
MINI Renocar Academy 2015
Třídveřové provedení však nebylo jediné na trati, a tak jsem na vyzkoušel i nabroušený MINI Paceman ALL4 John Cooper Works a také MINI Countryman John Cooper Works. Testování probíhalo při akci, kterou Renocar pořádal pro své klienty – John Cooper Works Performance Academy 2015.
Hned při příchodu mě potěšil pohled na krásné hostesky, no jen si to představte – dlouhonohé kočky v uplém MINI tričku s Vámi vyplní formulář, provedou registraci a jde se na věc. V prvních několika boxech byly švédské stoly s občerstvením, které také potěšily, ale jsme tu přeci jen kvůli cool autům. Po úvodním seznámení s okruhem a pravidly při ježdění se rovnou šlo na závodní trať. Celkem bylo pro účastníky připraveno 12 vozů - v první linii stálo sedm MINI JCW a v druhé tři Peacemany JCW a dva Countrymany JCW. Zábava může začít!
Jako první jsem usedl za volant krásného, jasně červeného MINI JCW s černou střechou. Díky tomu, že MINI jsou vlastně taková menší BMW, si hned uvědomíte, že nesedíte v jen tak ledajakém hot-hatchi, ale v pravém prémiovém automobilu. Zmizel gigantický rychloměr ze středu palubní desky a namísto něj se nyní nachází displej infotainmentu s velmi dobrým rozlišením. Za tříramenným volantem potaženým kůží, jenž mi připomínal ten skvělý z M divize od BMW, vyčnívá tachometr s otáčkoměrem, který začíná ukazovat červené pole lehce nad 6000 ot./min. Volič automatické převodovky v podobě páky je designově hezky zpracovaný a v interiéru nenajdete žádné laciné plasty a materiály. Polokožená sedadla potažená alcantarou obejmou záda i zadek perfektním bočním vedením.
Na exteriéru se objevily nové nárazníky, mlhovky nahradily další nasávací otvory pro chladič, nová kapota s průduchem, prahy, hezky zpracované přítlačné křídlo na zádi vozu a mohutnější difuzor. Samozřejmostí jsou lehká kovaná kola. Všudypřítomné znáčky John Cooper Works jen dodávají na pocitu, že máte tu čest s neobyčejným autem.
Po nastartování Cooper díky novému, mistry laděnému výfuku Akrapovic, uslyšíte chraplavý baryton a při každém jemném sešlápnutí plynového pedálu si hlasitě odplivne. Řadím déčko, páku převodovky tlačím na levou stranu pro manuální řazení pádly pod volantem a kulatým voličem před ní nastavuji režim sport. Ten zostří reakci na plyn a nechá vás točit až do omezovače v 6 500 ot./min. Nastavením manuálního módu se řidič vyhne jakékoliv intervenci automatu, takže v červeném poli bude nutné řadit. Takhle si představuji nastavení pro ostré auto…
MINI John Cooper Works
Hned před první zatáčkou si uvědomuji, že to opravdu nebude nějaký normální rychlý hatch-back, šlapu na brzdový pedál a auto okamžitě boří čumák do země. Firma Brembo tu na nových brzdách odvedla opravdu dobrou práci! Brzdnému účinku přidává i velmi nízká hmotnost 1 295 kilogramů. Před půlkou zatáčky začínám přidávat plyn a za apexem dávám nohu na podlahu. Dvoulitrový agregát s přeplňováním jde hravě po otáčkách a hodnota 231 koní (170 kW) to jen potvrzuje. Auto okamžitě vystřeluje, tlačí tělo do sedáku a je velmi, ale opravdu velmi rychlé. Přenosu výkonu v zatáčkách navíc pomáhá nová elektronická uzávěrka diferenciálu. Řazení pádly pod volantem je přesné a dobře zpřevodovaná šestistupňová převodovka i v automatickém režimu volí ten správný rychlostní stupeň. Podvozek poslouchá na slovo, bleskově mění směr, nabízí ukázkovou přilnavost a to samé platí i o řízení, které je strmé a přesné. MINI se v zatáčkách zakousne a jede přímo tam, kam míří kola bez náznaku nedotáčivosti. Neznám mnoho aut, co by zatáčela s takovou ochotou a měla limity tak daleko. Na podvozku kluci z dílen JCW odvedli pořádný kus skvělé práce a do toho si ještě připočtěte rozverný charakter projevu auta a úsměv na tváři je zaručený - tohle je prostě řidičské auto připomínající bez nadsázky motokáru. Strhne Vás a bude bavit!
MINI Paceman JCW a Countryman JCW
Po nejmenším z rodiny MINI přesedám do většího a ještě stylovějšího Pacemana JCW ve stříbrné metalíze, která byla navíc kombinována s dvěma červenými pruhy. V interiéru je to ta stejná, jen trochu zvětšená pohádka s rozměrnějšími a pohodlnějšími sedadly.
Auto sice působí mohutně, ale hmotnost je pouhých 1495 kilogramů, což je pořád velmi slušné číslo. Pod kapotou najdeme přeplňovaný čtyřválec 1.6 s klidněji naladěnou automatickou převodovkou a nižším výkonem 218 koní (160 kW), točivý moment je 300 Nm. Podvozek na okruhu odhaluje měkčí nastavení a v utáhlejších zatáčkách se vůz vlivem vyšší světlé výšky mírně naklání. Na klasické okreskové silnici, to ale bude parádní auto, které v segmentu nemá jízdně přemožitele. Pořád je tu totiž ono DNA této značky, které je tolik opojné - auto jde ihned za volantem, drží stopu, nezná nedotáčivost a reaguje na sebemenší pokyny řidiče. Ostatně to samé platí i pro praktičtější variantu Countryman JCW, který je naladěn velmi podobně. Je dobré zjistit, že s praktičtější a větší karoserií nepřijdete o zábavu z řízení a fantastické jízdní vlastnosti.
Chtěl bych tedy poděkovat firmě Renocar za pozvání na tuto vydařenou akci a potvrzení si faktu, jak jsou tyto vozy výjimečné a zároveň doporučit všem těm, kterým se nové MINI líbí, navštívit salony Renocar v Praze – Čestlicích nebo Brně – Slatině, kde Vám ochotně tato auta představí osobně.