Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu
Mini Cooper S
Mini Cooper S
Mini Cooper S
Mini Cooper S
174 Fotogalerie

Mini Countryman Cooper S: První jízdní dojmy

Jak se největší Mini chová na silnici i mimo ní jsme vyzkoušeli na vlastní kůži.

Countryman nepůsobí jako SUV, minimálně ne svými jízdními vlastnostmi, které jej řadí na špici třídy. Zdá se to být poměrně překvapivé, leč Countryman neztratil nic z pověstné „miníkovské“ mrštnosti. Tedy alespoň ne ve vrcholné verzi Cooper S s pohonem všech kol ALL4, kterou jsme měli možnost v okolí Hamburku vyzkoušet.

Minimální přesahy karoserie, přesné a ostré řízení, sportovně naladěný podvozek a hravá přeplňovaná šestnáctistovka o výkonu 135 kW nenechají nikoho na pochybách – tady jde o nefalšované Mini. Oproti výbornému Mini Cooperu S je sice cítit, že agregát má s autem o něco víc práce (větší karoserie a pohon všech kol znamenají nárůst hmotnosti o téměř 200 kilogramů), stále se ale jedná o opravdu rychlý vůz – zrychlení z 0 na 100 km/h ostatně zvládá za 7,9 sekundy. I zde je možno stisknutím tlačítka Sport upravit chování elektromechanického posilovače a odezvu na sešlápnutí pedálu plynu, stejně jako se ve výfukovém potrubí otevře „kouzelná“ klapka, což má za následek jemné bublání a praskání ve výfuku po ubrání plynu. Škoda jen, že se podobně neupraví i pohodlná a dobře dimenzovaná sedadla, která ovšem mnoho bočního vedení nenabídnou.












Mini Contryman - Zážehové motory
Zážehové motoryOneCooperCooper S (aut.)Cooper S ALL4 (aut.)
Zdvihový objem [cm3]1598159815981598
Válce/ventily4/44/44/44/4
Největší výkon [kW/min-1]72/600090/6000135/5500135/5500
Největší toč. mom. [Nm/min-1]153/3000160/4250240 (260)/1600240 (260)/1600
Max. rychlost [km/h]175190215 (210)210 (205)
Zrychlení 0-100 km/h [s]12,710,57,6 (7,9)7,9 (8,3)
Komb. spotřeba [l/100 km]5,96,16,1 (7,1)6,7 (7,7)
Cena [Kč]499.980,-574.600,-681.200,-725.400,-

Mediální odborníci nám k prvnímu seznámení se s modelem připravili bílé Countrymany Cooper S, to aby vozy zanechaly v našich hlavách co nejlepší dojmy. A nepřepočítali se. Benzinová pohonná jednotka využívající služeb dvoukomorového turbodmychadla a plně proměnného časování ventilů se může pochlubit lineárním zátahem a s otáčkami rostoucí brizancí, což rozhodně nebývá u přeplňovaných motorů pravidlem. Po zvukové stránce je na tom Countryman Cooper S podobně jako „normální“ Mini Cooper S s tím rozdílem, že všechny zvuky z venčí (včetně zvuku motoru) jsou díky většímu množství tlumících materiálů o něco lépe utlumeny. Jak již bylo řečeno, dosahuje výkonu 135 kW a to při 5500 min-1. Maximum točivého momentu 240 Nm je dosahováno prakticky napříč celým spektrem otáček – od 1600 do 5500 min-1. Při použití funkce overboost moment vzroste na 260 Nm mezi 1700 až 4500 min-1. I když automobilka udává velmi slušných 6,7 litru (v kombinovaném cyklu) na 100 kilometrů, silniční realita leží spíše někde okolo deseti litrů – při svižné jízdě ukázal palubní počítač hodnotu 11 l /100 km, když jsme trochu zvolnili, dalo se i s občasným výletem do poslední třetiny otáčkoměru cestovat za litrů devět.

Mini neponechalo nic náhodě a tak v souladu s vyšší pohotovostní hmotností (ta je u Cooperu S ALL4 rovna 1380 kg) nasadilo i větší brzdy. V našem případě se jednalo o ventilované kotouče o průměru 307 mm vpředu a plné kotouče s průměrem 280 mm vzadu. Brzdy mají příjemně předvídatelný nástup a výborný účinek. Řazení je lehké a přesné, trochu nám ale vadila jeho gumovost. Podvozek se velmi dobře popasoval s nárůstem světlé výšky na 149 mm (to abyste hravě zdolávali i lehčí terén), zdobí jej malé náklony a velmi dobrá schopnost tlumit neduhy vozovky. S kolegy jsme se shodli, že Countryman Cooper S se z portfolia rychlých Mini hodí na naše silnice zdaleka nejlépe. A i na naše polní cesty - s Countrymanem jsme neměli problém ani v jemném písku, kterým nás pohon všech kol bezpečně provedl.












Mini Contryman - Vznětové motory
Vznětové motoryOne DCooper D (ALL4)
Zdvihový objem [cm3]15981598
Válce/ventily4/44/4
Největší výkon [kW/min-1]66/400082/4000
Největší toč. mom. [Nm/min-1]215/1750270/1750
Max. rychlost [km/h]170185 (180)
Zrychlení 0-100 km/h [s]13,210,9 (11,6)
Komb. spotřeba [l/100 km]4,34,4 (4,6)
Cena [Kč]546.000,-613.600,- (657.800,-)

Uvnitř je dostatek místa i pro čtyři dospělé pasažéry, po sklopení zadních sedadel jde v zavazadlovém prostoru převážet i dvě jízdní kola. Objem kufru lze totiž sklopením zvětšit ze základních 350 na 1170 litrů. Zadní dvojice posuvných a polohovatelných sedadel může být bez příplatku nahrazena lavicí sklopnou v poměru 60:40. Mezi předními i zadními sedadly se táhne „central rail“, tedy jakási lišta po které je možné libovolně posunovat loketní opěrku či držáčky na brýle a pití. Zastavme se ale na moment u loketní opěrky – ta je totiž uzpůsobena k napojení na váš iPhone. Můžete tak přímo prostřednictvím obrazovky uprostřed centrálního rychloměru ovládat zajímavé funkce telefonu, z nichž se nám nejvíce líbila možnost poslechu internetového rádia. Není tak problém i v zahraničí poslouchat oblíbenou stanici jako třeba ČRo1 nebo si najít nové digitální oblíbence – výběr je opravdu veliký.

Mini nabízí celou řadu možností individualizace: kombinací 11ti barev exteriéru, litých kol, dvou barev střechy (lakovaná), chromovaných doplňků či pruhů na karoserii s barvami interiéru a volitelnými potahy sedadel lze docílit vskutku jedinečného vzhledu vašeho vozu.

Těšíme se na redakční test, ve kterém budeme moci vyzkoušet Countrymana i v tuzemských podmínkách. Více podrobností o novém modelu Mini Countryman se dozvíte ve článku Mini Countryman – Mini vyráží do prachu polních cest