TEST Mitsubishi Colt CZC – stoprocentní pomeranč
Mitsubishi Colt CZC patří do stejné kategorie malých, dostupných a celoročně použitelných kabrioletů. Čím bude přesvědčovat zákazníky jsme zjišťovali na sklonku letošního léta.
Jak to chodí v třídě CC?
Rozhodne-li se automobilka pro výrobu malého kupé-kabria, jedinou ekonomicky akceptovatelnou cestou je malosériová zakázková výroba u externí firmy. V tomto odvětví již existuje vyspělý trh dodavatelů, kteří na zakázku navrhnou a vyrobí prototyp a dovedou jej až ke schválené sériové podobě. Část podnikatelského rizika mateřská automobilka převede na dodavatele, který na oplátku může více profitovat v případě nečekaného úspěchu modelu, nezanedbatelné nejsou ani příjmy z přestavby otevřeného vozu.
Mezi nejzkušenější dodavatele patří známá italská karosárně Pininfarina S.p.A., které dalo Mitsubishi důvěru při stavbě kupé-kabrioletů Colt CZC. Mluvíme-li o karosárně, měli bychom jedním dechem dodat, že v současnosti již zdaleka nejde jen o design! Součástí dodávky bývá technická realizace, dovedení projektu do stádia schválení k provozu a často také návrh technologie výroby.
Rodiště Coltu CZC se nachází v Bairo, blízko Turína (Itálie). Rozhodnutí o tom, že Mitsubishi Motors vstoupí do tohoto segmentu trhu vyplynulo z úspěchu vozu Colt (72.305 prodaných vozů v kalendářním voze 2005) a významným růstem B-segmentu kupé-kabrioletů v Evropě (ze 106.000 vozů v roce 2002 na 150.000 vozů v roce 2005, tj. nárůst o 41,5%).
Nizozemská společnost NedCar, zajišťující zakázkovou výrobu Coltu, vyrábí karosářské díly a tyto následně posílá spolu s menšími komponenty a částečně sestavenými skupinami do Itálie. Většina těchto součástí je sdílena buď s třídveřovou nebo pětidveřovou variantou vozu Colt. Některé díly třídveřového provedení Coltu jsou pro Colt CZC částečně (jako např. panely dveří) nebo zcela modifikovány (jako např. A sloupky). Vzhledem k bohatým zkušenostem s podobnými projekty se italský výrobce soustředí na výrobu specifických výztuh pro kupé-kabriolet, stejně tak jako na nové součásti (zadní nárazník, přední světlomety, dveře kufru, atd. ..). Celkové lakování karoserie, čalounění a finální montáž s využitím výše uvedených komponentů probíhá v Itálii. Střešní systém dodává specializovaná společnost OASys (Webasto).
Celkově je 65% všech součástí vozu Colt CZC převzato z vozů rodiny Colt, ať už ze třídveřového, nebo pětidveřového provedení.
100% design by Pininfarina
S krásou mívají malá kupé-kabria problémy. Vyplývá to z těžko slučitelných požadavků, které na jednu strnu žádají levný, spolehlivý, jednoduchý a snadno vyrobitelný mechanismus a na druhou stranu musí vše být dostatečně malé tak, aby se nemusely měnit vnější rozměry a podvozkové skupiny výchozího modelu. Čelní sklo se obvykle prodlouží až daleko nad hlavy cestujících, což je dobré z hlediska bezpečnosti a pomáhá to současně zkrátit střechu. Ta musí být co nejmenší, aby byla skladnější. Střechy z plechu, skla a plastů se v případě malých vozů CC obvykle dělí na dva velké díly, mechanismus ale navíc musí obsluhovat víko zavazadlového prostoru případně další kryty izolující prostor pro zavazadla.
Při pohledu zezadu není Colt CZC tak hravý jako Tigra TwinTop nebo Micra C+C. Automobil se kupodivu díky novým koncovým světlům jaksi mračí. Tento dojem podporuje také pravidelně obdélníkové zadní sklo. Bez střechy je ale Colt CZC překvapivě elegantní, silueta netrpí nevyváženostmi. Trochu překvapivé je zanechané odhalení složených střešních dílů v zavazadlovém prostoru. Zajímavý detail: na přímém slunci bylo možné postřehnout, že lakované části nárazníků a ochranných lišt mají poněkud jiný odstín oranžového metalického laku (+10.000,-Kč) než zbytek karoserie.
100% místo pro dva a zavazadla
Zavazadlový prostor má ve verzi kupé základní objem úctyhodných 460 litrů, se střechou v uspořádání kabrio pak zůstává dostatečných 190 litrů. Vzhledem k nevyužitému místu na zadních sedadlech lze přebytečná zavazadla umístit i tam. Ani při cestě na dovolenou ve dvou tedy nebudete mít s Coltem CZC problémy s místem.
100% CZC střecha
Dvoudílná elektricky ovládaná střecha Coltu CZC se ovládá dvěma tlačítky na řidičových dveřích, původně určených pro ovládání zadních oken. Ta jsou nyní spouštěna opakovaným stiskem tlačítek předních oken. Střešní systém nemá rád pohyb vozu, musíte mít manuálně odjištěné pojistky u horní hrany A-sloupků a asi 22 sekund volného času, během kterých dojde k proměně. Začátek i konec procedury je avizován výrazným nepřeslechnutelným pípnutím. Po celou dobu je nutno tlačítko ovládání střechy držet.
100% radost
Jízda s otevřeným vozem je stále ještě pro většinu řidičů velmi zvláštním zážitkem, i když ceny těch nejmenších vozů již klesly k hranici půlmilionu korun a kabriolet od uvedení Citroënu C3 Pluriel už není tak nedostupný jako kdysi. Colt CZC je jedním z nejnovějších CC a tak jsme byli zvědaví, jak se s nástrahami otevřené karoserie tvůrci poměřili.
Na český trh se dováží pouze slabší motorizace 1.5 16V (80 kW), která pochází ještě ze spolupráce Mitsubishi Motors a Smartu. Silnější přeplňovaný čtyřválec se 110 kW zůstává na českém trhu vyhrazen třídveřovému Coltu CZT. Naše čtyřdenní zkušenost ukázala, že i slabší motor, který se ochotně vytáčí až do oblastí maxima výkonu, je dostatečně výkonnou variantou. Vozidlu umožňuje dosahovat mírně nadprůměrné jízdní dynamiky a v případě potřeby i dobré spotřeby. Dravá jízda ve městě končila v našem případě až jedenáctilitrovým odběrem, ale mimo město lze při pohodové klidné jízdě krajinou běžně jezdit i pod 8 l/100 km.
100% konkurenceschopná cena
Související články:
- Mitsubishi Colt CZ3 1.1i - zbraň nejmenší ráže
- Mitsubishi Colt 1.3i – velký bratr
- Citroën C3 Pluriel 1.6 16V Sensodrive – letní románek
- Nissan Micra C+C - modré z nebe
- Peugeot 206 1.6 HDI – s naftou na pláž
- Opel Tigra TwinTop - slunci vstříc
První cena vozu | 539.900,-Kč |
První cena vozu s testovanou motorizací | 539.900,-Kč |
Základní cena testovaného vozu | 539.900,-Kč |
Cena testovaného vozu vč. příplatků | 565.660,-Kč |
Plusy
- jízdní vlastnosti
- bohatá základní výbava
- výkonný motor s přiměřenou spotřebou paliva
- snadná ovladatelnost (přesné řízení, řazení, účinné brzdy)
- velký zavazadlový prostor při natažené střeše
Minusy
- nepoužitelná zadní sedadla
- omezený komfort odpružení