Mercedes-Benz chystá elektrické obytňáky. Ještě si ale počkáte
Ryze elektrické obytné mercedesy by se mohly začít objevovat za tři roky. Zatím automobilka na Caravan Salonu představila modernizovanou třídu V Marco Polo, třídu T s kempovacím modulem či offroadové obytné sprintery.
Ryze elektrický pohon do odvětví speciálně postavených obytných aut proniká jen velmi pomalu, mimo jiné i kvůli své vysoké hmotnosti. Ta je ostatně překážkou i pro průnik do oblasti velkých dodávkových vozů. Automobilka Mercedes-Benz však na düsseldorfském Caravan Salonu představila plány na stavbu obytných aut s elektrickým pohonem.
Jejich technický základ má tvořit platforma VAN.EA, kterou značka poodhalila už před pár měsíci jako plánovaný technický základ elektrických dodávek střední a velké velikosti, což znamená třídu V, resp. Sprinter. Zhruba takové rozměry mají i odhalené náčrty, které kombinují zmíněnou platformu vespod a zvedací střechu nahoře.
Stejně jako užitkové vozy na platformě VAN.EA, ani ty obytné nepřijdou na svět dřív než v roce 2026. To znamená, že detailů je zatím velmi málo. Mercedes však říká, že chce spolupracovat s mezinárodními partnery „na vývoji nového standardu v oblasti elektrických rekreačních vozidel“.
Kromě plánů na budoucnost ukázala automobilka také modernizovanou třídu V Marco Polo, jak se jmenují „obytky“ od Mercedesu. Drobné rozdíly najdeme v designu přídě i zadního nárazníku, jsou tu také nová světla, kola či odlišná nabídka laků.
V interiéru jsou nové 12,3“ displeje, modernější volant s vyhříváním a přepracovaná středová konzole. Ambientní osvětlení se nově nachází na více místech a navigace nabízí i rozšířenou realitu. Při kempování přijde vhod nová funkce vzduchového odpružení – schopnost samočinného vyrovnání vozu do vodorovné polohy, stojí-li auto na „lehce nerovném terénu“.

Samozřejmostí zůstává zvedací střecha se sklopnou postelí pro dva a druhé dvoulůžko, které vznikne sklopením zadní lavice. Kuchyně nabídne sklopný stůl, vařič, dřez a lednici.
Menší verze obytného mercedesu má formu třídy T s vestavným modulem Marco Polo. Ten po otevření zadního čela nabídne zásuvky s vařičem, dřezem či lednicí; rozkládací postel je na horní straně modulu. Zatemnění okének mezi sloupky C a D řeší brašny na drobnosti a do oken předních dveří jsou k mání mřížky pro ventilaci.
Kromě toho ukázala automobilka řadu dalších obytných aut, které vyrábí spolu s externími partnery. Patřil k nim třínápravový integrál švédské firmy Kabe, polointegrál s přídí a technikou sprinteru či přizvednutý sprinter s pohonem všech kol a terénními pneumatikami, který dostal zvedací střechu a obytnou vestavbu do zadní části vozu.