Místo fiatů se v Polsku budou vyrábět elektromobily Leapmotor. Znáte tuto čínskou značku?
Místo fiatů se v polských Tychách budou vyrábět malé čínské elektromobily. Alespoň takhle se na tom podle všeho domluvil koncern Stellantis s automobilkou Leapmotor.
Fabrika v Tychách za socialismu vyráběla vozy značky FSM, jejíž zkratka vznikla ze slov Fabryka Samochodów Małolitrażowych. Od roku 1992 zde vznikaly například Fiaty 126, Cinquecento, Uno, Palio, Seicento, Panda druhé generace a znovuzrozená pětistovka. Podle zpráv agentury Reuters se ovšem zaměření továrny velmi brzy změní.
Mateřský koncern Stellantis výrobní kapacity přenechá svému čínskému partnerovi v podobě automobilky Leapmotor, která zde ještě letos v červnu plánuje začít vyrábět malý elektrický model T03. Vůz v Polsku nebude vznikat od šroubku, nýbrž v rámci tzv. SKD (semi-knocked down) sad, kdy jsou vozy již částečně smontované. Stellantis polskou továrnu vybral především kvůli nižším výrobním nákladům.
Přes 3,6 metru dlouhý Leapmotor T03 s výkonem 55 kilowattů a akumulátorem s kapacitou 36,5 kWh je de facto přímým konkurentem Dacie Spring. A také čínského BYD Seagull, který se v Česku zatím neprodává. Prodej T03 brzy odstartuje na důležitých evropských trzích v Německu, Itálii, ve Francii a Španělsku.
Leapmotor díky startu v již existující továrně předběhne konkurenční BYD, který maďarskou fabriku začal teprve stavět. Právě výrobními kapacitami v Evropě se Číňané snaží vyhnout velmi reálnému riziku v podobě cel, která Evropská unie plánuje zavést s ohledem na neférovou finanční podporu čínských automobilek tamní komunistickou vládou.

Koncern Stellantis v roce 2023 v automobilce Leapmotor za 1,6 miliardy dolarů (asi 35,5 miliardy korun dnešním kurzem) získal 21procentní podíl. Obě společnosti zároveň založily joint venture, díky kterému evropsko-americká skupina získává exkluzivní práva na výrobu, export a prodej automobilů Leapmotor mimo Čínu.