Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu
Ford Bronco XLT (1981)
Chevrolet Corvette (1977)
Chevrolet Corvette (1977)
Chevrolet Corvette (1977)
18 Fotogalerie

Mladí mají zájem o auta, zjistila studie. Jenže ne o ledajaká

Marek Bednář

Mladí dospělí mají větší zájem o automobilové veterány než ti, co jsou v důchodovém věku, zjistila americká studie. Víc než třetina dnešních třicátníků si svá auta také sama opravuje.

„Mladé dnes už auta vůbec nezajímají,“ slyší člověk ze všech stran. Nedávno zveřejněná studie amerického portálu Hagerty, věnujícího se mimo jiné historickým vozům, však říká opak – členové generace Z si spíše pořídí automobilového veterána, než generace baby boomerů.

Studie s názvem „Future of Driving“, tedy „Budoucnost řízení“ se ptala zhruba dvou tisíc amerických respondentů napříč věkovými kategoriemi, jaký mají zájem vlastnit historický vůz. Celková náklonnost k vlastnictví veterána dosáhla 47 %, u generace Z, tedy lidí narozených v letech 1997–2012, to bylo 60 %. Naopak z generace baby boomerů (lidí narozených v letech 1946–1964) touží vlastnit veterána jen 31 % dotázaných.

Ovšem, historické vozidlo – budeme-li za milník považovat českých 30 let věku – dnes je obrovská řada aut od meziválečných veteránů až po veskrze moderní auta z přelomu 80. a 90. let minulého století, takže nelze automaticky usuzovat, že by mladí dospělí chtěli v montérské kombinéze se šroubováčky v kapse udržovat nějakou letitou tatrovku, spartaka či embéčko.

Video placeholder
Martin Vaculík prohnal legendární Tatru 603 • Svět motorů

Ovšem, není to ani vyloučeno. Studie uvádí, že vlastnoručně svůj vůz opravuje 27 % dotázaných; zde jsou mileniálové na první příčce s 34% podílem automechaniků-samouků. Většina lidí, 55 %, svůj vůz vozí do servisu, ať už autorizovaného nebo neautorizovaného.

Dobré zprávy pro automobilový svět pokračují. 77 % příslušníku generace Z uvedlo, že buď „milují“ nebo „mají rádi“ řízení auta, a 32 % z nich buď v současnosti vlastní, nebo v minulosti vlastnilo historický vůz; u mileniálů, lidí narozených v letech 1981–1996, je toto číslo 30 %. Polovina všech respondentů uvedla, že při řízení cítí pocit svobody; další časté odpovědi byly pocity dobrodružství (28 %) a klidu (24 %).

Nejoblíbenější karoserií vozu je SUV, a to s 38% podílem. Na druhém místě jsou sedany s 26 % a pick-up trucky s 19 %. Zajímavostí budiž, že příslušníci generace Z třídě SUV moc nehoví – nejvíce se líbí jen 26 % z nich, skoro stejně jako luxusní auta (23 %).

„Příští generace automobilových fanoušků je tady,“ nechal se slyšet McKeel Hagerty, generální ředitel stejnojmenné společnosti. „Generace Z jen nehraje videohry, nedívá se na YouTube a nevytváří obsah pro sociální sítě. Také nacházejí cesty, jak se dostat do komunity sběratelů aut,“ dodal Hagerty.