Mazda s Wankelem je zpět. V nové MX-30 slouží jako prodlužovač dojezdu
Mazda po dlouhých letech představila nové auto, které využívá motor s rotujícím pístem. Jde o plug-in hybridní MX-30 e-Skyactiv R-EV.
Zatímco v minulosti japonská automobilka Wankelův motor montovala především do sportovně laděných modelů, tentokrát si jednotku s kompaktními rozměry a kultivovaným chodem vybrala do plug-in hybridního crossoveru.
Ten vychází z prvního elektromobilu značky MX-30, uvedeného na trh v roce 2020. Od něj odvozený sériový plug-in hybrid s přídomkem e-Skyactiv R-EV pak motor s rotujícím pístem využívá jako generátor, tedy jako prodlužovač dojezdu, není tak přímo propojen s koly. O pohon se totiž nadále stará elektromotor. Ten poskytuje maximální výkon 125 kW a nejvyšší točivý moment 260 Nm.

V autě dále najdeme 17,8kWh lithium-iontovou baterii, která podle výrobce zajišťuje dojezd v čistě elektrickém režimu až 85 kilometrů, v městském provozu dokonce 110 km. V hybridním módu se do práce zapojí spalovací Wankel, a to tedy v roli generátoru energie pro elektromotor.
Nově vyvinutý motor s rotujícím pístem (označovaný jako 8C) je vedle elektromotoru pod přední kapotou a k dispozici má palivovou nádrž na 50 litrů benzinu. Z objemu 830 kubických centimetrů poskytuje 55 kW při 4700 otáčkách za minutu a 116 Nm při 4000 ot/min. Jak už ale víme, neslouží k pohonu kol, v roli generátoru energie však podle Mazdy prodlouží dojezd vozu na více než 600 kilometrů. Průměrná spotřeba dle cyklu WLTP činí 1 l/100 km, jde samozřejmě o hodnotu opírající se o maximální využití elektrického pohonu.
A dynamika? MX-30 e-Skyactiv R-EV prý akceleruje z klidu na stovku za 9,1 sekundy a rozjede se maximálně na 140 km/h.
Plug-in hybrid zvládne 11kW nabíjení střídavým proudem, které má při dobíjení z nuly na 100 procent zabrat hodinu a 40 minut, a 36kW nabíjení proudem stejnosměrným, kdy doplnění energie z 20 procent na 80 má trvat 25 minut.
Mazda novou MX-30 e-Skyactiv R-EV představila na bruselském autosalonu ve speciální edici Edition R, která bude dostupná při zahájení prodeje. Design této verze se vyznačuje lakem v barvě Maroon Rouge Metallic, která vychází z barvy střechy prvního osobního automobilu značky, Mazdy R360 Coupe, a zde představuje exkluzivní barvu pro akcenty linoucí se kolem boků střechy. Jinak jsou karoserie a interiér vyvedeny v černé barvě. Edition R se rovněž pyšní dalšími jedinečnými designovými prvky, jako je emblém ve tvaru Wankelova rotoru vyšitý do koberečků a vyražený do hlavových opěrek.
České ceny a termín uvedení na tuzemský trh zatím neznáme, v Německu plug-in hybrid startuje na částce 35.990 eur, což je v přepočtu asi 865 tisíc korun. Vrcholné provedení Edition R stojí 45.040 eur, tedy zhruba 1,08 milionu korun.