komb. spotřeba [l/100 km]6,37,57,5