Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu
Nejtěsnější finiš v historii formule 1. Zcela vpravo vítězný Peter Gethin, uprostřed druhý Ronnie Peterson, pomalejší o 0,01 sekundy, a vlevo třetí Francois Cevert byl zpět o 0,09.
V Německu 2011 byli v boji o výhru Faubel (v zeleném) a Zarco v cíli absolutně stejně
Měření časů v F1 a MotoGP
Místnost časoměřičů v MotoGP je umístěna přesně nad cílovou čarou okruhu
11 Fotogalerie

Měření časů v F1 a MotoGP: Stopky jsou neúprosné!

Michal Štěpanovský

Často býváme při automobilových nebo motocyklových závodech svědky těsných soubojů, kdy jde o tisíciny sekundy. Jak se měří časy a co všechno je k tomu zapotřebí?

Čtyřkolové i dvoukolové stroje mají při měření svá specifika, ale také řadu společných prvků. A také pět závodních okruhů: španělskou Barcelonu, britský Silverstone, rakouský Red Bull Ring, americký Austin a Katar, kde se letos pojede formule 1 a také MotoGP.

Co je to transpondér

Na každém závodním okruhu bez rozdílu typu závodů fungují přijímače. Jsou tvořeny dráty probíhajícími přes šířku tratě. Dráty jsou kvůli ochraně obaleny silikonem a uloženy 20 až 30 milimetrů pod asfaltem. Jsou umístěny v intervalech po okruhu, obvykle ve vzdálenosti 150 až 200 metrů od sebe. Každý závodní stroj je na jiné vlnové délce, takže se žádný z nich navzájem neruší a od každého jezdce lze získat přesný čas. Data putují do řídicího centra, které je poté odesílá na obrazovky ve všech částech okruhu. Každý účastník přítomný na okruhu tak má neustále přehled o tom, kde se vůz nebo motorka nacházejí.

Video placeholder
Svět motorů (upoutávka s Martinem Vaculíkem) • Auto.cz

Tento článek je součástí balíčku AUTO+

Odemkněte si exkluzivní obsah a videa!