Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu
Morgan
Morgan
Morgan
Morgan
6 Fotogalerie

Morgan pracuje na vysokovýkonném sporťáku klasických tvarů! Že by nástupce Aero 8?

Anglická automobilka Morgan, známá svými tradičně pojatými roadstery, vyvíjí novou vlajkovou loď. Pod tradičně pojatými tvary se bude ukrývat moderní technika.

V současnosti představuje vrcholný model malé britské automobilky Morgan tradičně pojatý i tvarovaný model Roadster, který nabízí to, co dříve model Plus 8, byť k pohonu současného vozu již neslouží osmiválec, ale vidlicový šestiválec. Z pohledu techniky je ovšem nesporným vrcholem této malé automobilky model Aero 8. Poprvé se objevil už v roce 2001 a částečně využíval techniku BMW, včetně jejího zážehového osmiválce.

Auto mistrně kombinovalo moderní prvky designu s důrazem na aerodynamiku (proto také název Aero 8) s tradičními tvary tehdy vyráběných modelů Plus 4 a Plus 8, které původem spadají do 60. let 20. století. Po ukončení výroby v roce 2010 bylo po pěti letech ohlášeno obnovení výroby Aero 8, ovšem v současnosti tento model v nabídce není.

Pro třetí dekádu

Že je Morgan skutečně malou automobilkou, dokazuje počet pracovníků vývojového týmu. Dle britských zdrojů jsou jich pouhé tři desítky. Právě těchto třicet specialistů v současné době pracuje na nové vlajkové lodi této automobilky, která existuje již 109 let.

Auta bychom se měli dočkat někdy v průběhu příští dekády. Novinka se bude údajně nacházet v cenové relaci vozu Aston Martin V8 Vantage. Nepůjde tudíž o nic laciného. Morgan však levný nebyl nikdy. Dle prvních zpráv si auto zachová klasickou koncepci pohonu, tedy motor vpředu podélně a pohon zadních kol. Na výstřelky v podobě placek se středovými motory u tradičně orientovaného Morganu zapomeňte. Vůz má být k dispozici jak v uzavřené variantě kupé, tak také otevřené, tedy roadster.

Dle dostupných údajů se počítá se zcela novým podvozkem, jehož hlavním stavebním materiálem budou hliníkové slitiny. S těmi má Morgan bohaté zkušenosti, neboť i výše zmíněné Aero 8 tento lehký materiál využíval. V době příchodu Aero 8 šlo o obrovský pokrok, uvážíme-li, že starší Morgany Plus 4 a Plus 8 ještě „spočívaly“ na šasi, v němž bylo možné nalézt mimo jiné také dubové dřevo.

O kopii původního řešení hliníkového šasi ale v případě připravovaného vozu nepůjde, neboť od dob vývoje Aero 8 se poměrně výrazně změnily legislativní požadavky. V hojné míře se má využívat při spojování jednotlivých částí podvozku lepení a samozřejmě nýtování. Tedy letecké technologie. Pro zajímavost, technologii lepení hliníku v podobě metody Redux zvládli Britové už v 60. letech, kdy ji používali v letectví.

Pohon? Může být i elektrický.

Aby měl nový klasicky tvarovaný sporťák Morganu také patřičné jízdní výkony, uvažují jeho tvůrci hned o několika pohonech. Zatím nejblíže do výroby má přeplňovaný šestiválec, přičemž britské zdroje udávají jeho výkon od 350 koní výše (od 257 kW). Spojen může být s manuální šestistupňovou převodovkou, ale také alternativně se samočinnou s možností řadit páčkami pod volantem.

Jenže motorů může mít nový vůz více a ve hře je dokonce i elektrická varianta. Pokud by na ni došlo, bylo by to až někdy v průběhu výroby vozu. Zda se bude jednat o hybrid, či ryzí elektromobil, zatím uvedeno není. Už nyní ale Morgan slibuje skvělou dynamiku své novinky. A sice maximální rychlost přes 150 mph (tedy 240 km/h) a zrychlení z klidu na 60 mph (96 km/h) za 4,5 sekundy.

V současné době nabízí automobilka z Malvernu čtyři základní modely. A sice 3 Wheeler, 4/4, Plus 4 a konečně Roadster.