Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu
Mercedes-Benz 209 D Marco Polo
Mercedes-Benz 209 D Marco Polo
Mercedes-Benz 209 D Marco Polo
Mercedes-Benz 209 D Marco Polo
155 Fotogalerie

Mercedes-Benz slaví 35 let modelů Marco Polo pro cestovatele

Před 35 lety se jméno benátského cestovatele stalo přízviskem kompaktního obytného automobilu s trojcípou hvězdou na přídi. V roce 1984 se odehrála světová premiéra prvního modelu Marco Polo.

Mercedes-Benz představil první obytný automobil Marco Polo na základech lehkého užitkového modelu 209 D, jenž byl v Německu běžně nazýván „Brémský transportér“. Charakteristickými rysy tohoto vozu byly krátká přední kapota a lak vyvedený v bahamské béžové, která měla obzvlášť v osmdesátých letech nádech moderny.

První Marco Polo poháněl pětiválcový vznětový motor OM 617, který z objemu 3,0 l poskytoval nejvyšší výkon 65 kW (88 k) a točivý moment 172 N.m, což byly hodnoty umožňující jízdu rychlostí až 120 km/h a na první polovinu osmdesátých let dvacátého století pro vůz dané kategorie velmi slušné dynamické jízdní vlastnosti. Díky šířce 198 cm a poloměru otáčení 10,9 metru bylo první Marco Polo snadno ovladatelné i v městských centrech.

I přes své kompaktní rozměry poskytovalo první Marco Polo skutečné pohodlí pro kempování v interiéru s dvojitou postelí ve své vysoké střeše, lavicovým sedadlem v zadní části, otočnými sedadly řidiče a spolujezdce, nebo kuchyňkou se dřezem, dvěma plynovými vařiči a ledničkou, 12 V elektrickým systémem, popřípadě externím připojením o 220 V.

Proměnu lehkého užitkového vozu v atraktivní obytný automobil v roce 1984 provedla společnost Westfalia, zkušený výrobce z německého města Rheda-Wiedenbrück, s nímž na vývoji a výrobě modelů Marco Polo automobilka Mercedes-Benz spolupracuje dodnes.

 

Zásadní změna v historii obytných automobilů Marco Polo se odehrála v polovině devadesátých let dvacátého století. Právě tehdy došlo na generační výměnu. Základem nového provedení se totiž nestal model Sprinter, který byl přímým nástupcem původního „Brémského transportéru“, ale v roce 1996 uvedená menší a rovněž zcela nová třída V spolu se sesterským modelem Vito.

Mercedes-Benz Vito Marco Polo navázal na úspěch svého předchůdce a zároveň zahájil novou tradici kompaktních obytných automobilů, které lze používat i v každodenním provozu. První generace modelu Vito s rozvorem náprav 3000 mm, celkovou délkou 4660 mm, šířkou 1870 mm a výškou 1844 mm nabídla pestrou paletu zážehových i vznětových čtyřválců a šestiválců o objemu od 2,0 do 2,8 l s výkony od 58 kW (79 k) do 128 kW (174 k) ve spojení s pohonem předních kol.

V případě provedení Marco Polo pak tato modelová řada zaujala především koncepcí svého interiéru, kterou tyto modely využívají dodnes. Pro kempování připravený model totiž nabídl vzhůru výklopnou střechu, pod níž jsou ukrytá lůžka pro dvě osoby, zatímco ze zadních sedadel lze vytvořit další lůžko. Výbava pak zahrnovala kuchyňský kout s chladicím boxem a plynový sporák i praktické úložné prostory.

 

Mercedes-Benz uvedl druhou generaci třídy V, resp. modely Vito a Viano v roce 2003. Provedení Marco Polo, které bylo opět výsledkem spolupráce se společností Westfalia, samozřejmě v nabídce nechybělo a na základech luxusnějšího modelu Viano představovalo vrchol modelové řady.

Mercedes-Benz Viano Marco Polo byl nabízen s rozvorem náprav 3200 mm, celkovou délkou 5008 mm, šířkou 1901 mm a výškou 1960 mm, resp. 3960 mm při zvednuté střeše. Standardní provedení poskytovalo prostor čtyřem cestujícím a na přání bylo k dispozici i pětimístné nebo šestimístné uspořádání. Vždy však bylo vybaveno dvojicí dvojlůžek, umožňujících pohodlně přespat čtveřici dospělých osob.

Součástí standardní výbavy byl vedle lůžek a mechanicky výklopné střechy i plynový dvouplotýnkový vařič, chladnička o objemu 40 l, mycí dřez s pákovou armaturou, zásobník na 36 l čerstvé vody a na 32 l odpadové vody, vnitřní zásuvka na 220 V a 12 V, vnější zásuvka na 220 V, dobíjení akumulátoru a přídavný gelový akumulátor. K prvkům standardní výbavy patří i otočné sedadlo řidiče a spolujezdce, sklopný stůl upevněný na stěně, odnímatelné zatemnění oken a klimatizace TEMPMATIK.

Paleta pohonných jednotek pro Mercedes-Benz Viano Marco Polo pak po modernizaci z roku 2011 zahrnovala dva vznětové čtyřválce a dvojici šestiválců, z nichž jeden spaloval naftu a druhý benzin. Tyto motory nabízely výkony od 100 kW (136 k) do 190 kW (258 k). Standardem byl pohon zadní nápravy a pro čtyřválce bylo k dispozici i provedení 4MATIC s pohonem všech kol.

 

Mercedes-Benz začátkem roku 2014 odhalil třetí generaci třídy V, s níž opustil označení Viano a v létě stejného roku následovalo představení nové generace sesterského užitkového modelu Vito, nabízejícího vedle dodávkových verzí i čistě osobní provedení. Na základech těchto modelů byla představená nové provedení obytných automobilu Marco Polo a Marco Polo Activity.

První z nich nabídlo v interiéru dvojici předních samostatných a otočných předních sedadel spolu s dvoumístnou posuvnou a sklopnou lavicí. Vedle ní byla u levé stěny umístěna kuchyňka s dvojicí plynových hořáků, lednicí o objemu 40 litrů a dřezem s tekoucí vodou. Nádrž na vodu má objem 38 litru a pro odpadní vodu je připravena nádrž na 40 litrů. Pro přespání se zadní lavice rozložila v pohodlné dvoumístné lůžko a další dvě místa na spaní, byla pod výklopnou střechou.

Model Marco Polo Activity sice postrádal kuchyňskou linku, ale na druhou stranu nabízel standardně prostor pro pětici cestujících. Dvojici předních sedadel totiž doplnila rozměrná třímístná zadní lavice, která se mohla rozložit na pohodlné lůžko pro trojici osob. Stejně jako verze Marco Polo bylo i Activity vybaveno zvedací střechou s lůžkem pro další dva nocležníky.

K pohonu verze Marco Polo sloužil 2,1litrový vznětový čtyřválec s výkony 100 kW (136 k), 120 kW (163 k) a 140 kW (190 k). Vrcholem nabídky se stalo nejvýkonnější provedení z této trojice s označením 250 BlueTec ve spojení s pohonem všech kol. Díky skutečnosti, že základem pro Marco Polo Activity bylo Vito, nabízel tento model možnost volby z verzí vybavených pohonem předních, zadních nebo všech čtyř kol v kombinaci s jedním z pěti motorů o výkonu od 65 kW (88 k) do 140 kW (190 k).

 

Mercedes-Benz v roce 2017 rozšířil rodinu modelů Marco Polo novinkou pojmenovanou Marco Polo Horizon. Toto provedení, jehož základem je třída V má vyplňovat mezeru mezi modely Marco Polo a Marco Polo Activity. Interiér zde nabízí široké možnosti konfigurace sedadel od sedmimístného uspořádání přes pětimístné až po dvoumístné s vyjmutými sedadly druhé a třetí řady.

Sedadla dvou zadních řad mohou ovšem podobně jako u modelu Marco Polo Activity posloužit jako lůžko pro tři osoby, jehož rozměry jsou 1,93 m x 1,35 m, zatímco pod zvedací střechou je umístěno dvoumístné lůžko s rozměry 2,05 m x 1,13 m. Pro komfortní přespání je možné interiér zatemnit za pomoci závěsů.

Mercedes-Benz  začátkem roku 2019 představil důkladně modernizovanou třídu V, což se samozřejmě ve všech oblastech včetně designu i techniky dotklo i modelů Marco Polo. Nabídka provedení těchto obytných automobilů se však nezměnila a k dispozici jsou verze Marco Polo a Marco Polo Horizon na základech třídy V a Marco Polo Activity, založené na modelu Vito.

Na počest 35. výročí obytných automobilů Marco Polo uvedl Mercedes-Benz speciální model ArtVenture, který je primárně zaměřen na design a díky zvoleným barevným kombinacím má činit výchozí modely ještě výraznějšími. Pozornost totiž přitahuje nejen tyrkysovými měchy střešního poklopu, ale také bočními polepy v tyrkysové a matně černé barvě.

Zdroj a foto: Daimler AG, Mercedes-Benz Vans Česká republika, s.r.o.